ارتباط با ما در

راهکارهای قانونی تغییر نام خانوادگی چیست؟

یک وکیل پایه یک دادگستری درباره چگونگی تغییر نام خانوادگی و دریافت اجازه قانونی توضیحاتی داد.

منتشر شده

تغییر نام خانوادگی مشروط به انجام پروسه‌های قانونی متعددی است و البته تنها در شرایطی خاص و با اجازه قانون‌گذار می‌توان به ثبت‌احوال رفت و اقدام به تغییر نام خانوادگی خود کرد.

سیدمهدی رضوی وکیل پایه یک دادگستری درباره چگونگی تغییر نام خانوادگی، بیان کرد: برای تغییر نام خانوادگی شروط متعددی نیاز است.

او ادامه داد: داشتن نام خانوادگی مستهجل و مضمون یکی از این موارد است، برای مثال نام خانوادگی شیطان‌پرست یا بی‌دین از جمله فامیلی‌هایی است که فرد می‌تواند آن‌ها را تغییر دهد.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: داشتن فامیلی دو کلمه‌ای و نام خانوادگی که مربوط به یک محل باشد مانند تبریزی یا پونکی هم از مصادیقی است که بر اساس آن  فرد می‌تواند طبق  شرایط قانونی نام خانوادگی خود را تغییر دهد.

دکتر رضوی درباره چگونگی تغییر نام خانوادگی، بیان کرد: اگر شرایط قانونی وجود داشته باشد، با تنظیم یک دادخواست و ارائه آن به ثبت‌احوال و دریافت اجازه‌نامه از فردی که حق تقدم نام خانوادگی متعلق به او است، می‌توان اقدام به تغییر نام خانوادگی خود کرد.

او درباره حق تقدم نام خانوادگی که قائم به شخص است، گفت: برای مثال اگر نام خانوادگی مربوط به یک منطقه باشد، باید از قدیمی‌ترین فرد منطقه اجازه‌نامه‌ای را دریافت کرد.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: البته برای دریافت اجازه‌نامه و حق تقدم نکات مهمی وجود دارد که ثبت‌احوال آن‌ها را به فرد می‌گوید.

رضوی افزود: پس از آن که درخواست از سوی فرد ارائه شد، شورایی تشکیل می‌شود و در آن شورا نام خانوادگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به دنبال آن اگر نام خانوادگی جدید مورد تأیید قرار گرفت، وارد شناسنامه فرد می‌شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.