ارتباط با ما در

رشد فردی و خلاقیت

منظور از مشاور فردی متخصص که به مشکلات افراد به دقت گوش کرده به آن ها راهکار نشان میدهد، منظور از خدمات مشاوره مشورت، دریافت کمک و تبادل اصلاعات بین مراجعه کننده(کمک گیرنده) و متخصص(مشاور) است.

منتشر شده

مشاوره یعنی چه

منظور از مشاور فردی متخصص که به مشکلات افراد به دقت گوش کرده به آن ها راهکار نشان میدهد، منظور از خدمات مشاوره مشورت، دریافت کمک و تبادل اصلاعات بین مراجعه کننده(کمک گیرنده) و متخصص(مشاور) است.

مشاوره در موضوعات و زمینه های مختلف برای اهدافی گوناگون نظیر بهبود وضعیت روحی و روانی فرد یا بالا بردن کیفیت زندگی او انجام میشود.

فرایند مشاوره فرآیندی آموزشی است که ازین راه فرد روش هایی مناسب توانایی گفتگو با خودش را کسب و رفتارش را به کنترل خود دربیاورد.

همچنین میتوان گفت فرآیند مشاوره به معنی رهایی استعدادهایی است که از قبل در فرد وجود دارد و شرایطی باید ایجاد کرد تا آن استعداد آزاد و استفاده شود.

اهداف مشاوره

مرکز مشاوره یا کلینیک مشاوره و روان شناسی مکانی است که متخصصین مشاوره و روانشناسی در حوزه‌های مختلف در آنجا مشغول به ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی هستند.

بهبود زندگی

با استفاده از مرکز مشاوره و مشاور فرد میتواند طرحی برای بهبودی وضعیت زندگی خود داشته باشد. همچنین به کمک مشاوره فرد میتواند سبک زندگی خود را عوض کند.

افزایش اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری در مشکلات

یکی از خدمات مشاوره افزایش اعتماد به نفس فرد و افزایش حس مسئولیت پذیری در رویارویی با مشکلات است که باعث میشود فرد در مقابل مشکلات خود با تفکری مناسب حاضر شود و آن ها را حل کند.

مستقل شدن

استقلال یک نیاز انسانی است که همه به دنبال آن هستند.یعنی فرد تصمیم گیری در رابطه با موضوعات مختلف نظیر انتخاب شیوه های زندگی را بر عهده میگیرد.

با کمک مرکز مشاوره و مشاور افراد میتوانند به حس استقلال برسند. تصمیم گیری فرد برای خود زندگیش، ادامه درس در رشته دلخواه، انتخاب شغل مورد علاقه، اولیت بندی موضوعات در زندگی و… از اهداف استقلال هر فرد است.

استقلال یعنی چه

وابستگی نیز یکی دیگر از نیازهای اساسی انسان و لازمه زندگی جمعی است. منظور این است که احتیاج به استقلال به معنی از بین رفتن وابستگی نیست”استقلال ما به وابستگی های مان گره خورده است”.

برای مثال اگر یک نوجوان تمایل به مستقل شدن دارد معنایش عدم تمایل به خانواده نیست. زمانیکه استقلال خواهی او نادیده گرفته شود او ناگزیر به قطع ارتباط با  خانواده و عدم وابستگی به آن ها میشود.

 

 

رشد فردی و خلاقیت

منظور از رشد فردی مجموعه ای از رفتارها که باعث رشد، پیشرفت و افزایش کیفیت زندگی می شود. مرکز مشاوره میتوانند به فرد بیاموزند که به جای تمرکز روی افراد دیگر روی خود متمرکز شوند و در پی آن به رشد فردی برسند.

در مسیر رشد فردی نیازمند به مهارت هایی مانند خویشتن آگاهی، خودشناسی و تفکر هستید و باید آزمون و خطاهای بسیاری را انجام دهید.

بخش اصلی تأثیرات رشد فردی بر روی زندگی شخص است و با افزایش کیفیت زندگی، رضایت فرد از زندگی نیز بالا   می رود. همچنین رشد فردی باعث افزایش اعتماد نفس، علاقه به خود، تصمیم گیری حساس و عمکرد بهتر در برخورد با مشکلات میشود.

یکی دیگر از خدمات مشاوره ها رشد فرد و خلاقیت او است. خلاقیت یک مهارت مفید در زندگی است که ن تنها در هنرمندان یا نویسنگان بلکه در همه انسان ها وجود دارد.

خلاقیت در شما  به یکباره ظاهر میشود مانند زمان آشپزی که با استفاده از این مهارت غذایی متفاوت میپزید یا زمان نقاشی که با کمک این مهارت تصاویری به زیبایی واقعیت میکشید.

تفاوت مشاور و روانشناس

در فرهنگ کشور های توسعه یافته به دلیل نام گذاری مشاوری که اقدامات حمایتگرانه بر اساس علوم روانشناسی را انجام می‌دهد به روانشناس، تفاوتی بین روانشناس و مشاور نمیبینند.

هر دو رشته نتیجه بهتر برای بهبود زندگی مردم را میخواهند و با توجه به شباهت های موجود بین روانشناسی و مشاوره تفاوت هایی نیز دارند.

  • روانشناس یک دانشمند اجتماعی است که بر روی رفتار و عملکرد ذهنی انسان مطالعه و تحقیق انجام میدهد اما مشاور به افراد راه های درمان و توانبخشی برای مشکلاتشان ارائه میدهد.
  • یک مشاور میتواند در زمینه های مختلف تخصص داشته باشد اما روانشناس فقط در یک زمینه تحصیلات خود را ادامه داده و درباره همه جوانب آن مطالعه و تحقیق انجام میدهد.
  • در حیطه درمان مشاوران فقط با صحبت کردن در مورد مشکلات شما آن ها را حل میکنند اما یک روانشناس اختلالات شما را مورد تشخیص و بررسی قرار میدهد.
  • وجه اشتراک این دو رشته ذر این است که هیچ یک از روانشناس ها و مشاورها دارویی برای بیمار تجویز نمی کنند و این کار به عهده دکتر روانپزشک است.

وظایف مرکز مشاوره

مرکز مشاوره مکانی برای کمک به ساده سازی رشد فردی، حل مشکلات تشخیص و درمان اختلالات روانی و آموزش به افراد برای کمک در زمینه های روانشناختی است. برخی از خدمات مشاوره مراکز درمان شامل:

مرکز مشاوره شرق

 

روانکاوی

شیوه ای از روان درمانی که بر نظریه “رخداد بیشتر فعالیت‌های ذهنی و پردازش آن‌ها در ناخودآگاه” استوار است. روانکاوی معمولاً برای درمان افسردگی و اختلالات اضطرابی استفاده می شود.

مشاوره خانواده و ازدواج

مشاور در مرکز مشاوره تلاش میکند با خانواده به عنوان یک سیستم کار کند. مشاوره خانواده به طور معمول شامل ملاقات با کل خانواده یا اعضای مختلف خانواده مانند والدین یا خواهر و برادر می باشد.

مشاوره خانواده اغلب برای خانوده های دارای کودک یا نوجوان که مشکلات روانی دارند توصیه می شود. علاوه بر مشاور خانواده، روانشناس کودک و روانشناس نوجوان در مرکز مشاوره و روانشناسی نیز همکاری لازم را خواهند داشت.

مشاوره ازدواج بخشی از زوج درمانی است که هدف اصلی آن راهنمایی و کمک به مراجعه کنندگان برای انتخاب همسر مناسب است.

تلاش مشاور ازدواج در راستای عمیق‌تر و آگاهانه‌تر شدن درک و بینش افراد نسبت به خود، طرف مقابلشان، وظایف و مسئولیت‌های زندگی مشترک است.

زوج درمانی

زوج درمانی یکی از خدمات مرکز مشاوره است که برای بهبود روابط بین دو نفر و تعارضات آن ها نظیر روحی ، جنسی، اقتصادی، اجتماعی و… یا اصلاح رفتارشان در تلاش است.

تست های روانشناختی

بخشی از ارزیابی و تشخیص روانشناختی که ممکن است بخشی از یک فرایند تشخیص و درمان باشد. دکتر روان شناس برای تفسیر آزمون های روانشناختی آموزش گسترده دیده است.

مراکز روانشناسی و روانپزشکی در تشخیص و درمان بسیاری از اختلالات مانند اختلال افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلال وسواسی و همچنین مدیریت خشم و استرس و … نقش دارند.

تشخیص و درمان برخی اختلالات روانی

مشکل در تمرکز کردن

مشکل در تمرکز کردن اتفاقی طبیعی و دوره ای است. عواملی مانند خستگی، استرس، کم‌تحرکی و ورزش نکردن، استفاده‌ی بیش‌ از حد از تکنولوژی، تغییرات هورمونی و یا کمبود خواب باعث عدم تمرکز در فرد میشود.

عدم تمرکز پیامدهایی مانند ایجاد اختلال خواب، افسردگی، عملکرد نامناسب در شغلتان (با وجود علاقه زیادتان به شغل)، مانعی برای یادگیری و… به همراه دارد.

احساس غم و اندوه یا روحیه کم

غم گاهی به معنای درد، اندوه، دل شکستگی، غصه، افسردگی، رنج و ناراحتی و در برخی مواقع نتیجه‌ احساساتی مانند خشم، استرس، عذاب وجدان، اضطراب یا ناامیدی می باشد.

احساس غم در افراد متغیر است. ممکن است تأثیر فیزیکی مانند معده درد، سر درد و بی‌خوابی یا تأثیر روحی مانند بدخلقی، کسلی، بی‌انگیزگی و فاصله گیری از دیگران را به همراه داشته باشد.

اتفاقات زیادی ممکن است باعث نیازمندی به خدمات مشاوره شود، اتفاقاتی در زمینه های مختلف مانند مسائل مالی، کاری، تحصیلی یا حتی خانوادگی. در این صورت باید به یک مشاور جهت حل این مسائل مراجعه کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.