ارتباط با ما در

فرماندار شمیرانات در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

زیست شبانه و چرایی لزوم آن/ دربند و درکه بهترین مناطق برای آزمایش این طرح ؟

سیاوش شهریور فرماندار شمیرانات می‌گوید طرح حیات شبانه برای تهران لازم است و از این طریق می‌توانیم فضای امن و مناسبی را برای شهروندان خصوصا جوانان فراهم کنیم.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ «من شب‌ها ساعت ۱۰ می‌خوابم و اگر فرزندانم هم بخواهند برای شب برنامه ای جداگانه داشته باشند نگران می‌شوم، از این رو با طرح حیات شبانه مخالفم.» بخشی از اظهارات محسن هاشمی رئیس شورای شهر که شاید از عجیب ترین مخالفت‌ها در این مدت با طرح زیست شبانه باشد که با واکنش های تندی هم در فضای  مجازی روبه رو شد.

طرح زیست شبانه مدتی است که در دستور کار شورای شهر تهران قرار دارد و بر سر آن بحث و اختلاف نظرهای متفاوت و بسیاری هم وجود دارد، تا جایی که دستگاه‌های اجرایی مانند نیروی انتظامی و فرمانداری که مسئول اجرایی کردن تصمیمات و قوانین هستند هم به مخالفت با این طرح به پا خواسته‌اند؛ طرحی که به عقیده بسیاری از کارشناسان، مسئولان و صاحب نظران برای تهران که از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است، امری لازم و ضروری است.

سیاوش شهریور فرماندار شمیرانات در گفت و گوبا جامعه ایرانی با اشاره به طرح زیست شبانه و لزوم آن برای شهرتهران، گفت: من این طرح را حدود یک سال و نیم قبل اعلام کردم و تمام هدف و آرمانم این بود که سه اتفاق رخ دهد. اینکه ما باید به فکر یک آلترناتیو برای برخی از هنجار شکنی‌ها و ارزش گریزی‌های اجتماعی در شمال پایتخت باشیم. شخصا به عنوان فردی که کار اجتماعی انجام می‌دهد، هدفم این بود تا خیابان گردی‌‌ها و دور دور ها را که به یک تفریح تبدیل شده است را به نوعی ساماندهی کنیم و با روشن کردن برخی از چراغ‌های رستوران‌های درکه و دربند که مناطق قابل کنترلی هم هست را روشن کنیم، تا جوانان به آن‌جا بیایند که هم تفریح کنند، هم امن است، هم جای آنها مشخص است و … .

شهریور ادامه داد: دور دور کردن‌ها ممکن است به تدریج برای جوانان، مردمی که در آن مناطق سکونت دارند و به طور کلی فضای ناامنی ایجاد کند، پس چه بهتر که ما این فضای مناسب را برای جوانان و سایر شهروندان فراهم کنیم. زمانی که زیست شبانه ایجاد شود، بسیاری از هم نشینی‌ها، دورهمی‌ها و رفت و آمدها مشخص می‌شود و اگر خدایی نکرده مشکلی پیش بیایید مناطق تحت کنترل و امنیت خواهد بود تا شهروندان بتوانند در شب هم مانند روز از امکانات و ظرفیت‌های شهر به خوبی استفاده کنند. هدف بعدی من از این طرح این بود که با روشن کردن چراغ‌های رستوران‌های درکه و دربند در شب و دیگر نقاط، آمار اشتغال را بالا ببریم و با افزایش نیروی کار شاهد چرخیدن چرخ اقتصاد و هزاران اتفاق مثبت دیگر باشیم. هدف سوم من این بود که ما با یک پایلوت کوچک، دغدغه‌های امنیتی و انتظامی که در مواجه با این طرح داریم را حل کنیم. ما می‌توانیم طرح را به صورت ۶ ماه آزمایشی انجام دهیم، طبیعی است که هر طرحی در ابتدا ممکن است موانع و مشکلاتی را به همراه داشته باشد، اما می‌توانیم در این مرحله با مشکلات آشنایی پیدا کنیم و درصدد رفع آن‌ها بربیاییم. من این طرح را پیشنهاد کردم و همان زمان نیز به شورای تامین بردم و در کمیته امنیتی راجب آن بحث شد که طبیعتا مخالف و موافقانی را هم به همراه داشت.

فرماندار شمیرانات در ادامه با بیان اینکه ما باید مشکلاتمان را با گفت و گو حل کنیم، تصریح کرد: طبیعی است که هر طرحی مخالفان خود را داشته باشد، اما عقیده من این است که باید با مخالفان گفت و گو کرد و دغدغه‌های آن‌ها را دید و در نظر گرفت. بدون گفت و گو نه زندگی و نه کار اجتماعی و نه هیچ موضوع دیگری ممکن و میسر نیست. باید مسائل کشور و اجتماع را ببینیم و برای آن به دنبال راه حل باشیم. باید بپذیریم که جوان اوقات فراغت، شادابی، لذت و … می‌خواهد و اگر خواسته‌های آن‌ها را نادیده بگیریم، مطمئن باشید شرایط به مراتب بدتر خواهد شد. بعضا برخی از نهادهای اجرایی و امنیتی با این طرح مخالفت کرده‌اند، اعتقادم این است که باید دغدغه و نگرانی‌های این نهادها را شنید و امکانات را برای اجرایی شدن این طرح آماده کرد.

سیاوش شهریور با بیان اینکه اگر طرح در حوزه کنترل شده و مشخص شده‌ای اجرایی شود، برکات و فواید آن به مراتب بیشتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: به نظرم بهتر است در ابتدا این طرح در منطقه دربند و درکه اجرایی شود و بعد از اینکه مشکلات مشخص و بررسی شد، این طرح را در سراسر نقاط پایتخت اجرایی کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.