ارتباط با ما در

علی جلیلی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی بررسى كرد؛

چرا نگاه مردم به بانک‌ها نفرت‌آور است؟

یکی از بزرگ‌ترین علامت سوال‌های مردم ما این است که چرا بانک‌ها در ایران که یک کشور اسلامی است سود بیشتری را در مقایسه با کشورهایی که چنین اعتقاداتی را ندارند، طلب می‌کنند؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ بالا بودن نرخ سودهای بانکی و نحوه دریافت وام تا شرایط بازپرداخت آن، همیشه باعث نارضایتی مردم بوده و ادامه این روند طی چند سال گذشته بر شدت این نارضایتی‌ها دامن زده است.

با شرایط حاکم بر اقتصاد کشور دیگر مردم به مانند سابق قدرت بازپرداخت اقساط با سود بالا را ندارند. بالا بودن سودبانکی از یک طرف و جریمه‌های متعدد به تبع دیرکرد در پرداخت اقساط از طرف دیگر، منجر به دل‌زدگی مردم از بانک‌ها و به‌نحوی روی آوردن‌شان به سمت نزول و صندوق‌های خانگی شده است.

علی جلیلی نماینده مجلس دهم به جامعه ایرانی گفت: حاکمیت دین باید به‌نحوی باشد که در جامعه حس آرامش به‌بار آید و برای رسیدن به این آرامش، نیاز به مهیا کردن یکسری از زیرساخت‌ها است. اولین موضوع، مسائل اقتصادی است، یعنی برای عبور از وضعیت فعلی و تبیین اسلام و احکام اسلامی باید در بُعد اقتصادی فعال و بابرنامه‌تر عمل شود.

وی افزود: گرفتن سودهای بالای بانکی با احکام دینی ما سازگاری ندارد ولی نهادینه شدن این کار در کشور باعث شده که نتوانیم راهبردهای صحیح برای حل این مشکل را بیابیم.

جلیلی تصریح کرد: تا زمانی که رشد فکری اتفاق نیفتد و در تمامی ابعاد به انسجام و وحدت رفتاری دست نیابیم قطعاً مردم از چنین وضعیتی ناراضی خواهند بود و این روال ناخوشایند ادامه پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: هر عاملی که باعث شود بی‌اعتمادی نسبت به دین حاصل شود، منجر به دور شدن مردم از دین خواهد شد. ۴۰ سال است که ساختارهای موجود اقتصادی، باقی‌مانده و هیچ تغییر خاص و شگرفی در مسائل مهم ایجاد نشده و متاسفانه باید گفت با توجه به شرایط فعلی این اوضاع را می‌توان به وضعیت دیوانگی تعبیر کرد، زیرا یک دیوانه کار واحدی را مکرراً انجام می‌دهد و منتظر نتیجه متفاوت است.

وی گفت: مشکلات و سختی‌هایی که در ارائه وام و پس از آن وجود دارد باعث شده که مردم به بانک‌ها اعتماد نکنند و به ربا، نزول و ایجاد صندوق‌های خانگی روی آورند، زیرا فعالیت در این مسیر را ساده‌تر دریافتند.

نماینده مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم می‌دانند که ربا و نزول در دین ما گناه محسوب می‌شود ولی بانک‌ها کاری کرده‌اند که مردم به سمت نزول پیش بروند، افزود: سال‌هاست که بانک‌ها نمی‌توانند انتظارات مردم را برآورده کنند و در حال حاضر نگاه مردم به بانک‌ها نفرت‌آور است.

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: دین اسلام براساس عواطف و مهرورزی بنا شده و در این دین هیچ‌گاه توصیه نشده که وام با سود و بهره بالا به مردم داده شود که متاسفانه عده‌ای تصمیم‌گیر با این کار، دین اسلام و مفاهیم آن را زیر سوال برده‌اند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.