ارتباط با ما در

پشت به قانون به بهانه حفظ جان مردم/ آیا پای دلال‌ها در خرید فیلتر جذب دوده در میان است؟

شهرداری تهران در حالی بر خرید فیلتر جذب دوده تأکید می‌کند که شورای شهر تهران بند آن را از لایحه بودجه حذف کرده است.

منتشر شده

محسن پورسیدآقایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که برای بررسی لایحه ساماندهی منابع دیزل در یکصد و شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران حضور پیدا کرده بود، پس از بررسی لایحه در صحن شورای شهر، در جمع خبرنگاران گفت: «شهرداری تهران موضوع خرید فیلتر جذب دوده را برای اتوبوس‌های پایتخت در دستور کار خود دارد، زیرا نمی‌توان به دلیل مسائل مالی با جان شهروندان بازی کرد.»

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: «تا به امروز نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت خرید و نصب فیلتر جذب دوده بر روی اتوبوس‌ها از سوی هیچ نهادی به شهرداری تهران ارسال نشده و اگر چنین نامه‌ای نیز ارسال شود ما با آن مخالفت خواهیم کرد، زیرا جان مردم را نباید به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت های مالی به خطر انداخت.»

پیش‌تر محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با انتقاد شدید از عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دو سال گذشته گفت: خرید فیلتر جذب دوده کار دلال‌ها و واسطه‌هاست که می‌خواهند با لابی‌گری دستگاه‌های فیلتر دوده را به شهرداری قالب کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: لازم است مردم بدانند شورای شهر بودجه خرید فیلتر جذب دوده را از بودجه و برنامه سوم توسعه شهرداری حذف کرده است.

علیخانی خرید فیلتر‌های جذب دوده را غیرقانونی دانست و این اقدام را از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نوعی دیگر از لجبازی عنوان کرد.

او گفت: باید به این نکته اشاره کرد شرکت‌های خارجی تولید کننده فیلتر‌ها نیز اعلام کردند که فیلتر‌های جذب دوده هیچ گونه همخوانی با موتور اتوبوس‌ها ندارند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: فیلتر‌های جذب دوده مشکل زا هستند و در کاهش آلودگی هیچ نقشی ندارند و من تأکید می‌کنم کسانی که اصرار به خرید و نصب این فیلتر دوده دارند، مشتی دلال هستند.

حال اظهار نظر قابل تأمل پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مبنی بر اینکه تا امروز هیچ نهادی نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت خرید و نصب فیلتر جذب دوده به شهرداری تهران ارسال نکرده است، موجب واکنش محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری تهران شد.

محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره اظهار نظر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مبنی بر لزوم نصب فیلتر جذب دوده بر روی اتوبوس‌های پایتخت گفت: زمانی که بحث نصب فیلتر جذب دوده مطرح شد، طی گزارش‌های واصله از شرکت «مان» (شرکت تولید کننده اتوبوس) مشخص شد فیلتر‌های جذب دوده کارآیی متناسب با موتور اتوبوس‌های پایتخت را ندارند.

او با اشاره به گزارش شرکت «مان» گفت: شرکت «مان» در نامه‌ای اعلام کرد که در صورت نصب فیلتر جذب دوده بر روی اتوبوس‌های پایتخت هیچ تضمینی وجود ندارد که فیلتر کارآیی داشته باشد، زیرا فیلتر‌های موجود با سیستم موتور اتوبوس همخوانی ندارد.

کرونی در پاسخ به این سوال که علت اصلی مخالفت کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران برای نصب فیلتر جذب دوده چیست؟، گفت: یکی از دلایل مخالفت کمیسیون عمران و حمل و نقل این است که هیچ توجیه اقتصادی وجود ندارد برای اتوبوس‌هایی که فرسوده و یا نزدیک به عمر فرسودگی هستند ۱۲۰ میلیون تومان هزینه جهت خرید و نصب فیلتر دوده بر روی آن‌ها شود.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: در بخش اول نصب فیلتر جذب دوده، بسیاری از رانندگان به دلیل اشکال در سیستم موتور فیلتر را از روی موتور باز کردند.

او با تأکید بر اینکه باید راهکار اساسی برای کاهش آلودگی هوا پایتخت پیدا شود، گفت: اینکه ما بخواهیم تمام مشکل آلودگی هوا پایتخت را در گرو خرید و نصب فیلتر جذب دوده بدانیم غلط است و باید اعلام کنم معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ۲ سال است که به جای اتخاذ راهکار مناسب تنها بر روی این موضوع (خرید و نصب فیلتر جذب دوده) پافشاری می‌کند.

کرونی با بیان این مطلب که خرید فیلتر جذب دوده راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوا نیست، گفت: به همین دلیل در برنامه سوم توسعه در لایحه‌ای که شهرداری تهران ارائه کرده بود بند مربوط به خرید فیلتر جذب دوده برای اتوبوس حذف شد و هیچ بودجه‌ای برای این امر تخصیص نیافت.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هیچ اعتباری در بودجه برای خرید فیلتر جذب دوده پیش‌بینی نشده است، گفت: تعدادی فیلتر جذب دوده از پیش خریداری شده و تعدادی از آن‌ها نیز بر روی اتوبوس نصب شده است و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به دنبال این است که ۷۰۰ عدد فیلتر جذب دوده دیگر را خریداری کند که به اعتقاد ما این کار غلط است.

او در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از محل اخذ عوارض طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا به خرید ۷۰۰ عدد فیلتر جذب دوده اقدام کند یا خیر؟ گفت: اگر اصرار بر خرید فیلتر جذب دوده وجود داشته باشد می‌توانند از این محل استفاده کنند، اما این تخلف آشکار است، زیرا ما بار‌ها به شهردار تهران نامه زدیم و مخالفت کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران را برای خرید فیلتر جذب دوده اعلام کردیم.

در کنار این اظهار نظرها، نواب حسینی منش مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در توضیح ویژگی فیلتر جذب دوده برای کاهش میزان آلایندگی اتوبوس‌های پایتخت گفت: ماهیت خودرو‌های دیزلی همواره با تولید دود همراه است و اگر بخواهیم در پایتخت ۱۰۰ هزار خودرو دیزلی داشته باشیم و این خودرو‌ها طبق استاندارد سازمان محیط زیست دود تولید کنند؛ تمام شهر پر از دود می‌شود.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران گفت: فیلتر جذب دوده در تمام دنیام پذیرفته شده و نصب آن روی اتوبوس‌های پایتخت الزامی است و به اعتقاد من نصب فیلتر دوده بر روی ناوگان پرتردد دیزلی در پایتخت ضرورت دارد.

او در پاسخ به این سوال که اعضای شورای شهر تهران اعتقاد دارند نصب فیلتر جذب دوده بر روی خودرو‌های دیزلی عملکرد موتور را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: این صحبت اعضای شورای شهر تهران درست است، چراکه اگر ما فیلتر دوده را بر روی موتور خودرو فرسوده نصب کنیم، باعث از بین رفتن موتور می‌شود، در حالی که این موضوع نفی‌کننده عملکرد فیلتر دوده نیست.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران بیان کرد: فیلتر دوده باید به طور حتم بر روی موتور خودرو‌های سالم نصب شود و اگر بخواهیم فیلتر جذب دوده را بر روی خودرو‌های معیوب نصب کنیم، به طور حتم با مشکل رو‌به‌رو می‌شویم و لازم است از ابتدا تولید موتور اتوبوس‌ها بر اساس استاندردهای روز دنیا باشد.

سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به حذف بودجه خرید فیلتر دوده از سوی شورای شهر تهران واکنش نشان داد و گفت: شورای شهر تهران نباید به دلیل غیر استاندارد بودن فیلتر دوده بودجه آن را حذف می‌کرد.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره حذف بودجه فیلتر دوده از سوی شورای شهر تهران گفت: حذف بودجه فیلتر دوده کار غیر علمی و غیر منطقی است که اگر باور بر این باشد آنگاه باید گفت که گازوئیل هم برای ناوگان خودرو‌های سنگین استاندارد نیست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: بر اساس نامه نگاری که سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان ملی استاندارد انجام داده است، تمام فیلتر‌هایی که وارد کشور می‌شوند باید استاندارد باشند.

تجریشی افزود: به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست از سازمان ملی استاندارد باید در کشور آزمایشگاهی برای تست فیلتر‌های وارداتی ایجاد شود تا هیچ دستگاهی به دلیل غیر استاندارد بودن بهانه‌ای برای حذف آن نداشته باشد.

حال اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران منتظر هستند ببینند که آیا پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر خلاف قانون به خرید و نصب فیلترهای جذب دوده بر روی اتوبوس‌ها اقدام می‌کند یا خیر؟

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.