ارتباط با ما در

تاریخ انقضای نسخه پیچی‌های زنانه سلبریتی‌ها

با وجود ورود برخی از سلبریتی‌های کشور در رخدادهای مختلف جامعه ازجمله در حوزه زنان و خانواده، شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی در زندگی شخصی این افراد هستیم.
قرار بود فضای مجازی وسیله ای برای تقویت ارتباطات عمومی باشد و به عنوان ثمره دوران مدرنیته، تعامل افراد در سراسر جهان را متحول کند.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ اما ماجرا چندان آن طور که انتظار می رفت، پیش نرفت و فضای مجازی دست مایه سو استفاده برخی شد. مسیری که در جهت پر رنگ شدن بیش از پیش برخی افراد مشهور جامعه هموار شد و از آن زمان به بعد مجوزی تخیلی برای ورود و اظهار نظر افرادی با عنوان «سلبریتی» در تمامی مسائل مختلف جامعه نیز صادر شد.

این شیوه ادامه پیدا کرد تا اینکه این روزها فضای مجازی به میدان اظهار نظر افراد مشهور و غیر مشهور کشور تبدیل شده است. فضایی که تخصص داشتن یا نداشتن همان سلبریتی ها در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تخصصی و غیر تخصصی هیچ اهمیتی ندارد و تنها موضوع حائز اهمیت اظهار نظر و دیده شدن سلبریتی های درجه چندم جامعه است.

به طوری که مدت هاست همزمان با بروز اتفاقات و وقایع متفاوت در کشور، به دلیل ایجاد احساس ناجی بودن در برخی، ناگهان شاهد انتشار متن یا جمله ای بعضی افراد مشهور همچون هنرمندان و دیگر اقشار در اینستاگرام و توییتر هستیم. مطالبی که به محض انتشار به سرعت نیز دست به دست شده و با تحت تاثیر قرار دادن عواطف و احساسات عموم مردم، بعضا فضای جامعه را ملتهب کرده و گاه نیز باعث ایجاد تشویش می شوند.

از ماجرای ورود برخی چهره های مشهور و غیرمتخصص کشور به موضوعات حوزه سلامت و توصیه به مصرف داروی ترک اعتیاد «نالوکسان» گرفته تا سخن گفتن درباره مسائل حوزه زنان و دختران و ایجاد جنجال در فضای جامعه، همگی حاصل فعالیت بی حد و مرز سلبریتی ها در فضای مجازی است.

طی ماه های اخیر، توییت ها و پست های یک بازیگر در اینستاگرام و برخی موضع گیری های ناآگاهانه وی در فضای مجازی علاوه بر ملتهب کردن فضای عمومی کشور، بر خانواده ها و افراد زیادی تاثیرات سو گذاشت.

کلماتی که کشور را به التهاب کشاند

ماجرای ورود این بازیگر به داستان کودک همسری و درگیری لفظی وی با حسن نوروزی نماینده مجلس در توییتر در انتقاد به تصویب نشدن لایحه افزایش حداقل سن ازدواج، تنها یکی از چندین حواشی متعدد افشار است که با وجود رد شدن این طرح در مجلس، بار دیگر برخی را مشغول به این موضوع کرد.

اظهار نظرهای این بازیگر حول محور این موضوع همچنان ادامه داشت و به هنگام بروز هر یک از مصادیق ازدواج در سنین پایین، فارغ از درست یا غلط بودن موضوع شاهد واکنش های افشار در فضای مجازی و به دنبال آن برپایی جنجال در فضای عمومی جامعه بودیم.

واکنش‌های توئیتری و قتل طلبه‌ای جوان

اما واکنش های سیاسی و اجتماعی وی تنها به اینجا ختم نشد و مدتی پیش نیز بازتوییت این فرد از یک صفحه جعلی در توییتر پای او را به دستگاه قضایی کشاند.

به طوری که به دنبال بازنشر توییتی از یک حساب کاربری جعلی به نام سید مصطفی حجازی که از تصویر یک روحانی نیز سو استفاده و طی پیامی دروغین در خواست ازدواج موقت دختران کشور با اعضای حشد الشعبی را کرده بود، بار دیگر شاهد برپا شدن سر و صداهای زیادی در فضای جامعه بودیم.
به دنبال این ماجرا و چند روز پس از این اتفاق نیز یک روحانی جوان در همدان به قتل رسید و به عقیده برخی، توییت این بازیگر موجب تحریک جامعه و جان باختن روحانی همدانی شد.

به دنبال تشویق اذهان عمومی نیز جواد جاویدنیا معاون دادستان کل کشور درباره پیگرد قضایی این بازیگر در رابطه با این موضوع اعلام کرد: اقدامات لازم در این‌ باره در دستگاه قضایی در حال انجام است. هر کسی هر اقدامی انجام می‌دهد باید پاسخگوی اعمال و رفتارش باشد.

شایعات سلبریتی وار و سیاه کردن آبروی دختر آبی

طی ماه های اخیر واکنش های سیاسی و احساسی این بازیگر بارها فضای مجازی جامعه را ملتهب کرد و آتش هیاهو را نیز به سطح جامعه کشاند. تازه ترین جنجال به پا خواسته بر اثر گفته های مجازی وی، در ماجرای دختر آبی بود. ماجرایی که در ابتدا همراه با مطالب دروغ و شایعه های فراوان رسانه ای و سپس واکنش های اقشار مختلف از جمله هنرمندان، ورزشکاران و دیگر افراد معروف در فضای مجازی آتش شایعات را داغ تر کرد.

در نهایت نیز توضیحات صریح پدر دختر آبی و روشن شدن اصل ماجرا منجر به خاموش شدن شعله شایعات شد اما در این میان نمی توان نقش اظهارنظرهای سلبریتی ها در تشویش اذهان عمومی و منحرف کردن افراد از اصل داستان را نادیده گرفت. به طوری که حتی پدر این دختر نیز نسبت به پخش شدن شایعات و واکنش های متعدد در خصوص مرگ دخترش توسط برخی در فضای مجازی اظهار ناراحتی کرد و این امر را موجب بردن آبروی دختر خود خواند.

در طول ماه های اخیر در موضوعات و رویدادهای مختلف ازجمله سیل، زلزله، خودکشی و هزاران رخداد دیگر، پست ها و تفسیرهای افراد موسوم به سلبریتی همچنان ادامه داشت و گاه نیز به دلیل عدم تخصص و ناآگاهی آن ها در ماجرا، تنها شاهد بروز ناآرامی میان مردم بودیم.

درمانگران فضای مجازی ابتدا دردهای خود را درمان کنند

اما تازه ترین اتفاق جنجال برانگیز این روزها را می توان توییت اخیر این بازیگر و تایید تلویحی وی نسبت به جدایی از همسرش یاسین رامین دانست. توییتی که به سرعت در فضای مجازی پیچید و تقریبا همه را از طلاق خانم بازیگر پس از ۵ سال زندگی مشترک مطمئن کرد.

موضوع ازدواج یا طلاق مهناز افشاراو یا هر یک از دیگر هنرمندان کشور قطعا ازجمله مسائل شخصی زندگی آن ها بوده و جای بحث یا قضاوتی برای دیگران وجود ندارد اما تنها مسئله قابل توجه در این میان این است که ای کاش افراد معروف به سلبریتی در فضای مجازی، پیش از پیچیدن نسخه های اجتماعی و خانوادگی برای عموم جامعه ابتدا به فکر بهبود زندگی شخصی خود باشند.

فردی که در ماه های اخیر با اظهارنظرهای گوناگون خود به ویژه در موضوعات مرتبط با حوزه زنان و دختران ازجمله ازدواج در سنین پایین، خشونت علیه زنان، تشویق به داشتن حجاب آزادانه و دیگر آسیب های اجتماعی بارها موجب تحریک افکار عمومی افراد به ویژه جوانان شد و گاه نیز گفته های وی آسیب هایی را به تحکیم بنیان خانواده ها وارد کرد، حال خود خبر از بروز یکی از مصادیق آسیب های اجتماعی در زندگی شخصی و جدایی از همسرش می دهد.

ای کاش مردم تنها با شنیدن نام سلبریتی تحت تاثیر گفته ها و اظهارات برخی قرار نگیرند و رشته احساسات و موضع گیری های خود را به دست فعالین فضای مجازی نسپارند. بهتر است افراد مشهور جامعه نیز ابتدا به اصلاح و حل مشکلات زندگی شخصی خود بپردازند و سپس برای موضوعات حوزه زنان و خانواده نسخه پیچی کنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.