ارتباط با ما در

مسعود فراستی؛ منتقدی که طاقت نقد ندارد!

کسی چون فراستی که سالیان زیادی است در زمینه نقد فیلم فعالیت دارد، چگونه یک نقد ساده به عملکردش در برنامه هفت تلویزیون اینچنین ناراحتش می‌کند؟

منتشر شده

جمعه شب (۳۱ خرداد) در برنامه هفت شبکه ۳ سیما، مسعود فراستی منتقد برنامه، به توئیت ابراهیم داروغه زاده (مدیر نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) عکس العملی تند نشان داد.

داستان از این قرار بود که داروغه زاده همزمان با شروع برنامه هفت توئیتی زده بود که: «‏این بلایی که برنامه‌های سینمایی ‎”نقدسینما” و ‎”هفت” با نقدهاشون سرِ فیلم‌های سینمای ایران میارن صد برابر بدتر از توقیف فیلم‌ها توسط دادستانیه.»

مسعود فراستی قبل از شروع بحث نقد فیلم سرخپوست اشاره کرد که: ” ظاهرا ایشون با کاری که دادستانی می‌کنه، اخیرا بخصوص، که داره جلوگیری می‌کنه از پول‌های کثیف، مثل اینکه ایشون زیاد موافق نیستن، اولا که بلا داره سر میاره به زعم این دوست عزیز که مدیرکل نظارت و ارشیابی سازمان سینماییه.

مسعود فراستی؛ منتقدی که طاقت نقد ندارد!

دوم دشمنی خیلی جدی ایشون با نقده، در زمانی که ایشون بلد نیستند مدیریت کنند [..]در زمانی که نقد رو به جای بالندگی، دشمن سینما می‌گیرن و باج میدن به همه نوع فیلمی، ما نقد می‌کنیم برای رسیدن به یک متر و معیاری برای جلو بردن سینمای ایران، یه همچین توئیتی به نظر من خجالت آوره”

این نوشتار اساسا در تائید یا رد نظر و عملکرد ابراهیم داروغه‌زاده نیست و فارغ از آن به چند نکته جالب توجه در این اتفاق اشاره دارد:

اول اینکه فراستی خود را معادل “نقد” می‌داند و به گونه‌ای برخورد می‌کند که انگار توئیت داروغه‌زاده بنا دارد از اصل نقد سینمایی را زیر سوال ببرد در صورتی که داروغه زاده به صراحت اشاره به مدل نقد در برنامه‌های تلویزیونی ‎”نقدسینما” در شبکه ۵ و ‎”هفت” در شبکه ۳ سیما دارد.

به فراستی باید یادآوری کرد که ساحت نقد فیلم بسیار وسیع‌تر، عمیق‌تر و پیچیده‌تر از این مدل نقد است که شما در تلویزیون با چهار جمله تکلیف یک فیلم را روشن می‌کنید و اساسا مقوله نقد فیلم تاریخی همپای تاریخ سینما دارد که جدای از رسانه‌های دیداری و شنیداری در رسانه‌های مکتوب تجلی یافته است.

بنابر این بهتر است که انتقاد هر کسی به شیوه نقد خودتان را در ستیز با مقوله نقد فیلم قلمداد نکنید.

نکته دوم این است که در این چند سال اخیر خصوصا بعد از تولید برنامه هفت مسعود فراستی با هر ادبیاتی که دلش خواسته است فیلم‌های ایرانی بسیاری را نقد کرده است برای مثال فیلم “خانه دوست کجاست؟ ” عباس کیارستمی را فیلمی بد می‌داند، درباره فیلم “درباره الی” اصغر فرهادی گفته: «فیلمی متوسط و پرمدعاست [..]حرف بزرگ‌تر از دهانش می‌زند که نه فرمش و نه جهان‌بینی فیلمسازش هنوز اجازه به زدنش را نمی‌دهد و …» یا درباره فروشنده هم گفته بود: «فروشنده ماقبل فیلم بد است» و بسیاری از این دست اظهار نظر‌ها و نقد بر فیلم‌های بسیاری از فیلمسازان کشور و …

هیچ ایرادی هم بر او وارد نیست بهرحال او منقد فیلم است و آزاد است که هر گونه خود صلاح می‌داند درباره هر فیلم یا فیلمسازی نظر دهد.

فراستی همواره همگان را به طاقت و تحمل نقد دعوت می‌کرد، حال باید به خود فراستی هم یادآور شد شما هم تاب و توان نقد را داشته باشید، ابراهیم داروغه زاده به هر دلیلی به شیوه نقد فیلم شما انتقاد داشته و آنرا بیان کرده است، آیا باید در تلویزیون نشست و به این نقد ایشان جواب داد که: یه همچین توئیتی به نظر من خجالت آوره!

آیا باید مدام از ما تعریف و تمجید شود و وقتی به ما خرده گرفتند از کوره در رفته در اولین فرصت ممکن تند و سریع جواب دهیم؟!

اساسا کسی، چون فراستی که سالیان زیادی است در زمینه نقد فیلم فعالیت دارد چگونه یک نقد ساده به عملکردش در برنامه هفت اینچنین ناراحتش می‌کند؟ آیا منتقد یعنی کسی که مدام نقد کند و نباید هیچ رخنه‌ای بر شیوه او در یک برنامه تلویزیونی وارد کرد؟

واقعا منتقدی که طاقت نقد ندارد این همه سال در وادی نقد چه کرده است؟

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.