به گزارش جامعه ایرانی؛ طی سالهای اخیر اخبار متعددی از آسیب دیدن دانشآموزان و حتی فوت آنها بر اثر وقوع حوادث در مدارس یا اردوهای دانشآموزی را شاهد بودیم. چندی پیش محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش استان خوزستان با قبول مشکلات حوزه آموشی کشور اعلام کرد که ۳۰ درصد مدارس کل کشور خطرآفرین هستند و به ۱۰۸ هزار نیروی آموزشی نیاز داریم.
حال سوال اینجاست که جایگاه سیستم آموزشی کشور در بودجهبندی سالانه کجاست؟ و اینکه چرا باید با مشکلاتی، چون خطرآفرین بودن مدارس روبرو باشیم؟
میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به جامع ایرانی گفت: ابتدا باید استانداردها را بهدرستی تعریف کنیم و بدانیم منظورمان از استاندارد چیست.
وی افزود: اگر نظامهای آموزشی موفق دنیا را ببینیم متوجه میشویم که استاندارد سیستم آموزشی کشور ما با این کشورها بسیار متفاوت است.
نماینده گرمی عنوان کرد: ایران با این قدمت تاریخی نباید در چنین سطح ناخوشایندی قرار بگیرد. مدارس ما نیازمند بسیاری از استانداردها هستند البته باید وزارت آموزش و پرورش ابتدا استاندارد را تعریف کند که تا کنون جلسهای با این مضمون در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که توافق دوطرف باشد، تشکیل نشده است.
میرزاده افزود: مدارس نیاز به کمک و استانداردسازی دارد. در حال حاضر مدارسی داریم که علیرغم اینکه غیرانتفاعی هستند، ولی آشپزخانه و حتی پشتبام را به عنوان کلاس استفاده میکنند.
وی ادامه داد: تعدادی از مدارس دولتی کشور تخریبی بودن آنها اعلام شده، ولی بهدلیل نبود فضای مناسب بالاجبار در آن سکونت دارند.
عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: اینکه گفته شود فقط در جنوب کشور و مناطق محروم مدرسه غیراستاندارد داریم، صحت ندارد، بلکه در شمال تهران نیز مدارس غیراستاندارد وجود دارد و علیرغم هشدارها این مدارس تخلیه نشدهاند، زیرا در کشور آنطور که باید و شاید برای آموزش و پرورش اولویت قائل نیستند.
وی گفت: نیروی انسانی و عدمتوجه به کیفیت ساختمانها از جمله مباحثی بوده که نشان میدهد اهمیت زیادی به این سیستم قائل نشدهایم و از اینرو علاقه افراد به تشکیلات آموزش و پرورش بسیار کم است. بهطور مثال در انتخاب رشته دانشآموزان آخرین رشتههایی که انتخاب میشود، رشته معلمی است و اولویتها، رشتههای خاص و پربازار است.
وی اظهار کرد: بودجه و سرانه فردی که در زندان به سر میبرد از سرانه دانشآموزی که در مدرسه شبانهروزی تحصیل میکند، بیشتر است و طی این ۴۰ سال آموزش و پرورش در اولویت نبوده است و این سبب شده که فرزندانمان در بدترین شرایط درس بخوانند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اصولاً باید بهترین ساختمانها در شهر در اختیار مدارس و دانشآموزان باشد، ولی شاهد این هستیم که بهترین ساختمانها با معدود کارمند و تردد در اختیار ارگان و سازمانهای دیگری است و متاسفانه باید گفت که خطر هر لحظه فرزندانمان را تهدید میکند.
نماینده مردم گرمی در مجلس اظهار کرد: در حوزه انتخابیه بنده، زمانی پارک کودک وجود داشت که آن را تخریب و ساختمان دیگری به جای آن بنا نهادند که همه اینها نشاندهنده عدماهمیت به کودکان و تفریحاتشان است.