ارتباط با ما در

مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

چرا تبلیغات در فضای مجازی محبوب شده است؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ سال‌هاست که فضای مجازی به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های زندگی توده‌های مردم، ایفای نقش می‌کند و گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در تعاملات روزمره منجر به ایجاد تغییر در زندگی افراد شده است.

تب استفاده از فضاهایی مثل تلگرام و اینستاگرام سبب شده تا برخی افراد، تمایل بیشتری برای تبلیغات محصولات خود در این صفحات اجتماعی داشته باشند. تبلیغاتی که گاهی از ۵ میلیون تومان شروع و گاهاً به ۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد و افرادی که در اینستاگرام و یا تلگرام تعداد دنبال‌کننده بیشتری دارند از این روش‌ها نیز برای کسب درآمد بهره می‌برند.

مهرداد بائوج‌لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم به جامعه ایرانی گفت: امکان حذف فضای مجازی در دنیای امروز وجود ندارد ولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تلاش کنند که فرهنگ استفاده درست از این فضا را به مردم آموزش دهند. هرچه سطح آموزش مردم بالا برود استفاده آن‌ها از این امکان، نظم و نسق بیشتری به خود می‌گیرد.

وی افزود: یکی از وظایف دستگاه‌های دولتی، هدایت‌گری مردم است. بسیاری از مشکلاتی که گریبان افراد را در جامعه می‌گیرد به خاطر نبود آموزش‌های لازم است. بطور مثال، عده زیادی از افراد به پلیس فتا مراجعه و خبر از کلاهبرداری در فضای مجازی را می‌دهند که مطمئناً اگر نهادهای دولتی و رسانه ملی آموزش‌های به موقع و مناسب را به مردم می‌دادند این اتفاقات به حداقل می‌رسید و حال ضروری است که دو وزارتخانه مذکور همیشه دغدغه این موضوع را داشته باشند و در این راستا فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز مردم را انجام دهند.

لاهوتی تصریح کرد: موضوع بعدی و با اهمیت، پشتیبانی دولت از این فضاها است. یعنی باید این فضاها را کنترل کرد و این به معنی ایجاد محدودیت و فیلترینگ این شبکه‌های محبوب نیست. نظارت در هر بخشی واجب است و فضای مجازی هم از این قاعده مستثنی نیست. باید توجه داشت که اگر موضوعی را رها کنیم و پس از بحران، کار نظارتی را آغاز کنیم دیگر آن اثر اولیه را نخواهد داشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: هدایت کمرنگ، عدم حمایت منطقی و نبود نظارت لازم باعث ایجاد هرج و مرج در فضای مجازی شده و اکنون سر و سامان دادن به این وضعیت، کاری دشوار، حساس و زمان‌بر است.

لاهوتی در ادامه گفت: اخیراً شاهد تبلیغات پررنگ در فضای اینستاگرام هستیم که این تبلیغات باید چارچوب و اساسی داشته باشد و این وظیفه وزارت ارتباطات است که قواعد و قوانینی را در این رابطه ابلاغ کند.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس تاکید کرد: تبلیغاتی که در صدا و سیما انجام می‌شود نیاز به اثبات دارد. بدین معنا که آن کالا باید مجوز استاندارد و همچنین مجوز از سایر دستگاه‌های مربوطه را داشته باشد. تبلیغ باید قانونی و چارچوب‌دار باشد و همان‌طور که این حساسیت در صدا و سیما وجود دارد باید در فضای مجازی هم به منصه ظهور برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تبلیغات ارزان‌تر و آسان‌تر شود و رسانه‌ها و مخصوصاً صدا و سیما بسترهای این اتفاق را مهیا کنند دیگر شاهد حضور پررنگ برخی کالاها در فضای مجازی نخواهیم بود و این کار باعث می‌شود تبلیغات، قانونی و منظم شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.