ارتباط با ما در

وحیدی: اگر وزیر رفاه نسبت به معلولین بی‌توجه باشد، هیچ‌کسی در آن وزارتخانه عاقبت‌بخیر نمی‌شود

نماینده بجنورد گفت: به نظر من اگر قرار باشد وزیر رفاه نسبت به معلولین یا سازمان بهزیستی بی‌توجه شود، هیچ‌کسی در وزارت رفاه عاقبت بخیر نمی‌شود، چون آن‌ها کسانی هستند که نمی‌توانند از حق خودشان دفاع کنند. من و شما به عنوان رسانه باید حمایت کنیم تا مانع از ضایع‌شدن حق این افراد بشویم.

منتشر شده

محمد وحیدی، نماینده بجنورد، یکی از منتقدان به برخی عملکرد‌ها در حمایت از جامعه معولان کشور است. او در این رابطه به نشان تجارت گفت: این‌جا بحث مهم، حمایت از نظام جامعه معلولین کشور است. این جامعه به تناسب تحت پوشش قرار گرفتن به معلولین خاص تبدیل می‌شوند. هفت گروه معلولیتی در کشور داریم. درجه معلولیت هم در گروه‌های مختلف متفاوت است.

وی افزود: مثلاً معلولین شدید و خیلی شدید داریم که بر این‌ها نظام پرستاری حاکم می‌شود، یعنی به نوعی مشمول نظام نگهداری می‌شوند. علیرغم اینکه ما در قانون ۱۴۰۲ در لایحه بودجه وقتی به مجلس آمد تغییری دادیم که معلولین شدید و خیلی شدید از حداقل دریافتی برخوردار شوند، ولی تاکنون هنوز اجرایی نشده است و حتی حق پرستاری و نگهداری کامل به خانواده پرداخت نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: وقتی عنوانی به نام وزارت رفاه داریم حتماً یکی از جوامع هدف و اولویت وزارت رفاه، معلولین کشور هستند. ضمن اینکه این عدم‌توجه، آسیبی را ایجاد کرده که متاسفانه نظام مددکاری را هم در کشور مختل کرده است.

نماینده بجنورد یادآور شد: از اختلالات نظام مددکاری در بهزیستی این است که دهک‌بندی، مبنای پوشش معلولین شده است. معلول در هر دهکی که باشد خود به خود هزینه‌های بالایی دارد که چند برابر یک زندگی عادی است. پس اگر قرار است بودجه‌ای پرداخت شود، دهک نباید نسبت به معلولین اعمال شود، چون برای خانواده‌اش اثری ندارد.

وحیدی در ادامه گفت: مهم‌تر این است که اگر قرار باشد دهک‌بندی در معلولین ملاک باشد باید حرف مددکاری که در استان و شهرستان با معلول کار می‌کند، ملاک باشد. مگر نظام دهک‌بندی وزارت رفاه خودش قابل اعتماد است که ما بخواهیم بر اساس آن به معلول توجه کنیم یا در بنیاد شهید بخواهیم بر اساس آن، بعضی افراد را از سیستم پرداختی حذف کنیم یا در بعضی از دستگاه‌های دیگر حتی بخواهیم در تسهیلاتی که پرداخت می‌شود آن را لحاظ کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: من نمی‌گویم دهک‌بندی نباشد، ولی دهک‌بندی فعلی مبتنی بر واقعیات زندگی مردم نیست. در شرایط برابر، بعضی افراد را می‌بینید که در دهک، عدد بالایی مثلاً ۸ تا ۱۰ دارند، ولی وقتی کمیته امداد یا مددکار بررسی می‌کند، می‌گوید این شخص چیزی ندارد و این نشان می‌دهد که در دهک‌بندی اشتباه شده است. مثلاً فرزند کسی که در کمیته امداد تحت پوشش است از خانواده یعنی پدر و مادر جداسازی نشد و الان در تهران در یک شرکت توزیع و پخش، کار می‌کند و گردش مالی بالایی دارد. وقتی به او می‌گویند به پدر و مادرت برس می‌گوید این گردش مال من نیست و مربوط به صاحب شرکت است، چون با حساب من پخش را انجام می‌دهند تا مالیات کمتری بدهند و من فقط ماهیانه پول ناچیزی به عنوان حقوق می‌گیرم. از این افراد در کشور زیاد داریم و این فرد عملاً باعث می‌شود که دهک خانواده‌اش بالا برود و آن خانواده از تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خارج شود، در حالی که دارای معلول یا دارای کسی است که باید مورد توجه باشد.

وی افزود: توجه و نظام جامع معلولین به ویژه ماده ۲۷ حمایت از معلولین الان در وزارت کار انجام نمی‌شود. کارکنان بهزیستی از این بابت در مظلومیت هستند، چون آن‌ها هر روز با این افراد سر و کار دارند و نمی‌توانند پاسخی بدهند و بودجه‌اش را وزیر رفاه تعیین می‌کند.

وحیدی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من اگر قرار باشد وزیر رفاه نسبت به معلولین یا سازمان بهزیستی بی‌توجه شود، هیچ‌کسی در وزارت رفاه عاقبت بخیر نمی‌شود، چون آن‌ها کسانی هستند که نمی‌توانند از حق خودشان دفاع کنند. من و شما به عنوان رسانه باید حمایت کنیم تا مانع از ضایع‌شدن حق این افراد بشویم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.