ارتباط با ما در

معرفی بهترین داروهای بعد از کاشت مو

داروهای بعد از کاشت مو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مراقبت های بعد از کاشت مو هستند که هم بر عوارض و هم بر تقویت مو موثر هستند.

منتشر شده

دارو

داروهای بعد از کاشت مو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مراقبت های بعد از کاشت مو هستند که هم بر عوارض و هم بر تقویت مو موثر هستند. کسانی که ریزش موی شدید دارند و دچار طاسی‌های گسترده شده‌اند می‌توانند با این تکنیک ظاهر خود را بازیابی کنند. همچنین کسانی که ریزش موی جزئی دارند می‌توانند بهترین نتیجه را از این عمل بگیرند. اما نکته مهم در مورد مراقبت‌های بعد از پیوند مو این است که بعد از کاشت موها دچار ریزش می‌شوند تا ریشه خود را محکم کنند و دوباره رویش پیدا کنند.

بنابراین پزشک برای کاهش عوارض، تقویت مو بعد از کاشت مو، کاهش دوره نقاهت و بهبود سریع‌تر زخم‌ها، داروهایی را به همراه سایر نکات مراقبتی تجویز می‌کند. در ادامه بیشتر در زمینه انواع داروهای بعد از کاشت مو و کاربردهای آنها توضیح می‌دهیم.

چرا باید داروهای بعد از کاشت مو را مصرف کنیم؟

مصرف داروهای بعد از کاشت مو بیشتر به دلیل رفع عوارض کاشت مو است تا روند بهبود تسریع شود. البته عوارض کاشت مو محدود و موقتی هستند و به صورت خود به خود بهبود می‌یابند.  این عوارض شامل تورم و التهاب پوست سر، قرمزی، خارش و گاهی خونریزی خفیف است. برای بهبود این عوارض و جلوگیری از عوارض خطرناک‌تر مثل کیست یا عفونت فولیکول‌ها باید از دارو استفاده کرد.

همچنین گفتیم که بعد از کاشت مو ممکن است ریزش را تجربه کنید که در این صورت اصلاً لازم نیست نگران باشید. ریزش بعد از کاشت مو مقطعی بوده و جزئی از فرایند طبیعی کاشت مو است. این موهای ریخته شده با ریشه‌های قوی‌تر رویش پیدا می‌کنند. اما به منظور تقویت مو بعد از کاشت مو باید از داروهای تقویتی و گاهاً مکمل‌ها استفاده کنید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

آیا قطع داروهای بعد از کاشت مو باعث ریزش موها می‌شود؟

برخی افرادی که کاشت مو انجام داده‌اند ممکن است گمان کنند که با قطع داروهای بعد از کاشت مو که قبلاً مصرف می‌کردند، دچار ریزش مجدد موها می‌شوند. همچنین شایعاتی وجود دارد که پس از پایان دوره مصرف قرص‌ یا محلول‌های فیناستراید و ماینوکسیدیل، فرد دوباره با مشکل ریزش مو مواجه می‌شود. در این مورد باید گفت که این داروها به صورت دوره‌ای و چند ماه تجویز می‌شوند و اثرات خود را تثبیت می‌کنند. بنابراین با قطع مصرف آنها فرد با مشکل ریزش مو مواجه نمی‌شود و موهای تقویت شده به همان صورت باقی می‌مانند.

استفاده از داروهای بعد از کاشت مو باعث استحکام بیشتر فولیکول‌های مو و جلوگیری از ریزش آنها می‌شود. از آنجایی که از بانک موهای مقاوم برای کاشت مو استفاده می‌شود، احتمال ریزش بعد از کاشت بسیار کم است اما به هر حال با افزایش سن مقداری از موها دچار ریزش می‌شوند. تقویت مو بعد از کاشت مو منجر به مقاومت موهای کاشته شده و موهای طبیعی می‌شود و احتمال ریزش آنها در سال‌های بعد را کاهش می‌دهد.

بعد از کاشت مو مصرف چه داروهایی تجویز می‌شود؟

از آنجایی که پزشک نمی‌داند  مددجو در آینده ممکن است با چه خطراتی مواجه شود، با استفاده از داروهایی  از تمام خطرات احتمالی پیشگیری می‌کند. مصرف داروهای بعد از کاشت مو تا حد زیادی به شرایط فرد نیز بستگی دارد و ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. به طور کُلی داروهایی که در طول مراقبت های بعد از کاشت مو مورد استفاده قرار می‌گیرند در دو دسته قرار می‌گیرند:

  • داروهایی که برای پیشگیری از عوارض خطرناک و بهبود زخم‌ها و جراحات بعد از عمل تجویز می‌شوند.
  • داروهایی که برای تقویت مو بعد از کاشت مو و پیشگیری از ریزش آنها در آینده تجویز می‌شوند.

یک ماه بعد از کاشت مو

بنابراین پزشک سعی می‌کند با دو روش مددجو را دارودرمانی کند. توجه داشته باشید که مصرف درست و به موقع این داروها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نتایج کاشت مو را تثبیت می‌کند. در ادامه به انواع داروهایی که توسط مددجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد اشاره می‌کنیم:

  • قرص ضد التهاب : همانطور که قبلاً اشاره کردیم یکی از عوارض متداول کاشت مو، ایجاد تورم و التهاب در پوست سر است. این التهاب نشانه رو به بهبود بودن جراحات است. بنابراین پزشک برای کاهش التهاب و قرمزی ناحیه کاشت که ممکن است ظاهر مناسبی نداشته باشد، قرص‌های ضد التهابی را تجویز می‌کند.
  • آنتی بیوتیک‌ها : یکی از خطرناک‌ترین عوارضی که احتمال بروز آن نیز کم است، عفونت بعد از کاشت مو می‌باشد. علاوه بر مراقبت های بعد از کاشت مو پزشک آنتی بیوتیک‌هایی را نیز تجویز می‌کند با باکتری های مضر مبارزه می‌کنند و از عفونت ناحیه کاشت یا برداشت فولیکول جلوگیری می‌کنند.
  • مکمل‌ها : مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌توانند در بهبود زخم‌ها و بافت‌های آسیب دیده، تقویت فولیکول‌ها و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی داشته باشند. استفاده از مکمل‌ها بعد از جراحی کاشت مو اجباری نیست اما در صورت تمایل فرد می‌تواند از پزشک بخواهد که ویتامین و مکمل‌هایی را برای او تجویز کند. ویتامین‌ها و پروتئین نقش مهمی در تقویت مو بعد از کاشت مو دارند.
  • مسکن‌ها : کاشت مو یک عمل سرپایی است که با دستگاه‌های جدید کمترین جراحات را ایجاد می‌کند. علاوه بر این بی‌حسی موضعی در حین عمل باعث می‌شود مددجو هیچگونه دردی را حس نکند. اما ممکن است بعد از اتمام جراحی فرد در ناحیه پوست سر درد و سوزش‌هایی را احساس کند که کاملاً طبیعی است. به این منظور پزشک مسکن‌هایی را برای او تجویز می‌کند که باعث کاهش درد و سوزش بعد از عمل می‌شوند.
  • شامپو و لوسیون‌های مخصوص : یکی دیگر از داروهای بعد از کاشت مو لوسیون و شامپو است که باعث تغییر روتین مراقبت از موها می‌شود. پزشک استفاده از لوسیون‌هایی را تجویز می‌کند که باید دو هفته مصرف شوند تا نتایج خود را به جای بگذارند. همچنین مصرف برخی شامپوهای مخصوص توصیه می‌شود که به مرطوب نگه داشتن پوست و کمک به رشد موها منجر می شود.
  • ماینوکسیدیل : یکی از مهم‌ترین داروهایی که در روند مراقبت های بعد از کاشت مو مورد استفاده قرار می‌گیرد ماینوکسیدیل است. ماینوکسیدیل باعث تقویت موهای ضعیف شده و آنها را ضخیم و خوش حالت می‌کند. همچنین این دارو می‌تواند رشد موها را تحریک کرده و از ریزش آنها جلوگیری کند. ماینوکسیدیل اغلب به صورت محلول‌های ۲ یا ۵ درصد استفاده می‌شود. از آنجایی که این دارو کمتر به صورت اصل پیدا می‌شود، بهتر است با توصیه پزشک مورد استفاده قرار بگیرد.
  • فیناستراید : یکی دیگر از داروهای تقویتی مو فیناستراید است که از ریزش موها جلوگیری می‌کند. این دارو تستسترون بدن را کنترل کرده و از آثار بد آن جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه یک دانه از این قرص می‌تواند ریزش مو را به طور کامل قطع کند و شانس رشد دوباره موهای از دست رفته را به شما بدهد. بنابراین پزشک‌ها اغلب از این دارو در کنار ماینوکسیدیل برای تقویت مو بعد از کاشت مو استفاده می‌کنند.

نمونه کاشت مو

آیا مصرف داروهای مکمل بعد از کاشت مو ضروری است؟

مصرف داروهای مکمل و ویتامین‌ها تاثیر قطعی در رویش و رشد موها ندارد اما در شرایطی می‌تواند کمک کننده باشد. مکمل‌ها تنها در صورتی مزیت دارند که منبع غذایی آنها محدود باشد؛ در غیر این صورت مصرف غذای مناسب برای تقویت موها کافی است. نکته مهم در استفاده از مکمل‌های این است که حتما باید با توصیه پزشک مصرف شوند. پزشک ممکن است مصرف مولتی ویتامین‌ها، مکمل‌های روی و آهن، کراتین و برخی روغن‌های تقویتی را بنا به نظر خود تجویز کند که مصرف آنها خالی از لطف نیست.

اما مهم‌تر از مصرف مکمل، داشتن رژیم غذایی مناسب، سطح فعالیت مناسب، برخورداری از خواب کافی و کاهش استرس است. این موارد در کنار مراقبت های بعد از کاشت مو و داروهای بعد از کاشت مو  می‌توانند داشتن موهای پرپشت و بدون ریزش را برای شما تضمین کنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.