به گزارش جامعه ایرانی؛ محمد آیتی: چند روز دیگر تا کلید خوردن پروژه کارتی شدن بنزین باقیست و مهمترین سوال و دغدغه مردم این است که آیا این تصمیم دولت، درست و منطقی است یا در آینده چالشهایی را به بار خواهد آورد؟
جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به جامعه ایرانی گفت: در اواسط دهه ۸۰، طرح اجرای کارت سوخت، عملیاتی شد که مهمترین هدف آن، مدیریت مصرف بود. خود طراحی کارت سوخت یک تصمیم بزرگ بود که سهمیهبندی بنزین ذیل آن تعریف شد.
وی افزود: در سالهای بعد، زمانی که قیمت بنزین برای مصرفکننده تک نرخی شد، به مرور استفاده از کارت کنار گذاشته شد. در آن زمان که قیمت بنزین یکنواخت شد عدهای معتقد بودند چرا دیگر مردم را به زحمت بیندازیم و آنها را ملزم به استفاده از کارت سوخت کنیم. من هم در آن زمان، موافق یکنواخت شدن قیمت بنزین و حذف کارت سوخت بودم، زیرا آن تصمیم را در زمان خود موثر و عاقلانه میدیدم.
میرزایی با اشاره به احیای مجدد کارت سوخت گفت: سهمیهبندی و استفاده از کارت سوخت در پیشگیری از قاچاق بسیار موثر و لازم است. این طرح هماکنون در سیستان و بلوچستان اعمال شده است. یعنی استفاده از کارتهای سوختی که متعلق به این استان نباشد، غیرفعال است که همین اتفاق باعث شده تا حد زیادی جلوی رشد مصرف سوخت گرفته شود.
وی با تاکید بر تفاوت چشمگیر قیمت نفت مصرفی داخل با کشورهای همسایه اظهار داشت: در شرایط کنونی به دلیل افزایش نرخ دلار، انگیزه برای قاچاق افزایش یافته است و از اینرو احیای کارت سوخت میتواند به پیشگیری از قاچاق و کنترل مصرف کمک بزرگی کند. اینکه عدهای میگویند چرا روزی کارت سوخت حذف و حال دوباره در حال احیاست پس این ضعف تصمیمگیری دولتمردان است، حرف صحیحی نیست، زیرا آن تصمیم در زمان خود با شرایط کنونی قابل قیاس نیست.
عضو کمیسیون انرژی در پایان خاطرنشان کرد: اگر فعال کردن کارت سوخت همراه با سهمیهبندی نباشد در بلندمدت تاثیر نخواهد داشت و آثار آن به تدریج کمرنگ میشود. برای کنترل مصرف در شرایط حاکم بر کشور، سهمیهبندی بنزین یکی از بهترین راههاست.