ارتباط با ما در

لپ ‌تاپ گیمینگ یا PC گیمینگ؟ کدام یک برای بازی بهتر است؟

برای بازی کردن لپ ‌تاپ گیمینگ بهتر است یا کامپیوتر رومیزی؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از عاشقان بازی‌های کامپیوتری را مشغول کرده است و آن‌ها را بر سر دو راهی انتخاب لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی برای بازی کردن قرار داده است.

منتشر شده

برای بازی کردن لپ ‌تاپ گیمینگ بهتر است یا کامپیوتر رومیزی؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از عاشقان بازی‌های کامپیوتری را مشغول کرده است و آن‌ها را بر سر دو راهی انتخاب لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی برای بازی کردن قرار داده است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ چند سالی است که پای به عرصه این صنعت گذاشته‌اند و توانسته‌اند رقابت جدی با کامپیوترهای رومیزی داشته باشند. تا چند سال پیش گیمرها اغلب PC را برای بازی انتخاب می‌کردند اما با ورود لپ‌تاپ‌های گیمینگ به این عرصه، کار کمی پیچیده شده است و بسیاری از گیمرها بر سر دو راهی قرار گرفته‌اند.

 

لپ ‌تاپ یا PC؟ کدام را انتخاب کنیم؟

برای پاسخ دقیق به این سؤال، لازم است که مزایا و معایب هر یک از این سیستم‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم انتخاب مناسبی داشته باشیم.

قدرت پردازنده

معمولاً کمپانی‌های تولید کننده به منظور سبک ساختن لپ‌تاپ‌ها و تولید حرارت و مصرف برق کمتر توسط آن‌ها دو قطعه اصلی آن‌ها یعنی پردازنده و کارت گرافیک را محدود می‌کنند. پردازنده‌های لپ‌تاپ چه از نوع پردازنده‌های AMD باشند چه از نوع Intel به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در حالت عادی و در حالت کارایی حداکثر نیز مصرف انرژی کمتری داشته باشند.

اکثر مدل‌های لپ‌تاپ از پردازنده‌هایی بهره می‌برند که در انتهای نام مدل آن‌ها حرف U به چشم می‌خورد که نشان دهنده پردازنده محدود شده با مشخصاتی مانند مصرف پایین، سرعت کلاک پایین‌تر و مصرف برق و تولید حرارت کمتر است. پردازنده‌های لپ‌تاپ گیمینگ معمولاً در انتهای نام مدل خود حرف H را نشان می‌دهند که نشان‌دهنده سرعت کلاک و فرکانس کاری بالاتر پردازنده و مصرف انرژی بیشتر آن است.

قدرت گرافیک

کارت گرافیک لپ‌تاپ‌های گیمینگ نسبت به کامپیوترهای رومیزی محدودتر و عملکرد ضعیف‌تری دارد. به دلیل محدودیت‌های مصرف انرژی و تولید گرما در طراحی لپ‌تاپ‌ها کارت‌های گرافیکی آن‌ها عملکرد محدودتری دارند. اما در کامپیوترهای رومیزی کارت گرافیک می‌تواند با تمام قدرت خود کار کند زیرا مشکلی از بابت مصرف انرژی و خنک کردن آن وجود ندارد.

ارتقاء پذیری

اگر به عنوان گیمر این سؤال در ذهن شما شکل گرفته است که برای بازی کردن لپ‌تاپ گیمینگ بهتر است یا کامپیوتر رومیزی؟ در پاسخ باید گفت که یکی از نقدهایی که به لپ‌تاپ‌های گیمینگ وارد است قابلیت ارتقاء پذیری آن‌ها است. حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی چه از نوع SSD باشد چه HDD تنها قطعات سخت‌افزاری در لپ‌تاپ‌ها هستند که می‌توان آن‌ها را به آسانی ارتقاء دارد. این داستان در مورد کامپیوترهای رومیزی متفاوت است و افراد می‌توانند تمام قطعات حتی مادربرد را هم ارتقاء دهند.

تعمیر پذیری

یکی دیگر از موارد نقد به لپ‌تاپ‌های گیمینگ که مربوط به ساختار آن‌ها است قابلیت تعمیرپذیری قطعات است. به عنوان مثال اگر در یک کامپیوتر رومیزی کارت گرافیک آسیب ببیند به راحتی می‌توان با جدا کردن آن از سیستم یک کارت گرافیک جدید نصب کرده و از سیستم استفاده کرد. اما در لپ‌تاپ موضوع متفاوت است و در برخی موارد برای تعویض یک قطعه باید نیاز است که چندین قطعه تعویض یا تعمیر شوند.

جمع‌بندی

در پاسخ به سؤال برای بازی کردن لپ ‌تاپ گیمینگ بهتر است یا کامپیوتر رومیزی؟ باید گفت که انتخاب هر کدام از این سیستم‌ها برای بازی کردن کاملاً به شرایط شما از نظر مالی و فضای بازی و غیره بستگی دارد. هر یک از این سیستم‌ها نسبت به یکدیگر مزایا و معایبی دارند که انتخاب هر کدام به شرایط و انتظارات کاربر از سیستم گیمینگ بستگی دارد. اگر حمل و نقل آسان و قیمت ارزان‌تر مدنظر شما است لپ‌تاپ بهترین انتخاب است اما در صورتی که قدرت پردازشی بالا، قابلیت ارتقاء و غیره برای شما اهمیت دارد، PC را انتخاب کنید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.