ارتباط با ما در

ظریف: در “برجام” مانده‌ایم چون توافقی جامع است

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری ۲۴، یکی از دلایلی که ایران بدون برخورداری از عواید اقتصادی در برجام مانده است را جامع بودن این توافق دانست.

منتشر شده

ظریف در پاسخ به سوال مجری فرانس‌۲۴ مبنی بر اینکه چرا ایران علی‌رغم برخوردار نشدن از هیچ عواید اقتصادی همچنان به این توافق پایبند است گفت: «چون برجام، توافقی جامع در خصوص موضوع هسته‌ای است که با چشم‌های باز بر سر آن مذاکره شد. ما می‌دانستیم که نمی‌توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم.»

وی اضافه کرد: «[برجام] در واقع، اساساً بر اساس بی‌اعتمادی دوجانبه بنا شده بود. کاری که ما کردیم مستقر کردن ساز و کارهایی بود که در صورت اتفاق افتادن نقض توافق بتوانیم از آن استفاده کنیم و الان داریم از آن ساز و کارها استفاده می‌کنیم بنابراین ما نیازی به خروج از توافق نداریم.» ما صبر راهبردی نشان داده‌ایم. 

ظریف گفت: «ما صبر راهبردی نشان داده‌ایم. این صبر راهبردی شاید لازم بود تا بعد از خروج آمریکا، زمان زیادی در اختیار اروپایی‌ها قرار بدهیم که به تعهداتشان عمل کنند. متأسفانه اروپا ظرف ۱۵ ماه گذشته قادر نبود به تعهداتش عمل کند بنابراین ما گام‌های مشخصی برداشتیم. همان‌طور که گفته‌ایم، در صورتی که اروپا انجام اقداماتی که لازم است را شروع کند، این اقدامات بازگشت‌پذیر هستند.»

وزیر امور خارجه ایران در جواب این سوال که ساز و کار پیشنهادی اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران، موسوم به «اینستکس» کارساز واقع نشده است گفت: «اینستکس فقط یک پیش‌نیاز برای تعهداتی است که اروپا هم در داخل برجام و هم بعد از خروج آمریکا از برجام به آن متعهد شده است.»

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.