ارتباط با ما در

کلاهبرداری در فضای مجازی؛ قصه ای که خیلی ها را آتش زده است

«فروش طلای ایتالیایی با بهترین برندها»، «فروش مستقیم …. از کره، چین و اروپا و ….»؛ این نوع آگهی ها را شما دیده اید یا شنیده اید؟ شما قصه آن هایی را که طعمه آتش کلاهبرداران در فضای مجازی شده اند و از سر تا پا سوخته اند، شنیده اید؟ ماجرای خانواده ای را که تمام دارایی یا بخشی از دارایی خود را با یک کلیک باخته اند، شنیده اید؟ خرید و فروش های اینترنتی را می گویم؛ گام به گام با ما همراه شوید تا با هم یک پرونده را باز کنیم و ورق بزنیم. باور کنید سرتان سوت می کشد.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ گوشی تلفن همراهت را که به دست بگیری و وارد دنیای مجازی شوی، بیش از آن چیزی که انتظار داری فروشگاه های مجازی را می بینی که با رنگ و لعاب کالاهای خود را تبلیغ می کنند، بیشترشان تصاویری از برندهای خارجی و زیبا گذاشته اند با مدل هایی که تن خور لباس را نشان می دهند.

نگاه کردن به این عکس ها و مدل ها به تنهایی کافی است تا یک بار هم که شده وسوسه خرید به سرت بزند و سراغ کارت بانکی ات بروی و پول کالاها را بدون این که از نزدیک دیده باشی و حتی به دستت رسیده باشد، کارت به کارت کنی.

این بازار مثل رویایی برای علاقه مندان به خرید است؛ بازاری که محدودیتی ندارد و هر محصولی با قیمت متفاوتی در آن عرضه می شود، فقط کافی است وارد این بازار شوی تا ناخواسته قسمت بزرگی از موجودی جیب ات خالی شود.

کلاهبرداری مجازی
یکی از بجنوردی ها که علاقه مند به پوشاک است؛ می گوید که برندباز است و از این که لباس های مارک بپوشد لذت می برد، با او از مدت ها پیش آشنا هستم و از شدت علاقه اش به لباس خبر دارم برای همین سراغ او می روم تا ببینم از مخاطرات خریدهایش باخبر است و آیا تاکنون مشکلی برایش پیش آمده یا نه؟
او می گوید که بارها برایش پیش آمده که محصول خواسته شده با محصول دریافتی تفاوت هایی داشته است اما باز هم او علاقه مند به خرید در فضای مجازی است و نمی تواند این علاقه اش را کنترل کند.
او ادامه می دهد: بزرگ‌ترین کلاه را یک فروشگاه مجازی در اینستاگرام سرم گذاشت. این فروشگاه لباس های کُره ای را با مدل های کره ای در صفحه خود می گذاشت و اعلام کرده بود که تمام اجناس از کره جنوبی وارد می شود و به دلیل این که ترخیص کالا از گمرک زمان بر است از زمان سفارش تا تحویل کالا ۳۰ تا ۴۵ روز طول می کشد و نباید مشتری ها نگران چیزی باشند. به نظر فروشگاه مطمئنی بود چون صفحه اینستاگرام آن ده ها هزار دنبال کننده داشت و بسیاری هم از خریدشان راضی بودند.

او می افزاید: همان لحظات اول که کالا را سفارش دادم فروشنده مجازی شماره کارتش را اعلام کرد و من هم مبلغ بالایی را برایش واریز کردم و او از طریق تلگرام برایم یک فاکتور ارسال کرد و من با خیال راحت منتظر لباس مورد نظرم بودم.۴۵ روز بعد پستچی بسته ای را برایم آورد که سفارش من بود اما آن چه ارسال شده بود با آن لباس در اینستاگرام زمین تا آسمان فرق داشت و اصلاً وارداتی نبود بلکه کار دست یک خیاط ناشی بود که تلاش کرده بود از لباس کپی برداری کند، جنس پارچه بسیار ضعیف و حتی لباس برایم کوچک بود.
پس از این که محصول را دیدم چند بار به فروشنده پیام دادم اما جوابم را نداد و مرا بلاک کرد.
او ادامه می دهد: متاسفانه آن زمان نمی دانستم که این قدر کلاهبرداری در این فضا وجود دارد، البته هنوز هم به شکل مجازی خرید می کنم اما با دقت بیشتری این کار را انجام می دهم.

ریسک طلایی
بسیاری از افراد خریدهای پرریسک تری انجام می دهند و بخشی از پول خود را به خرید طلا در فضای مجازی اختصاص می دهند، طلایی که این روزها قیمت اش طلایی شده و توان خرید از بسیاری را گرفته است.
خرید طلا در فضای مجازی خطر زیادی دارد. به گفته یک طلا فروش، یکی از مهم‌ترین مشکلات آن این است که طلای خریداری شده ناخالصی دارد به نحوی که یا عیار طلا پایین و کمتر از ۱۸ عیار است یا این که کالا طلا نیست و فقط آبکاری طلا دارد و خریدار متوجه تقلبی و پایین بود عیار آن نمی شود.
البته هستند شهروندانی که ادعا می کنند خریدهای طلایی شان در فضای مجازی مشکلی برای آن ها ایجاد نکرده است اما اهل فن می گویند که تقلب در این بازار بسیار زیاد است و مشتری زمانی متوجه ضررش می شود که بسیار دیر شده است، زیرا این روزها گاهی دیده می شود که درون طلا با فلز یا مواد دیگری پر می شود تا وزن بیشتری داشته باشد و مشتری تا زمانی که طلا شکافته نشود متوجه آن نمی شود.
از سوی دیگر برخی افراد سودجو طلاهای مستعمل را خریداری و آن را به قیمت طلای دست اول و گاهی خارجی می فروشند و مشتری هیچ گاه متوجه این اتفاق نمی شود.

کفش تقلبی در پای خریداران مجازی
کفش هم در زمره محصولاتی قرار دارد که خریدار مجازی زیادی دارد، من هم با چند نمونه از این فروشگاه های مجازی در اینستاگرام و تلگرام آشنایی دارم. به یکی از این فروشگاه ها در اینستاگرام که ادعا می کند کفش هایش را از یک کشور اروپایی و به تعداد معدود وارد می کند، پیام می دهم.
قیمت کفش هایش بسیار بالاست. چند کفش را از صفحه این فروشگاه انتخاب می کنم و فروشنده قیمت ها را اعلام می کند. قیمت کفش ها از ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این فروشنده در پاسخ به پیامم، جواب می دهد که محصولاتش از اروپا وارد و هزینه آن ابتدا دریافت می شود. از او مدرکی برای اطمینان از خرید می خواهم و او می گوید: مدرک خرید مشتری های ما هستند که هر چند یک بار پیام های شان استوری می شود و شما می توانید آن پیام ها را بخوانید… او دیگر به سوالاتم پاسخ نمی دهد.

دوباره گشتی در این فروشگاه مجازی می زنم و برخی کامنت ها را می خوانم. حتی یک مورد خرید هم در بین کامنت ها نیست و برخی نوشته اند که این فروشگاه کلاهبردار است و شعبه اصلی و واقعی آن در یکی از شهرهای شمالی است و هیچ کدام از کفش هایش خارجی نیست.
البته فروش کالای ضعیف با قیمت کالای اصل تنها مشکل خریداران از طریق کانال های تلگرامی و اینستاگرامی نیست.

حتی برخی فروشگاه های اینترنتی که اسم و رسمی نیز دارند این کار را می کنند. «اماندار» یکی از کسانی است که از یکی از فروشگاه ها خرید کرده است؛ او می گوید: چندی قبل شطرنج زیبا و کار شده ای را در این فروشگاه دیدم، با این که گران بود و با اضافه شدن هزینه پست گران تر هم می شد اما آن را سفارش دادم چون در عکس باکیفیت و بسیار زیبا بود اما پس از این که شطرنج به دستم رسید کلاً ناامید شدم چون واقعاً کیفیت، رنگ و جنس آن به درد نخور بود. از آن روز دیگر هیچ خرید مجازی انجام ندادم و نمی دهم.

خریدهای مجازی ریسک های زیادی دارد زیرا اتحادیه ها می گویند که در قبال فروش کالاهای آنلاین و مشکلاتی که از این طریق به وجود می‌آید هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کنند و اگر فردی در هنگام خرید آنلاین مشکل پیدا کرد باید سراغ پلیس فتا برود.
البته خبرهایی در خصوص فروش آنلاین طلا شنیده می شود، برخی خبرها حکایت از آن دارد که اتحادیه طلا و جواهر به دنبال ممنوعیت فروش طلا به صورت آنلاین است و گویا موافقت‌ های فنی از وزارت صمت گرفته شده ولی هنوز این امر تأیید نشده است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.