ارتباط با ما در

جاهایی از یزد را بگردید که هرکسی نمی‌شناسد

بیش‌تر مسافرها با شنیدن اسم «زندان اسکندر» جای مخوف و ترسناکی را تصور می‌کنند با دیوارهای سیاه و حصارهایی بلند. اما وقتی این مکان تاریخی را از نزدیک می‌بینید و در معماری و جزئیاتش غرق می‌شوید، زندان بودنش آخرین تصوری است که می‌تواند به ذهنتان برسد.

منتشر شده

همه ما یزد را به بافت تاریخی و بادگیرهای بلند و خانه‌های خشتی‌اش می‌شناسیم. تماشای همین جاذبه‌ها خودش سفر به یزد را به اتفاقی خوش تبدیل می‌کند. ولی اگر قبل از این به یزد سفر کرده باشید و می‌خواهید این‌بار جاهایی از یزد را ببینید که هر کسی نمی‌شناسد و قبلا ندیده‌اید، ما برایتان چند تا پیشنهاد خوب و جذاب داریم.

پرسه‌ای در حیاط خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها در یزد یکی از معروف‌ترین بادگیرها را دارد. این خانه متعلق به دوران قاجار است و در محله فهادان شهر یزد قرار دارد.

خانه لاری‌ها متعلق به حاج محمد ابراهیم لاری است که در سال ۱۲۸۶ ساخته شده. این خانه بیست و دو اتاق دارد که از نوع اتاق‌های سه‌ دری، پنج دری و هفت دری هستند. اما مهم‌ترین اتاق این خانه به تالار آینه مشهور است که با آینه و نقاشی‌های سنتی تزئین شده است.

قدم زدن در حیاط این خانه می‌تواند شبیه تجربه سفر در تاریخ باشد، برگشت به دوران قاجار و زندگی در روزهایی که هر خانه‌ای حوضی بزرگ و فیروزه‌ای داشت و خود خانه آن‌قدر بزرگ و جادار بود که در معماری‌اش به تمام جنبه‌های کاربردی زندگی روزمره توجه شده است. ایوان و بادگیر و سرداب‌ این خانه با معماری زیبای ایرانی‌اش می‌تواند برای هر تماشاگری جذاب باشد. اتاق‌ها هم گچ‌کاری شده‌اند و رنگ بنفش ملایمی دارند که متناسب با نقش‌های به‌کار رفته در این اتاق‌هاست.

زیبایی به دور از انتظار در زندان اسکندر

بیش‌تر مسافرها با شنیدن اسم «زندان اسکندر» جای مخوف و ترسناکی را تصور می‌کنند با دیوارهای سیاه و حصارهایی بلند. اما وقتی این مکان تاریخی را از نزدیک می‌بینید و در معماری و جزئیاتش غرق می‌شوید، زندان بودنش آخرین تصوری است که می‌تواند به ذهنتان برسد.

شاید بهتر باشد زندان اسکندر را با نام دیگرش بشناسید؛ مدرسه ضیائیه. ضیاءالدین حسین رضی بنای اولیه این مدرسه را ساخته است و پس از آن پسرانش به تدریج قسمت‌هایی به بنای اولیه اضافه کرده و آن را ساخته‌اند.

گنبد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر خشتی است و روی آن گچ‌بری‌های آبی و طلایی دارد. البته بخش زیادی از این تزئین‌ها امروز از بین رفته‌اند. بادگیر زندان اسکندر هم در واقع یک اتاق است که به شکل بادگیر ساخته شده. این بادگیر متفاوت باعث شده که تهویه هوا بیش‌تر و بهتر انجام شود. سرداب این مدرسه که سی و هشت پله در زیر زمین قرار دارد، همان قسمتی است که خیلی‌ها را به شک انداخته که نکند آن‌جا شکنجه‌گاه زندان است. اما بررسی‌های بیش‌تر نشان داده که آن‌جا سرداب است و برای خنک نگه داشتن آب از آن استفاده می‌شده است. با این‌که دانستن ویژگی‌های هر قسمت از این بنا می‌تواند ذهن‌تان را برای یک بازدید درست و حسابی آماده کند، اما لازم نیست که به خودتان سخت بگیرید. همین که وارد این مدرسه شوید، معماری و حال و هوای کلی آن جذب‌تان می‌کند.

مسجد جامع یزد برای عاشقان معماری

حتی اگر تا به حال به مسجد جامع یزد نرفته‌اید و یا اصلا به شهر یزد سفر نکرده‌اید، احتمالا نقش کاشی‌های این مسجد را روی پارچه و یا وسایل تزئینی و امروزی دیده‌اید.

هر چند که این نقش‌ها وقتی روی دیوارهای مسجد جامع یزد باشند، زیبایی و جلوه بیش‌تری دارند. تاریخچه این مسجد هم در نوع خود متفاوت و خاص است.

اسناد تاریخی نشان می‌دهند که این مسجد روی یک آتشکده در زمان ساسانیان ساخته شده و پس از آن در دوره‌های بعدی و در زمان شاهرخ، پادشاه مشهور دوره تیموری کامل شده است. به همین دلیل معماری به کار رفته در این مسجد متفاوت بوده و هر قسمت از آن یادگار یکی از دوره‌های ساخت آن است. این مسجد فقط در چشم بازدیدکننده‌های امروزی یک بنای زیبا و یک جاذبه تاریخی باشکوه نیست. خیلی از افراد در گذشته و در سده‌های قبلی هم مسجد جامع یزد را یکی از شاهکارهای معماری ایران می‌دانند.

یکی از اولین دیدنی‌های این مسجد که به چشم‌تان می‌آید، مناره‌های بلند آن هستند. این مناره‌ها پنجاه و دو متر ارتفاع دارند و نقش کاشی‌های آن نام امامان معصوم و اسامی خدا هستند. خیلی‌ها که عاشق معماری و یا دیدن مکان‌های قدیمی و تاریخی هستند، در صحن مسجد چرخی می‌زنند و از جزئیات این بنا لذت می‌برند. بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند گوشه‌ای از صحن این مسجد بنشینند و جزئیات و نقش‌ کاشی‌های آن را تماشا کنند. رنگ‌ غالب کاشی‌ها در این مسجد، آبی است و این باعث می‌شود که با تماشا کردنش احساس آرامش پیدا کنید. به خصوص اگر در روز به دیدن این مسجد بروید و آسمان آبی شهر یزد، پس‌زمینه مناره‌ها و صحن و حیاط این مسجد باشد.

اقامت در یزد

خیلی از مسافرها ترجیح می‌دهند موقع سفر به یزد به‌جای هتل‌، به سراغ انواع بوم گردی یزد بروند.

دلیلش این است که بومگردی‌ها اغلب حس و حال سنتی و صمیمانه خانه‌های یزد را دارند و برای مسافرها گزینه جذاب‌تری هستند.

البته بعضی‌ها که معیارشان برای انتخاب اقامتگاه، نزدیکی به محله‌های قدیمی‌تر و جاذبه‌های دیدنی شهر است، انواع و اقسام سوئیت در یزد را ترجیح می‌دهند.

پینورست می‌تواند برای انتخاب اقامتگاه به شما کمک کند. اقامتگاه‌های پینورست با دقت و حساسیت زیادی بازرسی شده‌اند. بنابراین اقامت شما می‌تواند راحت، بدون دردسر و لذت‌بخش باشد. اگر برای سفر به یزد برنامه‌ریزی کرده‌اید و می‌دانید که قرار است به دیدن کدام جاذبه‌های دیدنی این شهر بروید، بهتر است که برای اقامت‌تان هم برنامه دقیقی بچینید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.