ارتباط با ما در

علیرضا محجوب در گفت و گو با جامعه ایرانی؛

شستا و مدیران بی بازده/ راه حل خروج شستا از گرداب چیست؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ «برندسازی» و توسعه این رویه از مهمترین مسائل این روزهای مجموعه های بزرگ و صاحب نام است. مجموعه های بزرگ در فضایی رقابتی سعی دارند تا دخالت خود در امر تولید را کم کرده و تمرکز و توان خود را بر روی برند سازی بگذارند. این امر می‌تواند برای مجموعه‌های بزرگی همچون شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) یک راه‌حل سودآور باشد.

شرکت سرمایه‎گذاری تامین اجتماعی با میزان تاثیر هفت درصدی در نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، یکی از بزرگترین مجموعه‌های خصولتی محسوب می‌شود که چند سالی است اسیر افت سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه خود شده است. اما راه‌حل خروج از این گرداب و افزایش توان سودآوری شرکت‌هایی همچون شستا در صنعت نوین برندسازی است. البته یکی دیگر از چالش‌های شستا، وصول نشدن مطالبات دولتی است.

علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به جامعه ایرانی گفت: متاسفانه هیچ تسهیلی در زمینه تهاتر بدهی‌های دولت به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی صورت نپذیرفته و حتی مدیریت این شرکت اقدام به انحلال برخی زیرمجموعه‌های خود نیز کرده که جای تعجب دارد.

به گفته این نماینده مجلس، کوچک‌سازی شستا در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد فقط در حد مدیریتی بوده و تغییری در میزان سودهی شستا نخواهد داشت. در نتیجه این انحلال‌ها صرفاً کوچک‌سازی بوده و منفعتی به‌حال شستا ندارد.

محجوب در ادامه افزود: اگر روند کوچک‌سازی و ادغام زیر مجموعه‌های شستا به نحو فعلی ادامه یابد، مشکلی را برطرف نخواهد کرد و تنها واحد فعال را از دور فعالیت خارج می‌کند. چراکه این ادغام‌ها سبب هم‌افزایی توان تولیدی زیرمجموعه‌ها نمی‌شود.

در نتیجه به عقیده این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، حداقل دستاورد ادغام و انحلال زیرمجموعه‌های شستا سبب کوچک‌سازی و کم‌توان شدن این مجموعه بزرگ خواهد شد.

نماینده تهران در خصوص راه‌حل برون‌‍رفت شستا از گرداب شرکت‌های کم‌بازده گفت: ما از روز اول به مدیران جدید شستا نیز یادآور شده‌ایم که باید با عنوان شستا برنامه برندسازی داشته باشند، اما متاسفانه هنوز هیچ دستاوردی در این زمینه از سوی مدیران این مجموعه نمی‌بینیم.

به گفته محجوب امروزه در دنیا شرکت‌های بزرگ و صاحب عنوان دخالت چندانی در زمینه تولید نداشته و صرفاً متمرکز بر برندسازی می‌شوند، یعنی عناوین جدید تحت نام برند اصلی به‌وجود می‌آورند که این موضوع خود خلق ارزش می‌کند و سپس شرکت اصلی، این برند‌ها را واگذار کرده و از محل آن سود کسب می‌کنند. از این‌رو به نظر می‌رسد شستا نیز باید به این سمت حرکت کرده و خود را از برنامه‌های قدیمی و کم‌بازده دور کند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.