ارتباط با ما در

نمکی در نهمین کنگره بین‌المللی سلامت:

ایران در رتبه نخست کنترل بیماری‌های واگیردار در شرق مدیترانه است

وزیر بهداشت گفت: بعد از انقلاب خدمات بهداشتی در روستاهای کشور به بالای ۹۵ درصد رسید و امروز ایران رتبه اول در کاهش مرگ و میر و کنترل بیماری‌های واگیردار در منطقه شرق مدیترانه را دارد.

منتشر شده

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور صبح امروز در افتتاحیه نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا که به همت «سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور» برگزار شد، با ارائه آماری از مرگ و میرهای ناشی از حوادث در کشور، اظهار داشت: بعد از انقلاب خدمات بهداشتی و درمانی در روستاهای کشور به بالای ۹۵ درصد و در سال‌های اخیر به ۱۰۰ درصد ارائه می‌شود که این گونه اقدامات باعث شده تا رتبه اول در کاهش مرگ و میر و کنترل بیماری‌های واگیردار در منطقه شرق مدیترانه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هراس از گرفتاری در سیاه چاله حوادث غیر واگیر باعث شده تا اداره‌ای تحت همین عنوان در وزارت بهداشت ایجاد کردیم، افزود: سال ۹۶ بر اساس آخرین آمار تعداد ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر در کشور ثبت شده که از این تعداد ۳۱۳ هزار مورد بر اثر بیماری‌های غیر واگیر و ۹۷ هزار نفر نیز بواسطه بیماری فشار خون بوده که اجرای طرح ملی کنترل فشار خون به همین دلیل در سطح کشور در حال برگزاری است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تا زمانی که عوامل خطر آفرین را کنترل نکنیم، نمی‌توانیم گامی در جهت توسعه یافتگی برداریم، ادامه داد: در بعد پیشگیری نیازمند قانونی برای حمایت از این حرکت ملی هستیم زیرا هنوز فرماندهی واحدی به صورت تعریف شده در کشور نداریم به همین خاطر پدافند غیر عامل، وزارت کشور، اورژانس و هلال احمر هر کدام به صورت جزیره‌ای در این بخش فعالیت می‌کنند لذا امیدواریم ظرفیت‌های قانونی و وحدت فرماندهی را در شرایط بحرانی بوجود آوریم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل مربوط ساخت و ساز ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: ما قوانین کم نداریم، اما باید دید اگر خدای ناکرده زلزله‌ای بالای ۶ ریشتر بیاید کدام ساختمان‌های تأیید شده دوام می‌آورد.

وی به سیل اخیر اشاره کرد و افزود: همکاری‌های بین بخشی در سیل اخیر موجب شد کارهای بزرگی صورت بگیرد و و حتی یک مورد اپیدمی هم نداشتیم، ویرانی‌های سیل اخیر به دلیل سیل نبود، بلکه به دلیل بستن راه رودخانه و ساختن حواشی رودخانه، تخریب مراتع کشور و بستن راه آب‌های فصلی بود.

نمکی درپایان خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از این حوادث همه باید قانون را اجرا کنیم اما کاری که بخش درمان می‌تواند انجام دهد آموزش از سطح مدارس است ما باید کاهش خطا و بلا را در ذهن کودکان ایجاد کنیم و با آموزش مردم و نیروهای امدادی آمادگی را برای مقابله با بلایا بالا ببریم مسائل دیگری که باید به آن توجه داشت ایجاد مدیریت واحد و همکاری بخشی در مواجهه با بلایا است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.