ارتباط با ما در

با محافظ برق یا استابلایزر خانگی از لوازم برقی خانگی خود محافظت کنید

با توجه به افزایش مشترکان برق شهری و به دنبال آن افزایش تعداد وسایل برقی و یا مشکل در توزیع صحیح برق، ممکن است ولتاژ برق شهری از ۲۲۰ ولت استاندارد بیشتر یا کمتر شود. ممکن است در صورت عدم استفاده از محافظ برق یا استابلایزر خانگی طی قطعی یا نوسانات برق، لوازم خانگی برقی دچار سوختگی برد شوند.

منتشر شده

با توجه به افزایش مشترکان برق شهری و به دنبال آن افزایش تعداد وسایل برقی و یا مشکل در توزیع صحیح برق، ممکن است ولتاژ برق شهری از ۲۲۰ ولت استاندارد بیشتر یا کمتر شود. ممکن است در صورت عدم استفاده از محافظ برق یا استابلایزر خانگی طی قطعی یا نوسانات برق، لوازم خانگی برقی دچار سوختگی برد شوند.

استابلایزر خانگی چیست؟

استابلایزر خانگی یک تثبیت کننده ولتاژ برق است. وقتی در ولتاژ برق نوسان ایجاد می شود دستگاه تحمل اضافه بار ایجاد شده را نخواهد داشت. این امر باعث می شود برخی قطعات دستگاه بسوزند و از کار بیفتند.

استابلایزر خانگی با استفاده از یک ترانس اتوماتیک، ولتاژ اصلاح شده را به خروجی می فرستد.

چه چیزی باعث نوسان ولتاژ برق می شود؟

نوسان برق می تواند ناشی از شرکت برق باشد. از دلایل رایج نوسان برق رعد و برق است. همچنین نوسانات برق می تواند در داخل خانه ایجاد شود. در این حالت وسایل بزرگ مانند کولر گازی و موتور یخچال روشن و خاموش می شوند. در صورت عدم استفاده از محافظ برق یا استابلایزر خانگی، برد این دستگاه ها آسیب می بیند.

سوختگی برد یخچال ممکن است در برند های برتر یخچال همچون سامسونگ، ال جی،  اسنوا، هیمالیا، ویرپول، جنرال الکتریک، کندی و… نیز اتفاق بیفتد. تمام مشکلات نظیر سوختن برد، موتور و… از نوسانات برق و قطعی آن ناشی می شود.

در هنگام افزایش ولتاژ برق چه اتفاقی می افتد؟

جریان شدید برق ممکن است باعث داغ شدن یا خرابی دستگاه شود. حتی گاهی ممکن است دستگاه آتش بگیرد. آتش سوزی جدی ترین خطری است که در اثر نوسانات برق و عدم استفاده از محافظ برق، ایجاد می شود.

هنگام کاهش شدید ولتاژ برق، این امکان وجود دارد که قطعه الکتریکی قادر به فعالیت در سطح بار کم نباشد. این موضوع سبب آسیب دیدن بخش هایی از وسیله می شود. جریان برق همواره به افزایش در مدار الکتریکی تمایل دارد. احتمال این که سیم ها استحکام خود را از دست بدهند و اتصال کوتاه در دستگاه ایجاد شود نیز وجود دارد. زمانی که ولتاژ شدیدا پایین بیاید، آمپر افزایش می یابد. این امر سبب ذوب شدن بعضی از قطعات و در نتیجه عدم فعالیت درست و صحیح دستگاه می‌شود.

تفاوت بین قطع برق و نوسان جریان برق چیست؟

نوسان جریان برق باعث افزایش یا کاهش ولتاژ می شود. نوسان جریان برق باعث شود وسایل الکترونیکی یا لوازم خانگی به طور موقت روشن و خاموش شوند. در صورت عدم استفاده از استابلایزر خانگی، ممکن است لوازم برقی منزل شما دچار آسیب جدی شوند.

راه جلوگیری از آسیب دیدن لوازم برقی ناشی از نوسانات برق

تهیه محافظ برق یا استابلایزر خانگی برای هر کدام از لوازم خانگی موجب جلوگیری از آسیب دیدن لوازم برقی می شود.

عواملی که باعث ایجاد نوسان برق در لوازم خانگی می شود؟

  • سیم های برق ساختمان، مخصوصاً اگر به صورت روکار در ساختمان قرار گرفته باشند، در معرض آسیب های مختلفی قرار دارند. ممکن است بر اثر نشتی لوله های آب و فاضلاب و یا بارش شدید باران، خیس و یا مرطوب شوند. احتمال نوسان برق به دلیل اتصالی کردن سیم های برق در کمین لوازم برقی منزل شماست.
  • زمانی که سیم های برق دچار خوردگی و فرسودگی شده باشند، روکش سیم ها از بین می رود. در این حالت اتصال هادی سیم به یک جسم رسانای دیگر باعث نوسان برق می شود.
  • بروز وقایع طبیعی از قبیل رعد و برق می تواند باعث نوسان برق شود. به این صورت که وقتی رعد و برق ایجاد می شود ناگهانی مقدار بسیار زیادی اضافه بار به سیم های برق ساختمان وارد می شود. اگر وسایل برقی به محافظ برق متصل نباشند، احتمال سوختگی آن ها به دلیل نوسان شدید جریان وجود دارد.

از لوازم برقی گران قیمت خود محافظت کنید

مدتی است در ایران شاهد گرانی بی سابقه لوازم خانگی هستیم. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند کالای مورد نظر خود را صرفا بر اساس بودجه خود انتخاب کنند و از ویژگی‌های غیرضروری محصول چشم‌ پوشی می کنند. اگر دستگاه منزل شما دچار آسیب شود، برای خرید مجدد آن نیازمند صرف بودجه ی بالایی هستید. پس بهترین روش برای جلوگیری از خطرات آسیب به دستگاه، استفاده از استابلایزر خانگی است.

محافظ برق غیر استاندارد

برخی شرکت ها اقدام به تولید و عرضه انواع محافظ برق برای وسایل مختلف برقی کرده اند. یک محافظ در صورتی استاندارد عمل می کند که جلوی آسیب های ناشی از نوسان برق به دستگاه را بگیرد. محافظ های معمولی محافظ های غیر استاندارد هستند، زیرا در یک بازه زمانی ممکن است ولتاژ غیر استانداردی را وارد یخچال کنند.

در زیر به چند نمونه مشکلاتی که محافظ برق معمولی با آنها روبرو میشود اشاره میکنیم.

  • چراغ محافظ پس از اتصال به برق سبز می شود اما به دستگاه خروجی نمی دهد.
  • چراغ زرد موجب خاموش شدن چراغ سبز شده و اجازه کار کردن به دستگاه را نمی دهد.
  • پس از روشن شدن چراغ سبز، دستگاه خاموش می شود.
  • چراغ سبز و قرمز به صورت مکرر خاموش و روشن می شوند.
  • چراغ های محافظ یخچال کار نمی کنند ولی دستگاه در این وضعیت کار می کند. در واقع محافظ به یک سه راهی تبدیل شده است.

 

عملکرد استابلایزر خانگی

استابلایزر خانگی به دلیل داشتن مدارهای قوی و پیشرفته به محض مشاهده نوسان، ولتاژ را اندازه گیری می کند. با استفاده از سیستم ترانزیستوری نسبت به افزایش یا کاهش ولتاژ، جهت رفع نوسان اقدام می کند.

استابلایزر خانگی در هنگام کاهش ولتاژ، رله های ترانس افزاینده را فعال می کنند. در شرایط متقابل و ازدیاد ولتاژ همین اتفاق به صورت معکوس می افتد. رله های ترانس کاهنده را فعال می کنند تا ولتاژ برق تثبیت شود. با ذکر یک مثال، این دو مرحله را بررسی می کنیم.

  • در صورتی که ولتاژ ۲۰ ولت کاهش پیدا کند، رله افزاینده فعال می شود و ۲۰ ولت به ولتاژ برق اضافه می کند.
  • در صورتی که ولتاژ ۲۰ ولت افزایش پیدا کند، رله کاهنده فعال می شود و ولتاژ را ۲۰ ولت کاهش می دهد.

 

تعداد دستگاه هایی که می توانید به استابلایزر خانگی متصل کنید به نوعی که خریداری می کنید بستگی دارد. دو نوع استابلایزر خانگی پرتابل و ثابت طراحی شده که هر یک از آنها کاربرد خاص خود را دارند. استابلایزر خانگی ۳۲۰۰ برای دو دستگاه قابل استفاده است. استابلایزر خانگی ۷۲۰۰ در ورودی برق منزل نصب می شود و برای تمام دستگاه های منزل قابل استفاده است. استابلایزر خانگی فاراتل از انواع استابلایزرهای خانگی خوب و پیشرو در صنایع الکتریک ایران است.

خدمات پس از فروش استابلایزر خانگی

محافظ برق خانگی و استابلایزر خانگی از جمله تجهیزاتی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت خرید استابلایزر خانگی، علاوه بر نکات فنی، از نظر خدمات پس از فروش هم حائز اهمیت است.

محافظ برق اتوماتیک و استابلایزر خانگی، همچون هر وسیله دیگر نیازمند نگهداری درست و تعمیرات است. برای یک راهنمای خرید ترانس برق خانگی، با کارشناسان اینانلو سرویس تماس بگیرید.

اینانلو سرویس نماینده رسمی بیش از ۱۳۰ برند مطرح لوازم خانگی در کرج، عظیمیه، طالقانی، گوهردشت، هشتگرد، کردان و… می باشد. همچنین فروشگاه اینانلو سرویس تمامی محصولات جانبی مربوط به یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و… را به سراسر ایران ارسال می کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.