ارتباط با ما در

آموزش کوک کردن گیتار

در این آموزش رایگان از فروشگاه موسیقی بتهوون یاد خواهید گرفت: نت های یک گیتار در کوک استاندارد،نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از تیونر گیتار الکترونیکی…

منتشر شده

تنظیم صحیح گیتار: راهنمایی برای مبتدیان

اولین کاری که باید هر گیتاریست بعد از خرید گیتار یاد بگیرد چیست؟ درست حدس زدید کوک کردن گیتار
برای لحظه‌ای در مقابل میل به نواختن مقاومت کنید و مطمئن شوید که گیتارتان کوک هست. این کار فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اما می‌تواند برای صدای ساز شما معجزه کند. اگر تازه شروع به نواختن گیتار کرده‌اید، یک ساز بی کوک می‌تواند فوق العاده خسته کننده باشد و هر نت را مانند یک اشتباه به نظر برساند. بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه یک گیتار را کوک کنید. این دانش برای یک گیتاریست مبتدی ضروری است.اگر مراحلی که در ادامه خواهیم گفت را نتوانستید درک کنید بهتر است گیتار خود را به یک فروشگاه گیتار برده و از آنها بخواهید گیتارتان را کوک کنند.

در این آموزش رایگان از فروشگاه موسیقی بتهوون یاد خواهید گرفت:

  •  نت‌های یک گیتار در کوک استاندارد
  • نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از تیونر گیتار الکترونیکی
  • نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از اپلیکیشن گوشی هوشمند
  • نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از سازهای دیگر
  • چگونه یک گیتار را با استفاده از سیم‌های خودش (و گوش‌های خود) کوک کنید
  • ۶ نکته برای حفظ آهنگ و صدای عالی گیتار

نت‌های یک گیتار در کوک استاندارد به نقل از فروشگاه موسیقی بتهوون

چندین پروفایل مختلف برای کوک گیتار وجود دارد، اما محبوب‌ترین آنها الگوی «کوک استاندارد» نام دارد.در تنظیم استاندارد گیتار، نت‌های گیتار، از ضخیم‌ترین تا نازک‌ترین، عبارتند از:
E, A, D, G, B, E
آموزش کوک کردن گیتار - فروشگاه موسیقی بتهوون
اکنون باید نحوه کوک کردن گیتار را با E، A، D، G، B، E بررسی کنیم.

به سر گیتار خود (انتهای نازک گیتار) نگاه کنید. کلیدهای کوچکی را خواهید دید که می‌توانید آنها را بچرخانید. ما به اینها “سر ماشین” می‌گوییم. هر سیم گیتار به سر ماشین خودش متصل است. وقتی هد دستگاه را می‌چرخانیم، گامی را که سیم گیتار روی آن کوک می‌شود تغییر می‌دهیم.

برای کوک کردن گیتار ۴ روش وجود دارد :

  1. نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از تیونر گیتار الکترونیکی
  2. نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از اپلیکیشن گوشی هوشمند
  3. نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از سازهای دیگر
  4. چگونه یک گیتار را با استفاده از سیم های خودش (و گوش های خود!) کوک کنید.

تنظیم گیتار با تیونر گیتار الکتریکی

تیونرهای گیتار الکترونیک بهترین گزینه هستند. آنها سریع و دقیق هستند. (وقتی یک تیونر خوب گیتار الکترونیکی دارید، دیگر نیازی نیست نگران نحوه تنظیم مجدد گیتار باشید.)
یک نت را می‌نوازید و تیونر نت نواخته شده را به شما نمایش می‌دهد
تیونر نمایش نت را به ۳ روش به شما نشان می‌دهد:
۱-    رشته‌ای را که فکر می‌کند می‌خواهید کوک کنید به شما می‌گوید.
۲-    با یک “سوزن” نوسانی به شما نشان می‌دهد که چقدر از نت فاصله دارید.
۳-    با یک نور به شما نشان می‌دهد که نت خیلی کم است یا خیلی بالا.
تیونر گیتار - فروشگاه موسیقی بتهوون
در تصویر بالا، “سوزن” کاملا در وسط قرار دارد. (آیا خط عمودی نازک و سیاه را می‌بینید؟) چون سوزن کاملا در وسط قرار دارد، چراغ سبز بالای آن روشن است. این نت کاملاً هماهنگ است! ما می‌توانیم ببینیم که در حال کوک کردن رشته A (رشته مناسب) است زیرا در گوشه سمت چپ بالا می‌گوید “۵A”

  • اگر سوزن به سمت چپ بود چراغ سبز روشن نمی‌شد. چراغ قرمز سمت چپ آن روشن می‌شود، و این به ما می‌گوید که نت خیلی «تخت» (خیلی کم) است.
  • اگر سوزن به سمت راست بود، دوباره چراغ سبز روشن نمی‌شد. چراغ قرمز سمت راست روشن می‌شود و این به ما می‌گوید که نت خیلی «تیز» (خیلی بلند) است.

آموزش کوک کردن گیتار با تیونر الکتریکی

  1. تیونر را روشن کنید.
  2. در صورت لزوم، سیمی را که می‌خواهید کوک کنید به تیونر بگویید. (بیشتر تیونرها به طور پیش فرض «تشخیص خودکار» رشته‌ها را انجام می‌دهند، اما به برخی از تیونرها باید به صورت دستی گفته شود که چه رشته‌ای را می‌خواهید تنظیم کنید.)
  3. یک سیم را بنوازید
  4. به تیونر نگاه کنید. آیا سوزن وسط است؟ در غیر این صورت سر دستگاه را به یک طرف بچرخانید.
  5. دوباره بنوازید. سوزن به کدام سمت رفت؟ اگر به وسط رفت، ادامه دهید! اگر از وسط دور شد، سر دستگاه را در جهت مخالف بچرخانید.
  6. این کار را تا زمانی که سوزن وسط قرار گرفت ادامه دهید.

نحوه کوک کردن گیتار با استفاده از سیم های خودش (و گوش های خود)

در اینجا یک روش تنظیم جایگزین ۶ مرحله‌ای خوب برای «موقعیت‌های اضطراری» آورده شده است، مانند اگر تیونر الکترونیکی شما در دسترس نیست و باتری تلفن هوشمندتان خالی است. این روش کوک جایگزین «در هر زمان، هر جا» برای نحوه کوک کردن گیتار است.

مرحله ۱ سیم ششم را کوک کنید

ضخیم ترین رشته باز را تا جایی که می توانید دقیق روی یک رشته E کم کوک کنید. لازم نیست کامل باشد. فقط “حدس بزنید” ضخیم‌ترین سیم معمولاً چه صدایی دارد. (تمام سیم‌های دیگر نسبت به این کوک می‌شوند، بنابراین فرقی نمی‌کند که کمی تیز یا صاف باشد.)

مرحله ۲ سیم پنجم را کوک کنید

اولین انگشت خود را روی فرت پنجم ضخیم‌ترین رشته قرار دهید. این یک نت “A” به شما می‌دهد که دقیقاً مانند صدایی است که می‌خواهید سیم پنجم باز شود. اکنون می‌توانید سیم پنجم را کوک کنید تا با نتی که روی سیم ششم نگه داشته‌اید مطابقت داشته باشد.
با نگه داشتن انگشت خود روی فرت پنجم، به آرامی هر دو سیم ششم و سیم باز پنجم را انتخاب کنید و به تدریج سر دستگاه سیم پنجم را بچرخانید تا دو نت با هم هماهنگ شوند. اینجا باید با دقت گوش کنید. این دو نت زمانی که با هم تطبیق پیدا کنند، طنین انداز می‌شوند.

مرحله ۳ – سیم چهارم را کوک کنید

ما در اینجا دوباره همان کار را انجام خواهیم داد، به جز یک رشته بالاتر. انگشت اول خود را روی فرت پنجم سیم پنجم قرار دهید. این یک نت D است. با نگه داشتن انگشت خود روی فرت پنجم، سیم پنجم و سپس سیم باز چهارم را یکی پس از دیگری بچینید، همزمان سر دستگاه سیم چهارم را بچرخانید تا نت سیم چهارم مانند نت فرت پنجم سیم پنجم به صدا درآید.

مرحله ۴ – سیم سوم را کوک کنید

باز هم همینطور انگشت اول خود را روی فرت پنجم سیم چهارم قرار دهید. این یک نت G می‌دهد. با نگه داشتن انگشت خود روی فرت پنجم، سیم چهارم را بکنید و سیم سوم را متناوب باز کنید و سر دستگاه سیم سوم را بچرخانید تا سیم سوم با روش فرت پنجم سیم چهارم هماهنگ شود.

مرحله ۵ – سیم ۲ را کوک کنید

اینجا فرق میکنه انگشت اول خود را روی فرت چهارم سیم سوم یعنی سیم G قرار دهید. این یک نت B می‌دهد. با نگه داشتن انگشت خود روی فرت چهارم، سیم سوم را بردارید و سیم دوم را به طور متناوب باز کنید و سر دستگاه سیم دوم را بچرخانید تا سیم دوم با فرت چهارم سیم سوم به خوبی زنگ بزند.

مرحله ۶ – سیم اول را کوک کنید

انگشت اول خود را روی فرت پنجم روی سیم دوم، سیم B قرار دهید. این یک یادداشت E است. باریک ترین و آخرین سیم را روی آن کوک کنید، دوباره با چرخاندن سر دستگاه سیم اول تا زمانی که صدای سیم اول با فرت پنجم سیم دوم به صدا درآید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.