بسیاری از کسبوکارها برای توسعه تجارت و فعالیت خود دست به ایجاد شرکت میزنند. شرکت بهعنوان یک نهاد قانونی به فعالیت افراد رسمیت میبخشد و مزایای مختلفی برای آنها به همراه خواهد داشت. یکی از مهمترین نکات در این زمینه لزوم ثبت شرکت است. در واقع اعضای تشکیلدهنده این نهاد قانونی، پس از انجام مراحل گوناگون برای ایجاد شرکت، باید آن را بهطور رسمی ثبت کنند. این مسئله تمام ابعاد شرکت را مدون کرده و به آن یک هویت رسمی میبخشد.
معمولا افراد ابهامات مختلفی در این رابطه دارند. گاه نیز ممکن است که این شخصیت حقوقی بهطور رسمی ثبت شده باشد؛ اما اعضای آن به دنبال تغییر برخی موارد اساسی همچون تغییر اساسنامه، تغییر اسم، تغییر سمت و جایگاه اعضا و … باشند. در این موارد نیز ثبت تغییرات الزامی و واجب است. برای کسب اطلاعات دقیق در زمینه ثبت و تغییرات شرکت لطفا با ما همراه باشید.
تعریف شرکت
پیش از هر چیز بهتر است تعریف روشنی از این نهاد قانونی داشته باشیم. باید گفت که یک نهاد قانونی و یک شخصیت حقوقی است که جدا از اعضای آن است. بسیاری از حقوق و مزایایی که اعضای شرکت دارند، بهصورت جداگانه شامل شرکت هم میشوند. ثبت شرکت سبب میشود که شخصیت حقوقی آن بهصورت رسمی شناخته شود. اگرچه این نهاد متشکل از اعضای مختلفی است که برای یک هدف مشخص گرد هم آمدهاند؛ اما خود به تنهایی مستقل است. این استقلال سبب میشود که حقوق، مزایا و وظایفی بر عهده داشته باشد. بهطور مثال به تنهایی میتواند وام بگیرد، میتواند قرارداد منعقد کند، میتواند کارکنان را استخدام یا عزل کند و …؛ علاوهبر این، دارای اموال و دارایی هستند که آن اموال برای آنها ثبت میشود.
هیچ یک از اعضا نمیتواند بهصورت جداگانه برای آنها ادعایی داشته باشد. این نکات سبب لزوم ثبت هر گونه شرکتی میشود. علاوهبراین، گاه ممکن است شرکتها پس از ثبت شدن و آغاز رسمی فعالیت به دنبال تغییر در برخی موارد اساسی همچون اساس نامه، قوانین، اعضا و … باشند. در این شرایط نیز ثبت تغییرات شرکت الزامی است.
مراحل ثبت شرکت
برای آنکه اطلاعات لازم برای صفر تا صد ثبت شرکت را دریافت کنید، بهتر است ابتدا شرایط لازم برای تشکیل این شخصیت حقوقی را بدانید. از آنجا که انواع مختلفی دارند، برای ثبت هرکدام میزان سرمایه، تعداد شرکا و حتی نوع مسئولیتها متفاوت است؛ بنابراین اولین مرحله این است که نوع شرکت خود را مشخص کنید که میتواند سهامی، نسبی، عام، تعاونی و … باشد. نکته قابلتوجه این است که ثبت کردن یک روند اداری و پیچیده است که باید از تمام مراحل و جزئیات آن به خوبی آگاه باشید. در این زمینه بهترین کار این است که به افراد خبره و کارشناسان باتجربه همچون کارشناسان شرکت الی ثبت مراجعه کنید. این مراکز خدمات ثبت و تغییر شرکت را بهصورت دقیق و اصولی برای شما انجام خواهند داد؛ زیرا از صفر تا صد ثبت شرکت آگاه هستند. پس از تعیین نوع و مراجعه به افراد خبره برای ثبت، سایر مراحل را با خیالی آسوده انجام دهید. این مراحل عبارتاند از:
-
تعیین نوع فعالیت
-
تعیین نام رسمی شرکت
-
تعیین تعداد اعضا و نوع سمت و مسئولیت هر یک
-
پشت سر گذاشتن مراحل ثبت در سامانه رسمی
-
تهیه مدارک لازم و امضاء آنها توسط اعضا و مدارکی همچون(اساسنامه، شرکتنامه و…)
-
ارسال و تحویل کلیه مدارک امضاء شده
-
استعلام روند ثبت در سامانه مشخص شده
-
پرداخت کلیه هزینههای تعیین شده قانونی
-
مراجعه به اداره ثبت شرکتها و دریافت آگهی تاسیس
-
در نهایت اعضا پس از تاسیس باید برای رتبه بندی شرکت اقدام کنند.
مدارک لازم برای ثبت کردن شرکت
بهطور کلی مدارک لازم برای ثبت کردن انواع این شخصیت حقوقی ممکن است در برخی از جزئیات با یکدیگر متفاوت باشد. از آنجا که انواع مختلفی از شرکتها وجود دارد که هر کدام در تعداد اعضاء، نوع فعالیت، میزان سرمایه اولیه و … با هم متفاوت هستند؛ بنابراین مدارک لازم برای ثبت شرکت نیز در آنها متفاوت است. گذشته از برخی جزئیات، بهصورت کلی مدارک مورد نیاز در میان انواع شرکتها یکسان است. این مدارک عبارتاند از:
-
ارائه دو برگ اظهارنامه
-
ارائه دو جلد اساسنامه
-
ارائه دو نسخه از صورتجلسه اعضای تشکیلدهنده
-
ارائه کپی از شناسنامه هر یک از اعضاء
-
کپی از کارت ملی هر یک از اعضاء
-
ارائه گواهی مبنی بر افتتاح حساب برای آنکه باید حداقل شامل ۳۵ درصد از حساب شرکت باشد؛
-
لزوم وجود تقویمنامه کارشناس رسمی دادگستری
-
ارائه نسخه اصلی سند مالکیت شرکت
-
تهیه گواهی سوء پیشینه برای تمام اعضاء از جمله هیئت مدیره، بازرسان و سهامداران
-
ارائه اقرارنامه از اعضاء مبنی بر عدم همکاری رسمی
-
تهیه و امضای وکالتنامه
-
ارائه نسخه اصلی گواهی قیمنامه اعضاء
-
ارائه مدارک لازم سهامداران حقوقی
-
ارائه مدارک لازم سهامداران حقیقی اگر از اتباع خارجی باشند؛
-
تهیه و ارائه مجوز مبنی بر فعالیت اصلی شرکت و حدود اختیارات هر کدام از اعضاء.
مدارک ذکر شده برای این کار الزامی هستند. جهت کسب اطلاع دقیق از جزئیات و مدارک مورد نیاز برای ثبت، تغییر و حتی رتبه بندی شرکت بهتر است با کارشناسان شرکت الی ثبت در ارتباط باشید.
ثبت تغییرات شرکت و چگونگی انجام آن
هر یک از شرکتها پس از ثبت و آغاز فعالیت رسمی خود میتوانند تغییراتی را در برخی موارد اساسی خود ایجاد کنند. ثبت تغییرات شرکت در برخی موارد الزامی است. این موارد عبارتاند از:
-
ایجاد تغییر در اساسنامه
-
تمدید مدت بیش از مدت تعیین شده
-
انحلال حتی اگر به دلیل انقضای مدت مقرر باشد؛
-
ثبت تفریغ حساب یا خروج و تغییر اعضاء
-
تغییر و تعویض اسم شرکت
-
هرگونه تغییر در مدیریت یا مدیران
پس از ثبت شرکت برای ثبت هر گونه تغییر، همه تغییرات و تصمیمات ذکر شده باید به تصویب برسند. این تصویب باید توسط مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوقالعاده یا در جلسات هیئت مدیره صورت بگیرد. پس از تصویب در هر یک از جلسات ذکر شده، باید صورتجلسه تصمیمات تنظیم و به مراجع ثبتی ارائه شود. در این صورت اداره کل شرکتها صورتجلسه را بررسی کرده و درصورتیکه تمام قواعد و قوانین در آن رعایت شده باشند، با تغییرات موافقت خواهد کرد. پس از موافقت نهاد رسمی، آگهی تغییرات، صادر و در روزنامه رسمی اطلاعرسانی خواهد شد.
مدارک لازم برای ثبت تغییر عبارتاند از:
-
کپی مدارک شناسایی اعضاء
-
اصل مدارک افرادی که قصد خروج دارند و حضور آنها در دفاتر اداره ثبت شرکتها
-
لیست تعداد شرکا و میزان سهام هر یک
-
ارائه کپی روزنامه آخرین تغییرات
-
ارائه کپی از اساسنامه
-
حضور همه شرکا به همراه مدیر برای انحلال
نکات مهم برای ثبت شرکت و ثبت تغییرات در شرکت
کسبوکارهای مختلف برای آنکه به فعالیت خود رسمیت ببخشند و کار خود را قانونی کنند، اقدام به تاسیس شرکت میکنند. یک نهاد رسمی و شخصیت حقوقی که امتیازات، اختیارات و وظایف آن جدای از اعضاست. مهمترین نکته پس از تعیین نوع، اقدام برای ثبت آن در اداره ثبت شرکتهاست. برای ثبت باید مراحل قانونی طی شوند و مدارک لازم ارائه شوند. گاه نیز ممکن است پس از تاسیس و ثبت، اعضا به فکر تغییر در شرکت باشند. تغییرات اساسی نیز مستلزم ثبت هستند که برای این کار باید مراحل قانونی طی شده و مدارک لازم ارائه شود. ازآنجاکه مراحل ثبت و تغییر، پیچیدگی خاص خود را دارند، بهترین کار مراجعه به افراد خبره و باتجربه همچون کارشناسان شرکت الی ثبت است.
منبع : الی ثبت