معمولا همزمان با بالا رفتن کارکرد موتور، مشکلاتی نظیر ریپ زدن و یا عملکرد نامتوازن پیشرانه به وجود میآید. ریپ زدن ماشین میتواند نشانهای از بروز ایراد نسبتا جدی و مهم در موتور باشد که باید حتما نسبت به رفع آن اقدام کرد، وگرنه ممکن است ایرادات بزرگ و پرهزینهتری به دنبال داشته باشد. ریپ زدن خودرو میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله به معرفی چند علت ریپ زدن خودرو خواهیم پرداخت. پس اگر میخواهید بدانید چرا ماشین ریپ میزند و دلایل ریپ زدن خودرو در حالت های مختلف را شناسایی کنید، با همراه مکانیک همراه شوید.
ریپ زدن خودرو چیست؟
پیش از پرداختن به علت ریپ زدن خودرو بهتر است به صورت اجمالی این عیب را تعریف کنیم. مسلما همه شما هنگامی که موتور اتومبیلتان سالم است، صدای نرم و متوازن آن را شنیده و با آن آشنا هستید. هر زمان احساس کردید که موتور خودرو مثل همیشه کار نمیکند و توازن عملکردی آن به هم ریخته است، به نحوی که صدای ماشین دیگر آهنگ همیشگی را ندارد و با وقفه یا حالتی مثل سکته و کپ همراه است و صدای خروجی از اگزوز نیز همانند همیشه نیست، میتوان گفت که خودرو با عیب ریپ زدن مواجه شده است.
مهم ترین دلایل ریپ زدن خودرو
در ادامه به بررسی چند مورد از دلایل ریپ زدن ماشین پرداختهایم.
وجود گرفتگی یا کثیفی در سامانه تنفس خودرو
یکی از دلایل ریپ زدن موتور ماشین میتواند به گرفتگی سیستم مکش هوا و تخلیه دود ارتباط داشته باشد. اگر موتور نتواند به نحو مطلوب هوای تمیز را به داخل بکشد و از آن طرف دود را به طور روان از طریق اگزوز تخلیه نکند، عملکرد آن با مشکل مواجه شده و بروز ریپ زدن در این حالت بسیار محتمل خواهد بود.
همچنین اگر هر گونه نشتی در سیستم مکش هوای موتور، دریچه گاز و… وجود داشته باشد، موتور ریپ خواهد زد. حضور سوراخ و نشتی در اگزوز نیز ثمره مشابهی داشته و ریپ زدن را نتیجه میدهد.گفتنی است اگر اگزوز سوراخ باشد، صدای موتور غیرعادی شده و خودروی شما سروصدای بیشتر ایجاد میکند. وجود نشتی در سیستم مکش هوا نیز باعث میشود تا در حالت درجا دور موتور بدون اینکه پدال گاز فشرده شود، بالا پایین شده و دارای نوسان باشد.
وجود ایراد در سیستم جرقهزنی و شمعها
یکی از شایعترین دلایل ریپ زدن خودرو وجود ایراد در سیستم جرقهزنی و برقرسانی به شمعها است؛ چراکه معمولا مالکان خودروها تا زمانی که شمعها به طور کامل خراب نشوند و عملکرد منفی خود را بروز ندهند، اقدام به تعویض آنها نکرده و درنتیجه سیستم جرقهزنی عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. همچنین اگر سامانه برقرسانی به شمعها به طور صحیح عملکرد خود را انجام ندهد، باز هم شاهد بروز عیب ریپ زدن ماشین خواهیم بود. خرابی در سیستم کوئل، نقص در وایرها و برقدزدی وایر شمعها میتواند منجر به بروز این عیب در موتور خودرو شود.
در پارهای موارد نادرتر نیز دیده شده که ایراد در ایسیو، سیمکشی کوئل و… نیز دلیل ریپ زدن ماشین بوده است. ناگفته نماند که خودروهای دوگانهسوز حساسیت بیشتری نسبت به سالم بودن شمعها دارند و اگر شمع به هر دلیل عملکرد صحیح نداشته باشد، موتور خودرو روی سوخت گاز با ریپ زدن بیشتری همراه میشود. خرابی فیلر شمع نیز از دیگر دلایل بروز این عیب میتواند باشد.
وجود ایراد در سیستم سوخترسانی
گاهی سیستم سوخترسانی شامل پمپ بنزین، سوزن انژکتورها و سامانه برقرسانی به این قسمت دچار ایراد میشوند و موتور خودرو را وادار به ریپ زدن میکنند. اگر مغزی پمپ بنزین نتواند فشار لازم جهت پمپاژ بنزین به سر انژکتورها را فراهم کند، قطعا موتور عملکرد صحیح نشان نخواهد داد. همچنین اگر هر یک از انژکتورها به هر دلیل عملکرد مناسبی نداشته باشند، باز هم شاهد پدیده ریپ زدن خواهیم بود. از طرف دیگر اگر کیفیت سوخت مناسب نباشد و به عنوان مثال با آلودگی و یا رطوبت همراه شده باشد، باز هم موتور نمیتواند انفجارهای دقیق، منظم و باکیفیت در سیلندر به وجود آورد و درنتیجه ریپ زدن ماشین غیرقابل اجتناب خواهد بود.
نفوذ آب و روغن به محفظه سیلندر و سر شمع
علت ریپ زدن ماشین صرفا نمیتواند به بحث سوخت و یا سامانه برقی محدود شود. گاهی اوقات بروز برخی ایرادات مکانیکی نظیر سوختن واشر سرسیلندر هم ممکن است دلیلی بر ریپ زدن خودرو باشد. اگر واشر سرسیلندر نتواند فضای بین بلوک سیلندر و سرسیلندر را به نحو مطلوب عایقبندی کند، نفوذ رطوبت و یا روغن موتور به درون محفظه سیلندر رخ خواهد داد. در این صورت واضح است که شمعها و مجموعه سوخترسانی نمیتوانند انفجارهای باکیفیتی به وجود آورند و درنتیجه موتور با ریپ زدن و کاهش توان مواجه میشود. همچنین خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ نیز منجر به نفوذ روغن از قسمت سرسیلندر به درون سیلندرها شده و این مورد نیز میتواند در زمره دلایل ریپ زدن ماشین قرار بگیرد. همچنین از دیگر دلایل مکانیکی ریپ زدن ماشین میتوان به تنظیم نبودن فیلر سوپاپها و یا شیم بندی آنها اشاره کرد.
تنظیم نبودن تایم موتور
تایم بندی دقیق موتور باعث میشود تا میلسوپاپ، پیستون و میللنگ هر کدام در زمان مورد نظر در سر جای خود قرار داشته باشد و بدین ترتیب عملکرد روان و دقیق موتور تضمین میشود. اگر تایم موتور کمی به هم بریزد، قطعا باز و بسته شدن سوپاپها در زمان درست انجام نمیشود و موتور خودرو با عیب ریپ زدن مواجه خواهد شد.
علت ریپ زدن خودرو در حالتهای مختلف
در زیر به چند علت ریپ زدن ماشین در حالتهای مختلف نظیر ریپ زدن در دندههای سنگین یا ریپ زدن در سربالایی و حالت گازسوز و… اشاره کردهایم.
علت ریپ زدن خودرو در دنده یک
برای تشخیص علت ریپ زدن خودرو در دنده یک یا دو و به طور کلی دندههای سنگین، باید ابتدا حتما وضعیت سیستم برقرسانی و جرقهزنی را به طور کامل بررسی کرده و قطعات معیوب را تعویض کنیم. خرابی شمعها ، خرابی یا ضعیف شدن کوئل، خرابی وایرها، کثیفی شمعها و تنظیم نبودن فیلر شمع میتواند علت ریپ زدن ماشین در دنده ۲ و دنده یک باشد. ضمنا باید اشاره کنیم که ریپ زدن هنگام شتاب گیری هم میتواند دلایل مشابهی داشته باشد.
علت ریپ زدن خودرو در دور پایین
برای یافتن علت ریپ زدن خودرو در دور پایین بهتر است ابتدا مواردی مثل فیلر شمع، برقدزدی وایرها و سلامت کویل ها را بررسی کنیم. در بسیاری مواقع میتوان با تعویض وایرها و همچنین تمیز کردن سر شمعها و تنظیم فیلر آنها، ایراد ریپ زدن خودرو در دور پایین را برطرف کرد.
علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا
یکی از شایعترین مواردی که به عنوان علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا شناخته میشود، خرابی استپر موتور و یا وجود نشتی در سیستم مکش موتور است. بررسی سیستم مکش خودرو جهت پیدا کردن محل نشتی، تعویض واشر منیفولد و تعویض استپر موتور در خودروهای مجهز به دریچه گاز سیمی، میتواند ریپ زدن ماشین در حالت درجا را برطرف کند. کثیفی شمعها و تنظیم نبودن فیلر شمع و همچنین ضعیف شدن وایر شمعها نیز میتواند در این حالت موثر باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ریپ زدن خودرو در سربالایی و موتور گازسوز اینجا را کلیک کنید.