ارتباط با ما در

هر دو سال یک وزیر !/ مستاجران کوتاه مدت وزارت آمورش و پرورش

چهاردهمین وزیر آموزش و پروش جمهوری اسلامی نه با استیضاح، که با استعفا کنار کشید. گفته شده بطحایی به خاطر انتخابات مجلس استفعا کرده است.

منتشر شده

به گزارش رویداد۲۴، در داستان هری پاتر که در یک مدرسه جادوگری رخ می‌دهد، واحد درسی وجود دارد به نام مبارزه با جادوی سیاه که کرسی این درس نفرین شده و هر استادی مسئولیت آن را پذیرفته، نتوانسته در کرسی آن یک سال دوام بیاورد. این کرسی در کتاب تخیلی جادویی، بی شباهت به کرسی وزارت آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی نیست، هیچ کس گمان نمی‌کرد حکومتی که با تاکید و توجه به و آموزش و پرورش آغاز به کار کرده بود، این چنین با ماجرا‌های استیضاح و استعفا و عزل وزیران آموزش و پرورش مواجه شود.

چهارده وزیر آموزش و پرورش در چهل سال یک رکورد است، این یعنی میانگین عمر وزارت هر وزیر حتی به یک دوره کامل چهار ساله نرسیده و چیزی حدود دو سال و چند ماه بوده است!

روحانی قرار است پانزدهمین سکاندار وزارتخانه‌ای را معرفی کند که فقط یک نفر توانسته تمام مدت یک رئیس جمهور یعنی هشت سال در آن وزارت باقی بماند، مردی که البته ستاره اقبال او نیز بلند نبود و این روز‌ها به اتهام قتل همسر زندانی است؛ محمدعلی نجفی.

حسن روحانی البته با انتخاب چهار وزیر در تاریخ جمهوری اسلامی، رکورد دار تغییر وزیر آموزش و پرورش است، او در مقطعی هم نجفی را به مجلس معرفی کرد و مدتی هم رحیم عبادی سرپرست وزارتخانه شد، به جز این‌ها با استعفای بطحایی، روحانی به زودی چهارمین وزیر دولت خود را معرفی می‌کند و به رکورد چهار وزیر دولت میرحسین می‌رسد و البته از رکورد سه وزیر دولت احمدی نژاد عبور می‌کند.

در همه این سال‌ها، تامین معیشت معلمان و دغدغه‌های آن، بر سایر وظایف وزارتخانه سایه افکنده و اکثر وزیران، با تجمعات و اعتصاب‌های صنفی مواجه بودند، در این میان دانش آشتیانی البته استثنا بود که در ابتدا به خاطر سند ۲۰۳۰ و بعد به خاطر مسائل مالی فرزندش، مورد انتقاد اصولگرایان واقع شد و از حضور در کابینه دوم روحانی بازماند، البته چه بسا سرنوشت بطحایی از او عجیب‌تر باشد که اعلام کرده برای نامزدی در انتخابات مجلس، وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش را رها کرده است.

سید محمد بطحایی سال‌ها معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهم‌ترین نهاد قانون‌گذاری در وزارتخانه بوده و همچنین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت در دفتر ستادی، مسئول آموزش در سرپرستی مدارس خارج از کشور، مدیریت واحد‌های آموزشی، معلمی، دبیری و امور تربیتی را نیز در کارنامه خود دارد.

یک منبع آگاه گفته بطحایی می‌خواسته مثل ظریف برای تحت فشار قرار دادن روحانی، استعفای صوری دهد و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش هم به همین دلیل آن را تکذیب کرد، اما روحانی که از عملکرد بطحایی راضی نبوده، آب پاک را روی دستان او ریخت تا بطحایی تبدیل به مشهورترین چهره‌ای شود که برای انتخابات از مسئولیت خود استعفا می‌دهد، پیش از این برخی اعضای شورا‌های شهر نیز از مسئولیت خود استعفا کردند، همزمان اخباری از استعفای چند فرمانده نظامی نیز به گوش می‌رسد، فرزند محسن رضایی هم که مثل سایر نزدیکان و اعضای حزب او، کارمند مجمع تشخیص مصلحت نظام است، روز گذشته استعفا کرد.

پذیرش استعفا برای دولت روحانی تبعاتی دارد، دولت او در آستانه تغییر ۵۰ درصدی قرار می‌گیرد، در دوره احمدی نژاد این تفسیر و نظر از قانون این بود که در صورت تغییر نیمی از کابینه، باید کل کابینه مجدد از مجلس رای اعتماد بگیرد، حالا دولت روحانی خود درگیر همین ماجراست. روحانی تا کنون ۵ وزیر را از دست داده است؛ دژپسند به جای کرباسیان به وزارت اقتصاد رفت. سعید نمکی به جای قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت شد. ربیعی جای خود را به شریعتمداری داد. اسلامی جانشین آخوندی شد و رضا رحمانی هم بر صندلی شریعتمداری نشست. با خروج بطحایی از دولت، تا کنون شش وزیر جابجا شده است و روحانی امیدوار است این عدد به حد نصاب ۹ وزیر نرسد.

فرزانه آئینی روزنامه نگار درباره استعفای بطحایی می‌نویسد ‏«‎بطحایی به خاطر کاندیداتوری در انتخابات استعفا کرده! روحانی هم پذیرفته است! کمتر از یکسال پیش و بعد از فاجعه ‎مدرسه معین او با سفارش و به خاطر بهم نخوردن روند نظام آموزشی مدارس از استیضاح جست و همین سفارش هم توجیهی برای ناکارآمدی‌اش شد. صداقت که همیشه قربانی است، لااقل بهانه‌ها را قشنگ‌تر کنیم.»

اشاره آئینی به رسوایی اردیبهشت سال گذشته است که در نهایت با دستور مستقیم رهبر انقلاب برای پیگیری، مواجه شد. بطحایی ارتباط خوبی با رسانه‌ها نداشت، لااقل به جز خبرگزاری پانا، کسی حاضر به حمایت از او نیست.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.