ارتباط با ما در

احمد سبحانی در گفت و گو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

دیدار روحانی و دونالد ترامپ چقدر احتمال دارد؟

منتشر شده

دیدار روحانی و ترامپ

به گزارش جامعه ایرانی؛ هرچه به جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نزدیک می‌شویم، حدس و گمانه زنی‌ها بر سر دیدار احتمالی حسن روحانی و دونالد ترامپ نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، تاکنون دست به هرکاری زده است تا بتواند پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش دیداری را با روحانی ترتیب دهد، از تهدید تا تحریم! اما مقامات ایرانی تاکنون قانع به ایجاد فضایی برای مذاکره نشده اند.

از سوی دیگر و در حالی که نظر نظام و مقامات عالی رتبه کشور مبنی بر عدم دیدار و مذاکره با آمریکا است، اما برخی از کارشناسان و فعالان سیاسی سعی دارند تا این دیدار صورت بگیرد تا شاید کمی از حجم فشارها و تحریم‌ها علیه ایران کاسته شود. صادق زیبا کلام فعال سیاسی و استاد دانشگاه چندی قبل اعلام کرد که «نذر می‌کنم تا این دیدار میان روسای جمهور دو کشور صورت بگیرد.» حال باید دید در مدت زمان باقی مانده آیا نظر مقامات کشور برای دیدار با ترامپ تغییر خواهد کرد یا خیر.

احمد سبحانی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به احتمال دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ، به جامعه ایرانی گفت: با توجه به شرایط موجود و انتخابات پیش روی آمریکا، ترامپ نیاز بسیار زیادی برای این دیدار دارد و برای رخ دادن آن هرکاری می‌کند. تهدید وقیحانه وزیرخارجه کشورمان از سوی آن‌ها مبنی بر اینکه اگر با ترامپ دیداری نداشته باشی تحریم خواهی شد، همه این موارد نشان دهنده شدت نیاز آمریکایی‌ها به ویژه دونالد ترامپ به این دیدار را نشان میدهد، اما به نظرم اکنون زمان مناسبی برای این دیدار و مذاکره نباشد و بعید هم میدانم که این دیدار صورت بگیرد.

سبحانی ادامه داد: در امور دیپلماسی عموما دیدار و ملاقات‌ها با تشریفات و هماهنگی‌های دو طرف انجام می‌شود. ما با اوباما رییس جمهور مودب آمریکا به توافق نرسیدیم چگونه میخواهیم با ترامپ که توافقات پیش از خود را برهم زده و اعتنایی به آن‌ها ندارد، دیدار کنیم و به توافق برسیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه نفعی در دیدار با ترامپ برای کشور نمیبینم، تصریح کرد: آقای زیباکلام گفتند برای دیدار روحانی و ترامپ نذر می‌کنم. البته باید بگویم که نذر کردن کار خوبی است، اما آیا اصلا این نذر درست است؟ نذر کردن برای امری باطل!

سبحانی ادامه داد: آقای روحانی در سخنانشان گفتند که برای منافع ملی کشور نیاز باشد با هر کسی ملاقات می‌کنم، اما به صراحت اعلام نکردند که منظورشان چه کسی است، اما این را هم به صراحت گفتند که مگر ما دیوانه هستیم که در این شرایط با آمریکایی‌ها ملاقات کنیم؟ تصور می‌کنم آقای روحانی اجازه نخواهند داد دیداری صورت بگیرد و یا عکسی گرفته شود آنهم با کسی که می‌داند مذاکره با او هیچ نفعی برای مردم و کشور ندارد.

سبحانی یادآور شد: البته تصور می‌کنم آقای روحانی علاقه‌مند باشد که در دوسال باقی مانده از دوره ریاست جمهوری کاری را انجام دهد و شرایط کشور را بهبود ببخشد، اما قطعا آن کار با دیدار با ترامپ صورت نخواهد گرفت.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.