ارتباط با ما در

عراقچی در نشست خبری:

نامه ظریف به موگرینی امروز ارسال می‌شود/نامه مربوط به غنی‌سازی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه از ارسال نامه محمد جواد ظریف به موگرینی درباره تعهدات ایران در خصوص بندهای برجام در مورد غنی سازی اورانیوم خبر داد.

منتشر شده

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در نشست خبری سخنگوی دولت برای اعلام گام دوم کاهش تعهدات برجامی گفت: امروز در مهلت پایان ۶۰ روز کاهش تعهدات برجامی خود قرار داریم و از آنجا که خواسته‌های ایران در خصوص برجام مبنی بر بازگشت میزان فروش نفت به پیش از خروج آمریکا از برجام اجرایی نشده است، لذا امروز گام دوم برداشته می‌شود.

وی افزود: اگر در گام اول به تعهدات خودمان در مورد محدودیت در میزان ذخایر پایبند نبودیم، در گام دوم نسبت به تعهد خودمان در سطح غنی‌سازی و غلظت آن، تجدیدنظر کردیم و عدم پایبندی خود به این تعهد را اعلام می‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: امروز نامه‌ای توسط آقای دکتر ظریف به خانم موگرینی نوشته شده که ارسال خواهد شد. در این نامه به صراحت بندهایی از برجام که بعد از این متعهد نیستیم و مربوط به غنی‌سازی است، اعلام خواهیم کرد و مجدداً مهلت ۶۰ روزه خواهیم داد و بعد از آن، روند کاهش تعهدات ادامه می‌یابد.

عراقچی با بیان اینکه روند کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران، حرکتی در راستای حفظ برجام است نه برای از بین بردن برجام، اظهار داشت: ممکن است این روند نهایتاً به خاتمه حضور ایران در برجام منتهی شود. اگر مشارکت‌کنندگان در برجام نتوانند تعهدات خود را عملی کنند، این اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: نحوه عملکرد ما به گونه‌ای است که در مقاطع ۶۰ روزه، فرصت برای دیپلماسی، تعامل و پیدا کردن راه‌حل وجود دارد. اگر از این فرصت‌ها استفاده نشود، کسی نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران تردید کند. روند کاهش تعهدات در گام‌های ۶۰ روزه ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: برجام سند بسیار مهمی است و ما خواهان ادامه برجام هستیم ولی خواسته‌های ما از این سند باید برآورده شود در غیر این صورت در تعهدات خود تجدیدنظر می‌کنیم. اگر کشورهای اروپایی نتوانند خواسته‌های ما را برآورده کنند، این روند ادامه پیدا می‌کند.

عراقچی گفت: طنزی اتفاق افتاده است و آمریکا که خود از برجام خارج شده است، به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مراجعه کرده و خواستار تشکیل جلسه شورای حکام برای بررسی به اصطلاح نقض برجام توسط جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون، هر عضو شورای حکام می‌تواند درخواست برگزاری جلسه شورای حکام را داشته باشد، افزود: مهم این است که بقیه کشورهای عضو شورای حکام شامل کشورهای اروپایی و روسیه و چین، با آمریکا همراهی نکردند و آمریکا در حرکت خود منزوی و تنها است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: برآورد ما این است پس از تشکیل جلسه شورای حکام، اعضا منطق جمهوری اسلامی را خواهند شنید و خواهند پذیرفت. جمهوری اسلامی به اندازه کافی برای دیپلماسی فرصت داده است.

عراقچی بیان کرد: حرکت ایران در کاهش تعهدات، مشروع بوده و در داخل برجام انجام می‌شود و نقض برجام به حساب نمی‌آید زیرا ما از حق خودمان در برجام دفاع می‌کنیم؛ همزمان شکایت ایران از آمریکا و کشورهای اروپایی به خاطر نقض برجام به شورای حکام ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی و آمریکا در اجرای تعهدات برجامی خود کوتاهی کردند که منجر به نقصان در تعهدات هسته‌ای ایران شد و باید این کشورها پاسخگو باشند.

معاون وزیر امورخارجه در خصوص تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با روحانی گفت: این تماس سازنده بود و گرایش کشورهای اروپایی، روسیه و چین به پیدا کردن راه‌حل مشهود است. تمایل برای پیدا شدن یک راه‌حل وجود دارد البته به دلیل سیاست‌های آمریکا مبنی بر فشار حداکثری، کار آسانی نیست اما این اراده وجود دارد.

عراقچی اظهار داشت: در این گفتگوی تلفنی توافق شده است تا زمینه‌های دور جدیدی از گفتگوها بین طرفین ایجاد شود و بتوانیم به راه‌حلی معقول و سازنده برسیم. در کمیسیون مشترک برجام که جمعه گذشته برگزار شد، بحث‌های خوبی در این رابطه صورت گرفت و مقرر شد جلسه وزرای امور خارجه نیز برگزار شود.

وی گفت: مسیر گفتگو و دیپلماسی باز است، مهم این است که ابتکارات و راه‌حل‌هایی اندیشیده شود که خواسته‌های ایران بخصوص در حوزه نفت و بانکی برآورده شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.