ارتباط با ما در

جامعه ایرانی گزارش می دهد؛

رابطه انگلیس و ایران پس از روی کار آمدن بوریس جانسون/ سرانجام برجام چه می‌شود؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ بالاخره پس از استعفای پرحاشیه ترزا می نخست وزیر سابق انگلیس، “بوریس دو ففل جانسون” سیاستمدار محافظه‌کار بریتانیایی دوشنبه گذشته با رای بیش از ۹۲ هزار عضو حزب محافظه‌کار به رهبری این حزب رسید و به عنوان نخست وزیر انگلیس انتخاب شد. نخست وزیر مو طلایی انگلیس اما مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز قرار دارد تا جایی که ترامپ جانسون و خودش را افراد متفاوتی می‌خواند و می‌گوید: «من از بوریس جانسون خوشم می‌آید. فکر می‌کنم آن (برگزیت) را درست می‌کند. او فرد متفاوتی است اما می‌گویند من هم فرد متفاوتی هستم».

علی اکبر فرازی سفیر اسبق ایران در رمانی در گفت و گو با جامعه ایرانی با اشاره به انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر بریتانیا، گفت: بعد از کش و قوس های درون حزبی در سطح ملی سرانجام بوریس جانسون به رهبری حزب برگزیده شد وطبیعتا قرار است به عنوان نخست وزیر انگلیس نیز انتخاب شود. باید بگویم جانسون در زمانی روی کار می‌آید که انگلیس با مسائل و مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، از جمله خروج و نحوه خروج از اتحادیه اروپا. آنچیزی که واضح و مبرهن است این است که کشورهای اتحادیه اروپا مایل نیستند انگلیس بدون پرداختن هزینه های خود از اتحادیه خارج شود.  طبیعتا اتحادیه طلبکاری بسیار زیادی چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ حقوقی از انگلیس خواهند داشت که دولت بوریس جانسون از ابتدای شروع به کارش باید به این مسئله بپردازد.

فرازی ادامه داد: قولی که بوریس جانسون داده، مبنی بر این است که بدون هیچ هزینه‌ای از اتحادیه اروپا خارج شود. به نظر می‌رسد انگلیس در زمان بوریس جانسون فاصله با سیاست‌های اروپا را زیاد خواهد کرد و در زمینه‌های مختلف با سیاست های واشنگتن همسو و همگام خواهد شد. جالب این است که قبل از روی کار آمدن جانسون، دونالد ترامپ در سخنانی صریح اعلام کرد که «اگر بوریس جانسون انتخاب شود، بسیار عالی خواهد بود.» این به نظر می‌رسد هماهنگی بسیار زیادی میان سیاست‌های جانسون و ترامپ وجود دارد و در آینده نزدیک شاهد همگرایی بیشتر این دو کشور در سیاست‌های منطقه ای خواهیم بود.

گره توقیف نفتکش‌ها به دست خود انگلیسی‌ها باز می‌شود

فرازی در ادامه با اشاره به ارتباط انگلیس با ایران در دوران نخست وزیر بوریس جانسون، گفت: همه چیز در حالت عادی بود که دزدی دریایی انگلیسی‌ها (توقیف نفتکش ایرانی) رخ داد که معتقدیم که این گره باید به دست خودشان باز شود و بدون قید و شرط نفتکش ایرانی را آزاد کنند. اقدامات کنونی انگلیس در راستای منافع واشنگتن و حضور خودشان در منطقه است که سعی می‌کنند تا ائتلافی را تحت عنوان حمایت از کشتی رانی در تنگه هرمز ایجاد کنند و به همین بهانه‌ است برای اینکه انگلیسی‌ها بیشتر از گذشته در منطقه حضور داشته باشند و همین می‌تواند رقابتی میان واشنگتن و انگلیس برای دوشیدن بیشتر کشورهای عربی خلیج فارس باشد. بر این اساس سعی دارند تا با ایجاد ایران هراسی کشورهای عربی را با خود همراه کنند و با طرح تشکیل ائتلاف محافظت از کشتی‌ها و غیره، خواسته‌های خود را در سطح بین المللی پیش ببرند.

باید جلوی  ایجاد ائتلاف اروپایی‌ها برای حضور در تنگه به منظور محافظت از کشتی‌ها را بگیریم

این کارشناس مسائل بین اللملل با تاکید بر اینکه باید هوشیارانه عمل کنیم، خاطرنشان کرد: قبل از اینکه چنین طرحی (طرح محافظت از کشتی‌ها در تنگه هرمز) به مرحله اجرا برسد، باید بتوانیم گره ایجاد شده به دست انگلیس را به روش هوشمندانه‌ای باز کنیم تا از ایجاد ائتلاف مورد نظر آن‌ها جلوگیری کنیم.

فرازی با بیان اینکه زمانی که ساعت‌ها به وقت لندن تنظیم می‌شد دیگر گذشته است ،گفت: آن دوران گذشته که بخواهند نفتکش کشوری را به گروگان بگیرند و در برابر آن خواهان گرفتن امتیاز باشند. به نظرم برای حل تنش‌ها اولین قدم این است که انگلیسی‌ها نفت کش ایرانی را آزاد کنند و طبیعتا ایرانی‌‌ها نیز همانطور که در طی دوره‌های مختلف اعمال انگلیسی‌ها را بدون پاسخ نگذاشتند، این بار هم اگر قدم مثبتی از سوی لندن برداشته شود، قطعا ایران هم فرصت مناسبی را ایجاد خواهد کرد که دو طرف به سمت حل مشکلات و مسائلی که بینشان ایجاد شده است، حرکت کنند. معتقدم اولین اقدام آزاد کردن نفتکش ایرانی در جبل الطارق است که توسط انگلیسی‌ها توقیف شده است و بعد از آن به نظرم فرصت خوبی ایجاد می‌شود که دو طرف به سمت حل تنش‌ها پیش بروند.  امیدوارم دولت جدید لندن به نخست وزیری بوریس جانسون این فرصت را غنیمت بشمارد و شاهد روند مثبت در مناسبات دوجانبه باشیم. در غیراینصورت تسلیم باج‌خواهی هیچ کشوری از جمله انگلیس نخواهیم شد.

انگلیس از برجام خارج نمی‌شود

فرازی با بیان اینکه جانسون ممکن است به بهانه های مختلف تحریم ها را افزایش دهد، تصریح کرد: به نظرم انگلیس به صورت عملی و علنی از برجام خارج نخواهد شد و کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان و فرانسه نیز با سیاست‌های انگلستان در قبال ایران همراه نخواهند شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.