ارتباط با ما در

حق شناس در گفت و گو با جامعه ایرانی:

فرمانداری حق دخالت در مصوبات شورا را ندارد/ حیات شبانه برای تهران ضروری است

محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر می‌گوید بر اساس قانون فرمانداری حق دخالت در امور و مصوبات شورای شهر را ندارد و حیات شبانه از ملزومات و ضروریات ابرشهر تهران است.

منتشر شده

«فرمانداری تهران به دلیل مسائل امنیتی این طرح و اینکه همه ابعاد در آن دیده نشده است با مصوبه حیات شبانه مخالفت کرد.» بعد از مخالفت صریح فرمانداری تهران با زیست شبانه (باز بودن مراکز تفریحی، تجاری بعد از ساعت ۱۲) انتقاد‌های بسیار زیادی متوجه فرمانداری، شهرداری و شورای شهر شد. شورای شهر که مصوبه حیات شبانه را به صورت جدی دنبال می‌کنند و آن را از ضرورت‌های ابرشهر تهران می‌دانند، معتقدند تهران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و این ظرفیت‌ها و از همه مهمتر زمان، به صورت برابر میان شهروندان تقسیم شود و هیچ دلیل قانع کننده‌ای وجود ندارد که شهر تهران به دلیل شب بودن ۱۰ ساعت از دسترس شهروندان خارج شود.

محمدجواد حق شناس عضو شوراى شهر تهران در گفتگو با جامعه ایرانى با اشاره به مخالفت اخیر فرماندارى تهران با حیات شبانه، گفت: فرماندارى به لحاظ حقوقى جایگاهى در تایید یا رد مصوبات شورا ندارد. بلکه ما در آنجا نهادى را تحت عنوان هیت انطباق داریم که مجموعه اى از نمایندگان دستگاه هاى مختلف در آنجا حضور دارند که وظیفه دارند مصوبات شورا را بررسى مى کنند که مصوبات با قوانین موضوعه انطباق دارند یا خیر اگر منطبق نبود به شورا برمى گردانند و خواهان اصلاح شوند یا اینکه سکوت مى کنند و مصوبه بعد از ده روز لازم الاجرا است.

حق شناس با تاکید بر اینکه نهاد فرماندارى در جایگاهى نیست که بخواهد له یا علیه مصوبات شوراى شهر موضعى را اعلام کند، تصریح کرد: فرماندارى باید اعلام کند که مثلا این بند از مصوبه شورا با فلان بند و ماده قانون مغایرت دارد فلذا خواهان تصحیح مصوبه شود. تاکنون فرماندارى گزارشى را مبنى بر اینکه هئیت انطباق مغایرتى را اعلام کرده، به صحن شورا نداده است. ما باید منتظر باشیم که هئیت رئیسه این موضوع را به ما منعکس کند یا اگر فرماندارى راسا این نظر را داده است، هئیت رئیسه موظف است توضیح دهد که آیا فرماندارى حق ورود به این موضوع را داشته یا نه.

عضو کمیسیون اجتماعى شوراى شهر تهران با اشاره به اینکه مصوبه شورا براى حیات شبانه یک ضرورت است، گفت: تهران در ردیف کلان شهر‌ها قرار دارد. امروز تهران یک ابر شهر جهانى است، زیرا جمعیتى که دارد آمار قابل توجهى دارد و این شهر با توجه به ظرفیتى که دارد در بسیارى از حوزه‌ها از استانداردهاى حداقلى هم برخوردار نیست. تهران شهر بزرگى است که میان خواسته هاى شهروندان و ظرفیت هاى شهر باید یک تعادل و عرضه و تقاضاى منطقى برقرار باشد. با توجه به حجم و تراکمى که دارد باید میان شهروندان تقسیم شود و بحثى که مطرح مى شود بحث تقسیم زمان است. چرا شهرى مانند تهران به دلیل شب بودن حدود ١٠ ساعت در دسترس شهروندان نباشد؟ فضاى عمومى شب مى تواند در اختیار بخشى از شهروندانى قرار بگیرد که در روز به دلیل مشغله و نوع زندگى و مسائلى که دارند توانایى استفاده از امکانات را در روز ندارند. پارک ها، رستوران ها، مراکز خرید و … در طول شب نیز باید باز و آماده ارائه خدمت به شهروندان باشد، در این صورت هم ترافیک خود به خود حل خواهد شد، هم اشتغال زایى صورت میگیرد و هم شهر در طول شبانه روز زنده و پر جنب و جوش خواهد بود.

محمدجواد حق شناس ادامه داد: تهران امروز قطعا با تهران ٣٠ سال قبل که جمعیتى سه الى ۴ میلیون داشت متفاوت باشد. نگاه مدیریتى به تهران باید تغییر کند، زیرا نمى توانیم تهران را با نگاه دوران قاجار مقایسه کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.