ارتباط با ما در

چگونه از شر جای سوختگی خلاص شویم؟

جای سوختگی جزو زخم‌هایی با درجه‌ی بالا و فیبری بر روی پوست هستند که پس از یک سوختگی درجه یک یا دوم جدی بر روی پوست ایجاد می‌شوند.

منتشر شده

اگر جای زخم در اثر سوختگی ملایم و روشن باشد، با استفاده از یک کرم مرطوب کننده و ژل سیلیکونی بهبود پیدا می‌کند. اما زخم‌هایی با شدت و درجه‌ی بالاتر به این سادگی‌ها از بین نمی‌روند. برای از بین بردن آن‌ها بهتر است از روش‌های دیگری مانندِ ماساژ درمانی یا حتی جراحی استفاده شود. در این بخش سه روش از راه‌های از بین بردن جای سوختگی خدمت همراهان و دنبال‌کنندگان محترم معرفی می‌کنیم.

در رابطه با سوختگی‌ها و آسیب‌های جدی‌تر مانند سوختگی درجه سوم، نمی‌توان جای سوختگی را به طور کامل از روی پوست حذف کرد. اما ممکن است بتوان با روش‌هایی کاری کرد تا ظاهر آن روشن‌تر به نظر برسد و تا حدودی ناپدید شود.

استفاده از روش‌های موضعی برای بهبود جای سوختگی

۱- در صورتی که در جای زخم خارش زیادی احساس می‌شود بهتر است از کرم مرطوب کننده استفاده شود. اغلب زخم‌های سوختگی، خارش ایجاد می‌کنند و اگر آن‌ها را با ناخن بخارانید، ممکن است زخم دچار پارگی و خونریزی شود. در عوض می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های OTC به صورت موضعی استفاده کنید.

بهتر است محل سوختگی را ۲ تا ۳ مرتبه در روز با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده ماساژ دهید. برای جلوگیری از تحریک محل سوختگی بهتر است از مرطوب کننده‌های بدون عطر استفاده کنید. استفاده از کرم‌های ضد خارش توصیه نمی‌شود.

اگر جای سوختگی جدید است، استفاده از مرطوب‌کننده‌ها می‌تواند تاثیر مطلوبی داشته باشد. این کرم‌ها به روند بهبود جای زخم کمک کرده و از گسترش آن جلوگیری می‌کنند.

۲- در مرحله بعدیِ روش‌های از بین بردن جای سوختگی برای جلوگیری از آسیب بیشتر از کرم‌های نرم کننده استفاده کنید. چون زمانی که تاول بر روی پوست التیام پیدا کرد، جای زخم در معرض خطر یا شکست قرار نخواهد گرفت. ۳ تا ۴ روز صبر کنید تا بافت زخم شده، بهبود پیدا کند.

در این مرحله حداقل یکبار در روز از کرم نرم کننده بر روی پوست آسیب دیده استفاده کنید. کرم نرم‌کننده جای زخم را مرطوب می‌کند و آن را دوباره مهیای دریافت مواد لازم می‌کند. این کرم‌ها قرمزی پوست را کاهش می‌دهند و از آسیب دیدن بافت زخم جلوگیری می‌کنند.

۳- بافت سوخته را هرگز در معرض نور آفتاب قرار ندهید. اشعه ماوراء بنفش تولید شده توسط خورشید ‌می‌تواند رنگ زخم شما را تیره کند و این باعث می‌شود که بسیار قابل رویت باشد. برای محافظت از زخم در برابر نور خورشید از لباس و کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر سوختگی بر روی گردن شما است از لباس‌های یقه‌دار استفاده کنید. همچنین از لباس‌های شل استفاده کنید تا هم جای زخم از نور خورشید در امان بماند و هم لباس باعث آسیب به آن نشود. برای محل‌هایی نظیرِ صورت که نمی‌توانید آن‌ها را با لباس پوشش دهید، از کرم‌های ضد آفتاب (حداقل ۳۰ SPF) استفاده کنید.

۴- برای از بین بردن جای سوختگی در سوختگی‌های درجه دوم باید از ورقه‌های ژل سیلیکونی استفاده کنید. ورق ژل سیلیکون برای روشن شدن و برداشتن بافت زخم اثبات شده است. این ورق‌ها حالتی چسبنده داشته و با یک فشار ساده، بر روی پوست باقی می‌مانند و استفاده از آن‌ها آسان است. برای تاثیر بهتر هر ۱۲ ساعت باید آن‌ها را بر روی پوست اعمال کنید.

نکته‌ی مهم در استفاده از ژل‌های سیلیکونی تمیزی پوست اطراف جای زخم است. قبل از اعمال این ورق‌ها بر روی اثر سوختگی باید جای زخم را با صابون شستشو دهید تا هر گونه باکتری و محرک از بین بروند. همچنین نباید این ورق‌ها را بر روی زخم‌های باز استفاده کنید.

حذف زخم سوختگی با ماساژ و لیزر

۱- اولین قدم برای بهره بردن از این روش‌ها جهت حذف جای سوختگی، این است که ابتدا با یک پزشک متخصص در زمینه‌ی سوختگی مشورت کنید. اگر روش‌های گفته شده برای از بین بردن جای سوختگی حاصلی نداشت، بهتر است از روش‌های دیگری استفاده کنید. اما باید پیش از تصمیم‌گیری در این رابطه با یک پزشک عمومی صحبت کنید تا شما را به یک متخصص سوختگی ارجاع دهد. آن‌ها می‌توانند شما را در تشخیص بهترین روش برای درمان سوختگی کمک کنند.

۲- دریافت هفتگی ماساژ می‌تواند به کاهش و بهبود اثرات سوختگی کمک کند. دریافت ماساژ از سوی یک ماسور حرفه‌ای و کشش پوست می‌تواند کمک بسیاری در این رابطه بکند. ماساژ باعث خواهد شد که بافت زخم شده انعطاف‌پذیرتر شده و امکان روشن‌شدن آن بیشتر شود. در حالت ایده‌آل دریافت ماساژ در یک مدت زمان معلوم باعث روشنی پوست سوخته می‌شود به طوری که دیگر قابل رویت نباشد.

۳- از درمان‌های لیزری برای حذف پوست آسیب دیده‌ی بزرگ و تاریک جویا شوید. زخم‌های بزرگ، درخشان و بی‌مو به سختی از بین می‌روند. یکی از روش‌های معمول در این رابطه استفاده از لیزر است. استفاده از لیزر قرمزی و تیرگی زخم را برطرف کرده و محل زخم را نرم کند. هرچند ممکن است ۱-۲ هفته طول بکشد تا نتایج را ببینید. همچنین لیزر می‌تواند باعث کاهش درد و خارش ناشی از پوست زخمی شود.

رهایی از جای سوختگی با تزریق و عمل جراحی

۱- تزریق استروئید را برای کاهش زخم‌های بزرگ و ضخیم در نظر بگیرید. زخم‌های ضخیم و شدیدی که با ماساژ درمانی یا لیزر درمانی از بین نمی‌روند اغلب با تزریق استروئید درمان می‌شوند. تزریق استروئید به طور مستقیم در محل زخم آن هم طی یک دوره ۵ تا ۷ روزه، باعث کوچک شدن اندازه زخم و نرمی آن می‌شود. این تزریقات می‌تواند توسط پزشک عمومی و یا متخصص سوختگی انجام شود.

۲- اگر روش‌های ذکرشده موثر نباشد، از پزشک خود در مورد جراحی بپرسید. متاسفانه در مورد آسیب‌های جدی یا گسترده مانند سوختگی درجه سوم، ممکن است جراحی تنها راه علاج برای از بین بردن جای سوختگی باشد. در اغلب موارد، عمل جراحی برای افزایش دامنه‌ی حرکتی بیماران سوختگی انجام می‌شود.

چرا که ازدیا بافت اسکار می‌تواند حرکت را محدود سازد. با این حال، جراحی می‌تواند با کاهش تیرگی و اندازه زخم‌های سوختگی مزایای زیبایی داشته باشد.

روش‌های خانگی از بین بردن جای سوختگی را یاد گرفتید. شما برای از بین بردن اثرات سوختگی چه کاری را پیشنهاد می‌دهید؟ منتظر نظرات شما در این باره هستیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.