ارتباط با ما در

ارزیابی فلاحت‌پیشه از حضور احتمالی صهیونیست‌ها در خلیج فارس

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سیاست‌های آمریکا در ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس آن را اقدامی ضربه‌پذیر از سوی منطقه خلیج فارس دانست و علت آن را عدم توانایی آمریکا در تشکیل این ائتلاف به کمک کشورهای منطقه ازجمله عربستان عنوان کرد.

منتشر شده

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در تشریح ارزیابی خود از حضور احتمالی رژیم صهیونیستی در آب‌های خلیج فارس گفت: حضور نیروهای رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان حتما منجر به شکل‌گیری درگیری بین نیروهای ایرانی با صهیونیست‌ها خواهد شد. صهیونیست‌ها نمی‌توانند در این منطقه حضور پیدا کنند و خودشان هم می‌دانند؛ چون یک رژیم در حال جنگ با ایران به حساب می‌آیند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها بارها به نیروهای ایرانی در خاک سوریه حمله کردند و به این دلیل که این رژیم در حال جنگ با ایران است خودشان می‌دانند که نمی‌توانند به خلیج فارس نزدیک شوند، بنابراین، حضور آن‌ها در این منطقه به نوعی اعلام جنگ مستقیم به ایران هم حساب می‌آید.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی گفت: برخی می‌توانند در آب‌های آزاد بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حضور داشته باشند اما حضور رژیم صهیونیستی به منطقه دریای عمان و خلیج فارس به معنای اعلام جنگ به جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: صهیونیست‌ها به بهانه‌های مختلف به نیروها و تاسیسات ایرانی در خاک سوریه حمله می‌کردند بنابراین خودشان می‌دانند خط قرمز وجود دارد و نمی‌توانند وارد محدوده نزدیک به آب‌های سرزمینی ایران شوند و ورود کنند چراکه در اینصورت حتما پشیمان خواهند شد. اگر به خلیج فارس بیایند حتما برگشتی نخواهند داشت.

عضو فراکسیون دفاع و اقتدار ملی یادآور شد: آنچه که صهیونیست‌ها مطرح کردند نوعی اقدام و تحریک روانی است چون آمریکایی‌ها که حامی اصلی آن‌ها هستند با نوعی تنهایی در دنیای امروز مواجه شده‌اند، حتی کشورهای اروپایی‌ هم حاضر نشدند با آمریکا همراهی کنند. تنها همراهی انگلستان و آن هم در قالب حرف بود چون انگلیسی‌ها در حفاظت از کشتی‌های خودشان ناتوان هم هستند درنتیجه بیشتر یک موضع روانی را مطرح کردند.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: صهیونیست‌ها می‌دانند که منطقه دریای عمان و خلیج فارس برایشان خط قرمز است و ایرانی‌ها به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند که صهیونیست‌ها به آب‌های سرزمینی آن‌ها وارد شوند، ضمن اینکه مقابله ایران با نظامیان صهیونیست در دریای عمان و خلیج فارس مقابله به نیابت از دنیای اسلام خواهد بود چون صهیونیست‌ها نقشه‌شان در جهت گسترش اشغالگری به سرزمین‌های اسلامی و ناامن‌سازی سرزمین‌های اسلامی است و هرجایی که ورود یافتند، این ناامن‌سازی را هم به همراه خود داشته‌اند.

نماینده مردم اسلام‌آباد در پاسخ به این سوال که آیا دولت ترامپ باتوجه به روحیه تقابلی‌اش با سایر کشورهای دنیا موفق به ایجاد یک ائتلاف قوی نظامی در خلیج فارس خواهد شد؟، گفت: ائتلاف مولفه‌ای راجع به دوران چند‌جانبه‌‌گرایی است. رئیس‌جمهوری مثل ترامپ که بعد از دولت اوباما که هشت سال تعامل را دنبال می‌کرد، چندجانبه‌گرایی را کاملا کنار گذاشته و یکجانبه‌گرایانه عمل می‌کند و حتی برای این موضوع خیلی از معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی که نماد چند‌جانبه‌گرایی در دنیای امروز بود را از بین برده، نمی‌تواند ادعای ائتلاف کند.

این عضو فراکسیون وحدت و تقریب مذاهب تاکید کرد: حتی در زمان اوباما که ائتلاف چهل کشور با آمریکا برای مقابله با داعش مطرح شد، دیدیم که آن ائتلاف عملا روی کاغذ شکل گرفت، چه برسد به الان که با شعار یک‌جانبه‌گرایی و آن هم با برخورد توهین‌آمیز با کشورهای دیگر بخواهد دعوت به ائتلاف کند که نتیجه نخواهد داد.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی کشورهای حاشیه خلیج فارس را چگونه ارزیابی می‌کنید و این کشورها در نهایت چه موضعی نسبت به ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس خواهند داشت؟، عنوان کرد: ائتلاف اعلامی ترامپ بزرگترین ضربه‌اش را از منطقه خلیج فارس خواهد خورد. جایی که الان عملا به چهار قسمت تقسیم شده است. اولین قسمت کشورهایی مثل عمان هستند که کاملا معتقد هستند ایران یک کشور دوست است. دوم کشورهایی مثل کویت هستند که معتقدند می‌توان با ایران رابطه متقابلی را شکل داد و حتی اعتقاد به تنش‌زدایی بین ایران و کشورهایی مثل عربستان دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح سومین و چهارمین نوع کشورهای موجود در خلیج فارس گفت: سومین قسمت کشورهایی مثل امارات هستند. امارات متحده عربی راهش را عملا از عربستان جدا کرده و به صورت صادقانه همکاری دوجانبه‌ای را در مسائل امنیتی دنبال کرده و وارد فضای تنش زدایی با ایران شده است.

وی ادامه داد: در نهایت چهارمین نوع کشورهای خلیج فارس شامل کشورهایی همچون عربستان و بحرین هستند که این دو کشور تندترین مواضع را نسبت به ایران دارند و مشروعیت‌شان هم زیر سوال است و حتی بحرین بازیگر قابلی نیست و تنها عربستان است که مواضعی تند دارد. حال عربستان هم عربستان قبل از سقوط پهپاد آمریکایی نیست.

این عضو فراکسیون مرزنشینان مجلس خاطرنشان کرد: عربستانی‌ها تا قبل از سقوط پهپاد آمریکایی موضعشان مبتنی بر حملات نقطه‌‌زنی علیه ایران بود ولی با سقوط آن پهپاد دیدند ممکن است تحولاتی شکل گیرد که آسیبش به عربستان و منطقه وارد می‌شود لذا عربستان وارد فضای جلوگیری از تصاعد بحران شد و حتی موضوع مذاکره با ایران را مطرح کردند و وارد هیچ فاز تقابلی تازه علیه ایران هم نشدند. این شرایط کلی منطقه است.

فلاحت‌پیشه افزود: طرحی که ترامپ مطرح می‌کند یار‌گیری‌اش باید از همین منطقه شکل بگیرد ولی الان نسبت به دوران قبل از سقوط پهپاد آمریکایی عملا آمریکایی‌ها امکان یارگیری در منطقه هم ندارند و فراتر از منطقه بازیگرانی مثل انگلستان را به یاری طلبیده‌اند که موضوع بریتانیا هم فقط در قالب نوعی فضای روانی مطرح است وگرنه اثر عملی بر این ائتلاف ندارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.