ارتباط با ما در

آنچه باید در مورد UPS بدانید

هنگامی که از یو پی اس برای محافظت از دستگاه‌های برقی‌تان استفاده نمی‌کنید، نوسانات جریان برق می‌تواند منجر به سوخته شدن دستگاه شما شود.

منتشر شده

هنگامی که از یو پی اس برای محافظت از دستگاه‌های برقی‌تان استفاده نمی‌کنید، نوسانات جریان برق می‌تواند منجر به سوخته شدن دستگاه شما شود. قریب به یقین حاضر نیستید تجهیزات گران قیمت خود را به این راحتی از دست بدهید. پس هر چه زودتر باید یک منبع تغذیه بی وقفه (UPS) برای خود دست و پا کنید اما چگونه؟ این گونه از تجهیزات چیزی نیستند که ما هر روز با آن‌ها سر و کار داشته باشیم پس قاعدتا تهیه کردن آن کمی سخت تر از خریدن چیزهای دیگر است! اما چطور می‌توان تجهیزات مربوط به این دستگاه را فراهم کرد؟

یو پی اس چیست؟

یو پی اس مخفف عبارت Uninterruptible power supply بوده و به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است.

این دستگاه عموما در مجاورت رایانه و دیگر وسایل برقی قرار گرفته و در صورت بروز اختلال در ولتاژ ورودی برق شهری و یا قطعی کامل ، شرایط لازم برای ادامه‌ی روند دستگاه را برقرار می‌سازد. در واقع جایگاه منبع تغذیه بی وقفه بین برق شهری و دستگاهی است که برق مصرف می‌کند و علاوه بر نرمال‌سازی جریان برق از آسیب به دستگاه‌ها و تجهیزات حساس جلوگیری می‌نماید.

انواع یو پی اس

استانداردها ، انواع مدل این دستگاه  را از لحاظ فناوری و معماری ساخت به ۳ دسته‌ی کلی تقسیم کرده که می توانید در این بخش انواع این سیستم ups را با توضیحات کامل هر مدل به صورت کامل مطالعه نمایید و با آنها آشنا شوید

مدل آفلاین (OFFLINE)
مدل آنلاین (ONLINE)
انواع مدل لاین اینتر اکتیو (LINE INTERACTIVE)
یو پی اس آفلاین

کارکرد نوع آفلاین به این صورت است که دستگاه‌های مصرف کننده به طور مستقیم به برق شهری متصل هستند. اما نقش این دستگاه حیاتی در این میان چیست؟ انواع آفلاین تنها زمانی فعال می‌شوند که برق دچار قطعی شود. در این حالت منبع تغذیه دستگاه مصرف کننده از یو پی اس تغذیه کرده و به کار خود ادامه می‌دهد. بنابراین اگر هدف ما از خرید آن  استفاده از ویژگی تامین برق بی وقفه است آفلاین می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. با این حال نوع آفلاین کیفیت قابل قبولی برای توان خروجی نداشته و به همین خاطر تولید آن محدود شده است.

خرید یو پی اس

خرید یو پی اس آنلاین

اگر قصد شما از خرید منبع تغذیه بی وقفه علاوه بر تامین برق بی‌وقفه ، دریافت توان خروجی مناسب هم هست ، نوع آنلاین می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. در انواع آنلاین علاوه بر شارژ باتری و تامین بی وقفه‌ی برق ، بخش اینورتر در هر زمان فعال بوده و توان خروجی را فراهم می‌سازد. به طور جزئی تر جریان برق شهری توسط یک رکتیفایر به جریان مستقیم تبدیل می‌شود. سپس توسط بخش اینورتر به جریان متناوب تبدیل شده و آماده‌ی ورود به دستگاه مصرف کننده می‌شود. این کار به این خاطر انجام می‌شود تا حفاظت بیشتری از دستگاه مصرف کننده از لحاظ ولتاژ ورودی صورت گیرد.

تکنولوژی لاین اینتر اکتیو

در این تکنولوژی اینورتر همواره روشن است و تا زمانی که ولتاژ ورودی در بازه‌ی معمول است به شارژ باتری می‌پردازد. اما به محض این که ولتاژ ورودی از بازه‌ی معمول و مجاز خارج شود ، توان خروجی یا برق وارد شده به مصرف کننده از باتری های منبع تغذیه بی وقفه تامین می‌شود تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. از لاین اینتراکتیو بیشتر در تجهیزات شبکه ها استفاده می‌شود.

هنگامی که شما با داده‌های حساس سروکار دارید و یا این که نمیخواهید نوسانات برقی به تجهیزات گران قیمت شما آسیب برساند ، یو پی اس مهم‌ترین نقش را در تجهیزات جانبی شما بازی خواهد کرد. بنابراین اگر شما هم شرایط مشابه با وضعیت بیان شده دارید، ضروری است که حداقل اطلاعات کمی از آن داشته باشید. چرا که خرید و تهیه آن بدون داشتن اندک آگاهی می‌تواند منجر به خرید ناموفق و در نهایت ضرر شود. شما باید بدانید که ups چیست ، چه برندهایی دارد و انواع آن کدام است تا بتوانید بهترین آن را برای خودتان برگزینید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که حتما چند دقیقه ای را برای خواندن این مقاله صرف کرده و از این مشاوره رایگان برخوردار شوید.

برند های شناخته شده و معتبر برای خرید UPS

از معروف‌ترین برندها و مارک هایی که مشتریان زیادی را راضی نگه داشته اند می‌توان شرکت  East Power ، APC ، Socomec ، Eaton ، Kstar را نام برد.

خرید ups

دو مدل برتر یو پی اس

برند APC مدل srt5000 : این مدل بهترین انتخاب برای مشاغل کوچک و متوسط است. با مشخصات فنی « ولتاژ ورودی Vac 230 ، ظرفیت خروجی ۴۰۰۰ وات ، ۶ رسانه ( پریز برق) ، زمان باتری: ۱۵ دقیقه (نیمه بار) و ۱۰ دقیقه (بار کامل) ، زمان شارژ: ۸ ساعت» این مدل دارای پورت های مختلف از جمله USB برای وصل کردن دستگاه‌های مختلف می‌باشد. پورت های RJ11 / RJ45 تلفن ، فکس و خطوط مودم شما را در برابر فشارهای الکتریکی محافظت می کنند.
برند APC مدلsrt 10000  : این مدل بهترین انتخاب برای محافظت از دستگاه در برابر نوسانات ولتاژ است. با مشخصات فنی « ولتاژ ورودی V 230 ، ظرفیت خروجی ۸۰۰۰ وات ، ۸ رسانه ( پریز برق) ، زمان باتری : ۱۵ دقیقه ( نیمه بار ) و ۱۰ دقیقه ( بار کامل) ، زمان شارژ ۱۰ ساعت» . مجمموعه الکتروشایلی به شما پیشنهاد میکند اگر به دنبال یک انتخاب ساده و ارزان هستید، این مدل برای شما مناسب خواهد بود. استفاده از این یو پی اس به مشاغل بزرگ که دارای تعداد زیادی رایانه و دستگاه‌های دیگر هستند، پیشنهاد نمی‌شود. اما بهترین انتخاب برای مشاغل کوچک به حساب می‌آید تا بتوانند در صورت قطعی برق به کار خود ادامه دهند.

اجزا یو پی اس از ۴ بخش تشکیل می شود:
یکسو کننده شارژ (رکتیفایر)
باتری (همه چیز در مورد باتری)
مبدل DC به AC (اینورتر)
کلید غیر هادی (سوئیچ)

رکتیفایر

به طور ساده می‌توان گفت که یک رکتیفایر در دستگاه منبع برق اضطراری وظیفه دارد تا جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کند ( یعنی تبدیل AC به DC) . سه حالت کلی از رکتیفایر وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای به دست آوردن جریان DC استفاده کرد. نوع اول رکتیفایر IGBT  ، نوع دوم رکتیفایر Diode+IGBT و در نهایت نوع تریستور می‌باشد.

باتری

باتری‌ها بخشی از منبع تغذیه بی وقفه هستند که در زمان عدم وجود جریان برق شهری ، وظیفه رساندن انرژی به دستگاه‌های وصل شده به خروجی را دارند. به همین خاطر می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین اجزا است. البته باید خاطر نشان کرد که در صورتی که برق شهری دچار نوسان یا فرکانس غیرطبیعی هم باشد تامین برق دستگاه‌های خروجی بر عهده باتری است. بیشتر باتری‌های دستگاه برق اضطراری از نوع سیلد اسید است. این باتری‌ها کاملا توسط لایه‌هایی محافظ از جنس فیبر و دیگر محافظ‌ها پوشیده شده تا از هرگونه نفوذ رطوبت و دیگر عوامل مخرب در امان باشند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.