ارتباط با ما در

مشکلات مناسب‌سازی خودروهای معلولان/اقدامات شهرداری کافی نیست

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور با اشاره به اینکه اقدام شهرداری برای مناسب سازی کافی نیست گفت: قرار بود وزارت صنعت در جهت مناسب سازی خودروهای معلولان اقدام کند که متاسفانه اینگونه نشد.

منتشر شده

ابراهیم کاظمی رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور گفت: در آخرین جلسه ستاد مناسب سازی که ۲۱ اسفندماه ۹۷ برگزار شد ۱۴ مصوبه داشت که با حضور اعضای اصلی ستاد به تصویب رسید.

وی افزود: یکی از این مصوبات این بود که استانداران در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف نسبت به برگزاری مستمر ستاد مناسب سازی اقدام کنند که البته در گذشته نیز این جلسات برگزار می‌شد اما در سال جدید آن را جدی تر بگیرد.

کاظمی با اشاره به اینکه همچنین مصوب شد شهرداری‌ها نسبت به صدور پروانه ساختمانی و مناسب سازی واحدهای مسکونی و اداری اقدام کنند، یادآور شد: حدود ۲۰ هزار شهرداری استان‌های مختلف این موضوع را اعمال کرده اند اما در کل استان‌ها انجام نمی‌شود.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور تأکید کرد: همچنین وزارت علوم قرار بود که دو واحد درسی مرتبط با مناسب سازی را به واحدهای دانشجویان اضافه کند که این موضوع در دروس اختیاری پذیرفته شده بود اما از این پس باید در دروس اجباری نیز گنجانده شود.

وی به توسعه مناسب سازی اماکن گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: قرار شد کارگروه مشترک بین دبیرخانه ستاد و سازمان میراث فرهنگی تشکیل و موضوع مناسب سازی اماکن گردشگری بررسی شود.

کاظمی تصریح کرد: جلسات ستاد مناسب سازی هر فصل برگزار می‌شود که هشتمین جلسه آن بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور به بحث خودروهای ویژه معلولین اشاره کرد و گفت: قرار بود وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را پیگیری کند اما متأسفانه به نتیجه نرسیده و یکی از موضوعاتی که در ستاد مناسب سازی مطرح شد، خودروهای ویژه معلولان بود اگر این مشکل حل شود برخی از مشکلات معلولان نیز برای تردد در سطح شهر برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اعطای نشان مناسب سازی یکی دیگر از مصوبات ستاد بود که قرار بر این شد به همه دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که مناسب سازی را در دستور کار دارند و نسبت به اجرای آن اقدام می‌کند، این نشان اعطا شود.

کاظمی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته دستگاه‌های مختلفی درگیر مناسب سازی اماکن و معابر برای معلولان بوده اند، اظهارداشت: البته یک دستگاه وظیفه بیشتری و دستگاه دیگر وظیفه کمتری را انجام داده است. به طوری که در بحث مناسب سازی مترو و تردد شهری، پیاده روها و صدور پروانه ساختمانی، شهرداری وظیفه بیشتری دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور افزود: البته شهرداری اقدام به مناسب سازی در برخی از ایستگاه‌های مترو کرده اما کافی و ایده آل نیست و باید مناسب سازی در تمامی ایستگاه‌ها انجام شود.

وی یادآورشد: همچنین در حال حاضر بحث پروانه ساختمانی رعایت نمی‌شود و در برخی موارد افراد برای اینکه مجوز بگیرند بالابر موقت نصب می‌کنند و بعد از آن بالابر را جمع می‌کنند و همچنین در پیاده روها نیز آنطور که باید و شاید مناسب سازی برای معلولان انجام نشده و مسیر نابینایان نیز در برخی از موارد به درخت منتهی می‌شود و استاندارد نیست.

کاظمی تصریح کرد: گاهی راهنمایی و رانندگی برای اینکه موتورسواران از پیاده روها عبور نکنند، میله‌هایی را نصب می‌کنند که این موضوع مانع رفت و آمد معلولان در این محورها می‌شود و تمام این موضوعات از جمله مواردی است که آنها را پیگیری می‌کنیم که البته نسبت به قبل تا حدودی بهتر شده اما نیاز به فرهنگ سازی، تبلیغات و آگاه سازی مردم دارد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.