ارتباط با ما در

انواع چای ایرانی را بشناسید

چای ایرانی یکی از بهترین چای‌های جهان است زیرا در فرآیند تولید آن از هیچ گونه افزودنی، رنگ و اسانس عطری استفاده نمی‌­شود.

منتشر شده

چای ایرانی یکی از بهترین چای‌های جهان است زیرا در فرآیند تولید آن از هیچ گونه افزودنی، رنگ و اسانس عطری استفاده نمی‌­شود. چای ایرانی دارای عطر و طعم خاص و دلنشینی است که اگر یکبار آن را مصرف کنید دیگر به سراغ چای‌­های خارجی نخواهید رفت.

پیشنهاد اول و آخر ما، انتخاب و مصرف چای طبیعی و سالم ایرانی به جای چای خارجی است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با انواع چای ایرانی آشنا کنیم تا چای مورد علاقه خود را راحت‌­تر انتخاب کنید.

انواع چای ایرانی

برگ سبز چای طی آخرین مرحله از مراحل تولید چای که مرحله سورتینگ نام دارد به انواع مختلفی از چای مثل سرگل، ممتاز، قلم، شکسته، باروتی و خاک چای تفکیک می‌شود. این چای‌­ها از نظر ظاهر، عطر، طعم، میزان رنگ­‌دهی و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.

چای سرگل

چای سرگل به عنوان بهترین و مرغوب‌­ترین چای ایرانی شناخته می‌­شود. این چای دارای برگ­‌های ریز و پیچ خورده‌­ای است که اگر از نزدیک نگاه کنید متوجه آن خواهید شد. چای سرگل عطر و طعم فوق العاده‌­ای دارد و بسیار خوشرنگ است. طعم تلخ و گس این چای طرفداران بسیاری دارد. چای سرگل نسبت به سایر چای‌­های ایرانی گران‌تر است. قبل از خرید چای سرگل از نزدیک و به دقت برگ‌­های آن را ببینید. برگ­‌ها باید ریز و پیچ خورده باشند. اگر برگ­‌ها ریز اما شکسته و خرد هستند احتمالا نوع دیگری از چای به اسم چای شکسته است که قیمت آن پایین‌تر است. شناخت انواع چای ایرانی و ویژگی‌های ظاهری آن‌ها باعث می‌شود هیچ فروشنده‌ای نتواند شما را فریب دهد و مثلا چای شکسته را به اسم سرگل به شما بفروشد.

چای ممتاز

چای ممتاز چای بسیار باکیفیتی است و بعد از سرگل پرطرفدارترین چای ایرانی است. چای ممتاز عطر و طعم خوبی دارد و بسیار خوشرنگ است. این چای نسبت به سرگل طعم ملایم‌­تر و تلخی کمتری دارد و قیمت آن نیز مناسب‌­تر است. کیفیت خوب و قیمت مناسب چای ممتاز باعث شده که این چای یکی از پرمصرف‌ترین چای‌­های ایرانی باشد.

در عکس زیر تفاوت چای سرگل و ممتاز را می‌توانید مشاهده کنید.

تفاوت چای سرگل و چای ممتاز

چای قلم

چای قلم از برگ‌های پایین‌تر چای به دست می‌آید و دارای اندازه درشت‌تر و طعم ملایم‌تری به نسبت سایر چای‌ها است. چای قلم سوزنی رنگ کمتر و به طور کلی قیمت ارزان‌تری نسبت به چای ممتاز و سرگل دارد. چای قلم به دلیل داشتن عطری خاص و ملایم طرفداران خاص خود را دارد. البته در نظر داشته باشید که چای قلم به دلیل اینکه رنگ‌­دهی کمی دارد شاید انتخاب مناسبی برای مهمانی و مجالس نباشد.

چای شکسته

چای شکسته از برگ­‌های خرد شده و ریز تشکیل شده است و نسبت به سرگل و ممتاز وزن سبک‌­تری دارد. عطر و طعم این چای معمولی است اما میزان رنگ‌­دهی آن بالاست. بنابراین اگر برایتان مهم است که چای زود دم بکشد چای شکسته می­‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

چای باروتی

چای باروتی به نسبت چای شکسته برگ‌­های ریزتر و خردتری دارد. معمولا از چای باروتی برای تهیه تی‌بگ استفاده می‌­شود زیرا میزان رنگ‌­دهی آن بسیار بالاست.

منبع: درکام

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.