ارتباط با ما در

«اینستکس»نمی‌تواند تحریم‌ها را دور بزند/اروپا دنبال خرید زمان است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اینستکس نمی‌تواند راه‌حلی برای دور زدن تحریم‌ها باشد، گفت: اروپایی‌ها قادر به ایستادگی در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکا نیستند.

منتشر شده

میرقاسم مؤمنی کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص آینده روابط اروپا با ایران در قالب موضوعات برجام و اینستکس، اظهار داشت: رشد گروه‌های راست افراطی در انتخابات اخیر پارلمانی اروپا نگرانی برخی مقامات اروپایی را فراهم آورده و آن را یکی از تهدیدات آینده اتحادیه اروپا ارزیابی کردند.

وی با بیان اینکه اگر این روند در اروپا تداوم داشته باشد دوره بعدی، گروه‌های راستگرا می‌توانند اکثریت پارلمان را در اختیار گیرند، گفت: افکار عمومی اروپا این باور را دارند که اتحادیه اروپا از زمان تأسیس تا به حال نتوانسته منافع ملی کشورهای اروپایی را تأمین کند و همواره متأثر از سیاست‌های آمریکا تصمیم‌گیری کرده است.

مؤمنی افزود: به هر حال موضوعات مختلفی میان ایران و اروپا هست که می‌تواند با تغییرات پیش‌روی، در آینده رویکرد آنها هم تغییر داشته باشد. از شرایط برجام و ادامه همکاری‌ها با ایران تا موضوعی چون اینستکس، هر چند که به نظر من این کانال مالی صرفاً حرف و ایده آن مطرح شده ولی هنوز عملیاتی نشده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: شاید بتوان گفت بنا به سیاست تحریمی آمریکا علیه کشورها و شرکت‌های اروپایی که قصد همکاری با ایران را در قالب اینستکس دارند، این کانال هم نمی‌تواند راه‌حلی برای دور زدن تحریم‌ها برای ایران به حساب آید و اروپایی‌ها قادر به ایستادگی در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکا نیستند.

وی خاطرنشان کرد: شاید اروپایی‌ها این‌طور تصور می‌کنند که از عدم همکاری با ایران چیزی از دست نمی‌دهند. اروپا به دنبال خرید زمان است و منتظر است تا تحولات مختلفی که در منطقه ما و عرصه بین‌المللی در حال رُخ دادن است منجر به این شود که با فراهم آمدن فرصتی مناسب بتوانند با آمریکا وارد مذاکره شوند و امتیازاتی را از آنها بگیرند.

مؤمنی با بیان اینکه هشتاد درصد کشورهای اروپایی از حضور ترامپ در کاخ سفید نگران هستند و این دولت را در تضاد با منافع خود می‌دانند، افزود: برجام دستاورد دیپلماتیک مهمی برای اروپا به حساب می‌آمد، چرا که برای اولین بار اروپا توانست بعد از جنگ جهانی دوم در موضوعی بین‌المللی بدون دخالت آمریکا تأثیرگذار باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: البته برجام تأمین کننده امنیت کشورهای اروپایی هم هست و شاید قسمت مهمی از حمایت سیاسی آنها از برجام به این موضوع برگردد.

وی بیان کرد: اگر برجام به شکست انجامد، اروپایی‌ها دچار سرخوردگی می‌شوند و به نوعی استقلال آنها زیر سوال می‌رود. بنابراین اروپایی‌ها تمام تلاش خود را داشته و خواهند داشت که حتی شده پوسته و ظاهری از برجام باقی بماند تا به وسیله آن بتواند منافع خود را در مقابل با آمریکا تأمین کند.

مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: منافع اقتصادی اروپا با ایران بسیار کمتر از حجم روابط تجاری آنها با آمریکا است و آنها به واسطه این میزان از روابط ضعیف اقتصادی با ایران نمی‌خواهند منافع زیاد تجاری خود با آمریکا را به خطر اندازند، اما موضوع این است که از نظر سیاسی وجود برجام برای اروپا حیثیت و اعتبار دارد و آنها خواهان حفظ آن هستند اما به شیوه خودشان که آن هم خرید زمان و معطل نگهداشتن ایران است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.