ارتباط با ما در

جزئیات دیدار رئیس جمهور با سران در سازمان ملل/ توصیه‌ها به روحانی: پیش‌شرط را بردار و مذاکره کن

نخستین ملاقات روحانی، با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیدارهایی با مکرون و آبه شینزو، در حالی روز گذشته به ملاقات‌های مهم سازمان ملل تبدیل شد که محور این ملاقاتها بر نقطه کانونی جهت‌گیری اروپا در رابطه با توافق هسته‌ای قرار داشت.

منتشر شده

نخستین ملاقات روحانی، با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیدارهایی با مکرون و آبه شینزو، در حالی روز گذشته به ملاقات‌های مهم سازمان ملل تبدیل شد که محور این ملاقاتها بر نقطه کانونی جهت‌گیری اروپا در رابطه با توافق هسته‌ای قرار داشت.

ییی

صدر اعظم آلمان پس از این دیدار گفت:«من با روحانی درباره چگونگی دستیابی به حداکثر میزان ثبات ممکن در خاورمیانه صحبت کردم».

همچنین روحانی در دیدار مکرون؛ رئیس جمهور فرانسه بر وظایف و مسئولیت سایر طرف‌های برجام تأکید کرد و بیانیه مشترک کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان در مورد حملات به عربستان را «اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرد. راه‌های نجات برجام، روابط دوجانبه و ایده رئیس ‌جمهوری ایران در مورد منطقه مبنی بر طرح موسوم به ابتکار صلح هرمز از دیگر محورهای گفت وگوی رؤسای جمهوری ایران و فرانسه بود.

ییی

بوریس جانسون که طبق برنامه قرار بود با حسن روحانی دیدار کند، به طور اتفاقی با حضور برنامه ریزی نشده امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه مواجه شد و دقایقی به صورت سه جانبه با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.

این دومین باری است که مکرون در نیویورک به دیدار رئیس جمهوری ایران آمد. مکرون در این دیدار سه جانبه گفت باید برای کاهش تنش ها از فرصت حضور در نیویورک استفاده کرد. رئیس جمهوری فرانسه که در ماه های اخیر تلاش‌های میانجیگرانه‌ای برای حفظ برجام و کاهش تنش میان ایران و آمریکا برداشته است، شامگاه دوشنبه نیز با روحانی به مدت یکساعت و ۴۵ دقیقه دیدار کرد.

مکرون پیش از رفتن به هتل محل استقرار روحانی، با دونالد ترامپ، دیدار کرده بود.

ویدئویی از دیدار همزمان روحانی با مکرون و جانسون را ببینید:

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید
ییی

ییی

همچنین روحانیدر دیدار با نخست وزیر انگلیس، ضمن انتقاد شدید از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی و طرح اتهامات بی اساس، بر لزوم اجرای تعهدات آنها بعنوان اعضای برجام تاکید کرد. نخست وزیر انگلیس نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه لندن به دنبال بهبود روابط با تهران است، افزود که انگلیس همواره حامی برجام بوده و خواهد بود.

در عین حال روحانی با رد احتمال هرگونه دیدار تصادفی با ترامپ گفت: اگر ترامپ به دنبال مذاکره است باید ابتدا شرایط مذاکره را فراهم کند.

در همین کش و قوس، خبرگزاری رویترز مدعی اعلام آمادگی روحانی برای اصلاح ‎برجام شد که معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری این شایعه را تکذیب کرد

روحانی در دیدار با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن، ضمن اشاره به سفر اخیر او به تهران، بر پیگیری اجرای هر چه سریع‌تر توافقات این سفر تأکید کرد و از تلاش‌های دولت ژاپن برای حفظ و تداوم اجرای برجام تشکر و بر حفظ و توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها و بویژه روابط اقتصادی تأکید کرد.

دیروز همچنین «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا هم  با روحانی دیدار کرد.

روحانی و نخست وزیر سوئد نیز با هم دیدار کردند.

ییی

رئیس جمهوری سوییس هم ضمن حضور در محل اقامت روحانی در نیویورک با وی دیدار و گفتگو کرد که رئیس جمهور ایران ضمن تشکر از کمک ها و تلاش های دولت سوییس بعنوان حافظ منافع ایران در آمریکا گفت: سوییس همیشه برای ما یک کشور فرهنگی بوده و روابط تاریخی و سنتی بسیار خوبی با کشور شما داشته ایم. در این دیدار “اولی ماورر”  هم تاکید کرد: سوییس مشتاق شنیدن طرح دکتر روحانی برای تامین امنیت منطقه موسوم به “ابتکار صلح هرمز” یا امید است.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه در نیویورک بسیار تلاش کرده تا دیداری میان دونالد ترامپ و حسن روحانی ترتیب دهد، اما این تلاش‌های او به نتیجه نرسید.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در نیویورک تلاش بسیاری کرده است تا حسن روحانی و دونالد ترامپ روسای جمهور ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کنند اما طرف ایرانی تاکید داشته است که آمریکا باید ابتدا متعهد به رفع تحریم‌ها شود.

این تلاش‌های امانوئل مکرون با پشتیبانی محکم و قوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس انجام گرفت که در دیدار با مکرون به او گفته بوده با نظرش موافق است.

ظاهرا مکرون حین ملاقات با رئیس جمهوری ایران به او گفته است: آنچه اهمیت دارد، این است که اگر وی (روحانی) آمریکا را بدون دیدار با رئیس جمهور ترامپ ترک کند به منزله یک فرصت از دست رفته است.

ییی

این تلاش‌ها در حالی است که دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که کشورش آماده است تا تحریم‌ها و فشار علیه ایران را باز هم افزایش دهد.

مکرون همچنین در راستای این تلاش‌های خود به‌طور جداگانه با روسای جمهور ایران و آمریکا دیدار کرد. بوریس جانسون نیز با سران دو کشور ملاقات داشت.

هدف او این بوده است که یک دیدار چند جانبه برگزار کند که در آن روسای جمهور ایران و آمریکا، به همراه مکرون و احتمالا سایر رهبران اروپایی حضور داشته باشند. چنین دیداری مستلزم این بوده است که ایران و آمریکا هرگونه پیش شرط برای ملاقات را حل‌وفصل کنند یا آن را کنار بگذارند.

ظاهرا بوریس جانسون نیز به روحانی گفته است: من با امانوئل موافق هستم. شما می‌بایست در یک طرف استخر بایستید و هم‌زمان با هم داخل آب شیرجه بزنید.

کاخ سفید و مقامات ایرانی تاکنون به درخواست‌ها برای واکنش به این خبر پاسخ نداده‌اند.

تلاش مکرون و جانسون برای برای دیدار روحانی و ترامپ در حالی بی نتیجه مانده که قرار است روحانی امروز ضمن سخنرانی در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ضمن بین مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، طرح صلح منطقه‌ای با عنوان طرح «امید» را ارائه کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.