ارتباط با ما در

مسعود زندی: گربه‌ها به‌سمت شکار طبیعی خود یعنی موش نمی‌روند

مسعود زندی می‌گوید: بحث مبارزه با موش‌ها وظیفه سازمان محیط زیست نیست، بلکه وزارت بهداشت و درمان باید از این امر جلوگیری کند.

منتشر شده

این روزها تهران و به‌خصوص مناطق مرکزی شهر، محلی برای تردد آزادانه موش‌ها شده است. موش‌هایی که زمانی نگران رد شدن گربه‌ها و از دست دادن جانشان بودند، اما امروز همگام با مردم در زیر پای آن‌ها تردد دارند؛ به‌نوعی جولان در خیابان‌های شهر برای آن‌ها عادت شده است.
مسعود زندی، رییس اداره محیط زیست شهر تهران در خصوص راهکاری که باید برای از بین بردن موش‌های موزی در تهران انجام داد، گفت: وفور موش در پایتخت مسئله‌ای است که موجب نگرانی شهروندان شده و از این‌رو یکی از وظایف اصلی وزارت بهداشت باید رسیدگی به این معظل باشد.
وی افزود: موش‌ها بدون ترس از انسان‌ها و حتی گربه‌ها آزادانه در شهر پرسه می‌زنند و به‌نظرم این قضیه و معضل به یک امر عادی و معمولی تبدیل شده است، به‌طوری که جمعیت این موش‌ها بیش از بیش هم می‌شود.
رییس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: بحث مبارزه با موش‌ها وظیفه سازمان محیط زیست نیست، بلکه وزارت بهداشت و درمان باید از این امر جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه بسیاری از طرح‌ها برای از بین بردن موش‌ها وجود دارد، گفت: طرح‌هایی مثل طعمه‌گذاری، سم ریختن، موش‌گیری با تفنگ بادی و مسدود کردن کلونی موش‌ها با رزین وارداتی می‌تواند مبارزه‌ای علیه موش‌های شهر باشد.
رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه جمع‌آوری موش‌ها بحث تازه‌ای نیست و به تنهایی هم صورت نمی‌گیرد افزود: این کار نیازمند یک کار جمعی است چرا که شرایط زیستی آن‌ها فرق کرده است.
زندی با بیان اینکه در شهرها به‌دلیل اینکه افراد به حیوانات خانگی به‌خصوص گربه‌ها و سگ‌ها توجه نشان می‌دهند، گفت: توجه بیش از حد به گربه و سگ‌ها شرایط زیست محیطی آن‌ها را تغییر داده و گربه‌ها به‌سمت شکار طبیعی خود یعنی موش‌ها نمی‌روند و در عوض از غذاهایی که افراد به‌صورت روزانه به آن‌ها می‌دهند خود را سیر می‌کند.
رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه توجه به گربه‌ها آسیب بسیاری به این مسئله زده است، اظهار کرد: این مساله، مهار موش‌ها را سخت‌تر کرده است و خود انسان‌ها به ازدیاد موش‌ها در شهر دامن زده‌اند.
وی با بیان اینکه مبارزه با موشها نیازمند برنامه‌ریزی صحیحی است، گفت: این برنامه‌ریزی باید از سوی ارگان‌های اصلی شهر به‌خصوص وزارت بهداشت و درمان صورت بگیرد.
رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه برای مبارزه با موش‌های پایتخت باید آن‌ها را کنترل کرد، ادامه داد: برخی از افراد، غذا ندادن به گربه‌ها را بهترین راه مقابله با موش می‌دانند.
وی اضافه کرد: برای کنترل جمعیت موش‌ها که به‌عنوان یک حیوان موذی در کوچه و خیابان‌های شهر جلوه‌گری می‌کنند که آن هم، ناقل انواع بیماری‌ها است و شاید تردد در داخل شهر را دچار مشکل می‌کند باید وزارت بهداشت وارد عمل شود که مطمئناً اگر به سرعت، دقت و با برنامه‌ریزی صحیح این روند دنبال نشود حتماً آسیب‌هایی را در آینده و در اجتماع شاهد خواهیم بود.
زندی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر محیط زیست وارد این معضل نشده است، زیرا وظیفه حاکمیتی برای مبارزه با موش‌ها بر عهده این سازمان نیست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.