ارتباط با ما در

احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

اعتماد به مذاکره با غرب؛ تجربه یا اشتباه؟

احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس بر این عقیده است که مبانی محاسباتی افرادی که دایه مذاکره با غرب را داشتند و به ادامه این مسیر امیدوار بودند، اشتباه بود. اعتماد به غرب، راهی بود که بار‌ها مورد آزمون و خطا قرار گرفته و هیچ وقت نتیجه مثبتی را برای کشور دربرنداشته است.

منتشر شده

مذاکره

به گزارش جامعه ایرانی؛ محمد آیتی: در شرایطی که ابری از ابهام آینده کشور را پوشانده است برخی برای یافتن راه‌حلی مناسب برای گذر از این بحران به تکاپو افتاده‌اند. مذاکره با غرب سرانجام پس از سال‌ها در دولت دهم و به ریاست اقای روحانی و محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه شروع شد. اتفاقی که پس از ۱۲ سال توانست دید نو و متفاوتی را از ایران به جهانیان نشان دهد و بگوید چهره ایران نه یک چهره جنگ طلب و بی منطق، بلکه چهره ای صلح طلب و به دنبال مذاکره برای خروج از بن بست‌هاست.

نتیجه این مذاکرات که در سطح وزرای خارجه ایران و کشورهای اروپایی و آمریکا انجام شده بود اما دیری نپایید، آمریکا با آمدن دونالد ترامپ از برجام خارج شد و نشان همانند گذشته نمی‌توان آنطور که باید به آن‌ها اعتماد کرد. مذاکره با اروپای‌ها اما درحالی کجدار و مریز ادامه دارد که برخی در داخل کماکان بر طبل بی اعتمادی می‌کوبند و معتقدند این مذاکره و اعتماد نباید ادامه داشته باشد. ادامه داشتن مذاکرات که مهمترین اصل برای خروج کشور از بن بست بحران‌های اقتصادی و سیاسی است، باعث اختلاف و تنش میان مسئولان و برخی از شهروندان جامعه شده است.

به راستی بحرانی که امروز گریبان کشور را گرفته از کجا آغاز شده است؟ سوالی که دیر بازی است ذهن توده‌های مردم را به خود مشغول کرده است و بدون تردید، مذاکرات اخیر با غرب و به ثمر نرسیدن این گفتگو‌ها نیز اختلاف نظر‌ها را در این رابطه تشدید می‌کند.

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس دهم در این باره به جامعه ایرانی گفت: شش سال پیش، دولتی تشکیل شده از انقلابیون و کارگزاران مملکت که اعتقاد آن‌ها، مذاکره با غرب در جهت بهبود شرایط اقتصادی و کاهش تنش‌ها بود. به هر تقدیر این جریان فکری توانست هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ نظر مردم را برای اداره کشور جلب کند. از طرفی در طی این شش سال، رهبری نیز نهایت همکاری را با دولت در جهت تحقق وعده‌هایی که به مردم داده بود را داشته است، اما با عدم تحقق بسیاری از وعده‌ها و نرسیدن به بسیاری از اهداف به نظر می‌رسد که این تفکر و روش و منش با اشکالاتی همراه بوده است.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به مذاکرات انجام شده با دولتمردان غربی افزود: دولت، نماینده نظام جمهوری اسلامی است. تصمیمات اتخاذ شده در دولت، نمایان‌گر اراده مردم و کل نظام جمهوری اسلامی است. هرچند رهبر معظم انقلاب به مذاکرات خوشبین نبودند، اما پایه و اساس نظام ما، جمهوریت و اسلامیت است. در اینجا اسلامیت، پشتیبان جمهوریت قرار گرفت و برای تحقق آنچه رای و نظر اکثریت بود حرکت کرد و وارد معامله با دولتمردان غربی شد.

وی خاطر نشان کرد: این مذاکرات در نهایت به بن‌بست رسیده و دولت هم به درستی در برنامه هسته‌ای تغییر رویه داده است. به نظر من، مبانی محاسباتی افرادی که دایه مذاکره با غرب را داشتند و به ادامه این مسیر امیدوار بودند، اشتباه بود. اعتماد به غرب، راهی بود که بار‌ها مورد آزمون و خطا قرار گرفته و هیچ وقت نتیجه مثبتی را برای کشور دربرنداشته است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: دولت، معامله‌ای بی‌بنیان و بدون تضمینی را پذیرفت و تقاضای طرف مقابل را به عمل آورد. بیش از یک سال است که آمریکا از برجام خارج شده و اروپا هم تن به تعهدات خود نمی‌دهد و موضوع عجیب‌تر این است که مرتباً از ما می‌خواهند به تعهدات خود پایبند باشیم.

وی درباره چگونگی عبور از این بحران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در شرایط سخت و دشوار قرار داشته و جنگ تحمیلی هشت ساله تنها یک مورد از این فشار‌های بین‌المللی علیه ما بوده است، اما خوشبختانه همیشه با تکیه بر قدرت نرم با موفقیت به راه خود ادامه دادیم. قدرت نرم را آرمان‌ها و اعتقادات انقلاب شکل می‌دهد. اگر به داشته‌های خود اتکا کنیم و نجات کشور را معطوف به کمک خارجی نکنیم مطمئناً می‌توانیم از این مسیر سخت عبور کنیم کما اینکه در این چهار دهه شاهد این واقعیت بوده‌ایم. اکنون، رونق تولید و افزایش توانایی اقتصادی جزو راهکار‌هایی است که اگر درست مدیریت شود می‌توانیم این بحران اقتصادی را پشت سر بگذاریم و تا حد زیادی اوضاع و احوال معیشتی مردم را بهبود بخشیم.

علیرضابیگی نبود امکانات و لوازم مورد نیاز برای تولید و رونق اقتصادی را انکار کرد و گفت: نهایت سوء‌مدیریت باعث ایجاد این بحران اقتصادی شده است. به اعتقاد من، نقش تحریم‌ها کمرنگ است و آن چیزی که کار را به اینجا رسانده، بی‌ایمانی است. وقتی بی‌ایمانی باشد سوءمدیریت شکل می‌گیرد و نمی‌توانیم به توانایی‌های خود تکیه کنیم.

عضو کمیسیون کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: تحریم‌های اقتصادی برای کشور ما مسئله جدیدی نیست، زیرا ۴۰ سال است که تحریم هستیم، اما موضوع حائزاهمیت، روش مقابله با این تاکتیک دشمن است. همسایگی ایران با ۱۹ کشور، تحریم‌های اقتصادی را برای ما بی‌معنی می‌سازد اگر بابرنامه ظاهر شویم. کشور ما به عنوان کانون انرژی منطقه، توانایی‌های بسیاری را داراست که امیدوارم این ظرفیت هرچه زودتر به کار بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همین شرایط اقتصادی، کشور ما تامین‌کننده بازار انرژی ترکیه است. ما به راحتی می‌توانستیم این موقعیت را در کشور‌هایی مانند چین، هند و پاکستان داشته باشیم، اما به دلیل فقدان تدبیر و بی‌کفایتی برخی افراد این مزیت را از دست دادیم

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.