ارتباط با ما در

در گفت و گو با جامعه ایرانی مطرح شد؛

طرح نمایندگان مجلس برای شفافیت آرا شورای نگهبان و مجمع به کجا می‌رسد؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ روز گذشته جلال میرزایی نماینده لیست امید از جزئیات طرح نمایندگان امید برای شفافیت آراء اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: « این طرح در حقیقت واکنشی به انتشار سیاسی و جهت‌دار اخبار منتشر شده درباره شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی است . براساس این طرح نهادهایی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان و نهادهایی از این دست نیز موظف به انتشار عمومی آرا خود هستند. این طرح در حقیقت آزمونی است برای افرادی که مدعی ایجاد شفافیت در کشور هستند که اگر به راستی خواهان این موضوع هستند، بیایند و تمام نهادهای مسئول را موظف به ایجاد شفافیت کنند.»

طرح شفافیت آرا نمایندگان از همان ابتدا از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد که موافقین و مخالفینی را هم به همراه داشت. برخی از نمایندگان اعلام کردند که این طرح می‌تواند در جهت همسو بودن حرف و عمل نمایندگان موثر باشد اما برخی دیگر می‌گویند رای هر نماینده یک مسئله کاملا شخصی و عقیده ای است و لزومی ندارد تا این مورد به نمایش گذاشته شود.

حالا اما نمایندگان در اقدامی مثبت و موثر طرح شفافیت آرای اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را مطرح کرده‌اند، این طرح که اکنون امضای بسیاری از نمایندگان را به همراه دارد موافقین زیادی هم دارد که معتقدند اگر چنین اتفاقی رخ دهد، می‌توانیم شفافیت را در سطح کلان به همراه داشته باشیم. با این حال اما بعید به نظر می‌رسد اعضای شورای نگهبان و مجمع تن به چنین شفافیتی بدهند.

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جامعه ایرانی با اشاره به طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس گفت: موضوعی که مطرح است و حتی نمایندگان هم درباره آن صحبت می‌کردند این بود که اکنون ببینید کدام نهاد و سازمان مانند مجلس شورای اسلامی شفاف است؟ تمامی مباحثی که در مجلس رخ می‌دهد به صورت زنده از رادیو پخش و به سمع و نظر مردم می‌رسد و اساس هر اتفاقی هم که می‌افتد تصاویر آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود. رسانه‌ها از نظر نمایندگان هنگام رای گیری که ۲ یا ۴ را نشان می‌دهند تا میوه خوردن نمایندگان را عکاسی می‌کنند و هیچ موضوع غیر شفافی وجود ندارد. این طرح ابتدا از سوی اقای فتحی به نمایندگان برای امضا داده شد، ولی یک فوریت آن در صحن رای نیاورد.

سلشحوری ادامه داد: برخی معتقد هستند که شفافیت رای نمایندگان می‌تواند ابزاری برای رد صلاحیت نماینده باشد. من شخصا با این طرح کاملا موافق هستم و معتقدم که شاید این طرح در کوتاه مدت در برخی از مواقع به ضرر مردم و نمایندگان باشد، اما در بلندمدت شفافیت عامل خوبی است برای اینکه بتوانیم اعتماد عمومی را جلب کنیم. همچنین شفافیت همواره نشان داده که می‌تواند راه‌کار خوبی برای مبارزه با فساد است. اما بازهم می‌گویم که این شفافیت نباید به عنوان ابزار در دست برخی قرار بگیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به درخواست برخی از نمایندگان برای شفاف بودن آرا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: حتی در برخی از کشور‌های خارجی که حضور داشتم درباره این طرح سوال کردم و جالب بود که رای نمایندگان در یک بورد مشخص می‌شود. ما نمایندگانی را داریم که نظرشان درباره موضوعی مثبت است و حتی آن را اعلام می‌کنند، اما هنگام رای‌گیری، یک رای مخالف صحبت‌هایشان مطرح می‌کنند که اگر این سیستم شفافیت اجرایی شود دیگر شاهد چنین مواردی نخواهیم بود.

سلحشوری ادامه داد: من موافق شفافیت رای اعضای شورای نگهبان و مجمع هستم، اما برخی از مواقع جلسات جنبه امنیتی و حساس پیدا می‌کند، نمایندگان مجلس در هر بعدی به دنبال شفافیت هستند و چه بهتر که در هر سازمان و نهادی شفافیت به صورت کامل وجود داشته باشد تا جای هیچگونه شک و شبهه‌ای وجود نداشته باشد و مسئولین حرف و عملشان هماهنگ باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه نمایندگان مخالف طرح شفافیت آرا، این را یک حق برای خودشان می‌دانند، خاطرنشان کرد: این نمایندگان می‌گویند ما که صدا و تصویرمان در رسانه‌ها منتشر می‌شود و مواضعم نیز مشخص است، حال این حق من است که رای بدهم یا رای ندهم و اینکه اصلا به چه کسی رای بدهم و نباید درباره رای من به عنوان نماینده تجسس شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.