ارتباط با ما در

توهمات آمریکایی؛ از بحران نمایی تا پیروزی نمایی!

بحران نمایی از محورهای طرح آمریکاست آنها با فضای رسانه‌ای چنان القا می‌سازند که گزینه جنگ نزدیک است و البته همزمان ادعای رویکرد به مذاکره را مطرح می سازند.

منتشر شده

فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه روز پنجشنبه ۱۶ خرداد گفت به نظر می‌رسد ایران تصمیم گرفته است در واکنش به تقویت نظامی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس، از موضع خود «عقب‌نشینی کرده و در محاسباتش بازنگری کند.»

ادعای ژنرال آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که پیش از وی «گریس گیکا» ژنرال انگلیسی که معاونت فرماندهی این ائتلاف را بر عهده دارد گفته بود که هیچ‌گونه افزایش تهدیدی از جانب نیروهای هم‌پیمان ایران مشاهده نشده است. نکته قابل توجه آنکه این مواضع چنان برای آمریکایی‌ها سخت بود که اقدام به توبیخ وی کردند.

بحران نمایی از محورهای طرح آمریکاست آنها با فضای رسانه‌ای چنان القا می‌سازند که گزینه جنگ نزدیک است و البته همزمان ادعای رویکرد به مذاکره را مطرح می سازند چنانکه ترامپ بارها ادعا کرده بود که آماده محو ایران است.

آمریکایی‌ها با بحران‌نمایی از یک سو به دنبال گرفتار سازی ایرانیان در اشتباه محاسباتی و سوق یافتن آنها به مذاکره بر اساس خواست امریکا بوده از سوی دیگر آمریکا القا نزدیک بودن جنگ به دنبال سوق دادن جهان به همراهی با آمریکا علیه ایران بوده است.

رفتار ژنرال آمریکایی را در قالب جنگ روانی بدون هیچگونه تحرک نظامی واقعی می‌توان تبیین کرد. ادعای اعزام ۱۲۰ هزار نیروی نظامی به خلیج فارس، برجسته سازی حضور ناو آبراهام لینکلن در منطقه، افزایش حضور نظامی در عراق، ادعاهایی مبنی بر پاسخ قاطع آمریکا به تهدید منافعش از سوی ایران و… را می‌توان ابعاد این جنگ روانی دانست. جالب توجه آنکه آمریکا در عمل هیچکدام از این ادعاهای نظامی را اجرایی نکرد.

حلقه تکمیلی طرح آمریکایی نمایش پیروزی و رسیدن به هدف با سیاست تهدید و فشار است. تمام شواهد نشان می دهد که از یک سو آمریکا جرات اقدام نظامی را نداشته و اگر داشت تاکنون اجرا می کرد و از سوی دیگر ایران در کنار آمادگی برای پاسخگویی به تهدیدات هیچ اقدام منفی علیه امنیت منطقه نداشته است.

ادعای فرمانده آمریکایی ادامه جنگ روانی برای بزرگ نمایی تحرکات نظامی آمریکاست که برای توجیه ادامه حضور در منطقه صورت می گیرد.

امریکا با این ادعاها به دنبال سرکیسه کردن کشورهای عربی به بهانه مقابله با ایران است.

ادعای فرمانده آمریکایی ادامه جنگ روانی برای نشان دادن اقتدار پوشالی آمریکاست چنانچه همزمان «دونالد ترامپ»، مدعی شد مسکو واشنگتن را از خروج نیروهای خود از ونزوئلا مطلع کرده است. این ادعا از سوی مقامات روسیه از جمله پوتین رد شده است.

آمریکا با ادعای عقب نشینی ایران به دنبال القا به نتیجه رسیدن سیاست فشار و توجیه ادامه تحریم ها و تهدیدات علیه ایران با ادعای جلوگیری از تقابل نظامی است حال آنکه جهان اذعان دارد آمریکا توان اقدام نظامی را ندارد.

ادعای ژنرال آمریکایی را می‌توان اقدام آمریکا برای پنهان سازی ناتوانی نظامی در برابر ایران دانست چنانکه در اقدامی تامل برانگیز برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در پیامی ویدئویی مدعی شد که ایران صحنه‌های پرتاب موشک خود را با فتوشاپ خلق کرده تا به این ترتیب توانایی‌های موشکی خود را به رخ بکشد.

ادعای این ژنرال چنانکه ذکر شد بر اساس سه اصل بحران نمایی، جنگ روانی بدون هیچگونه تحرک نظامی واقعی و پیروزی نمایی مضحک است تا شاید با این حربه ترامپ از زیر فشار اعتراض‌های داخلی کاسته و رسوایی شکست سیاست تهدید و مذاکره و نیز رسوایی عدم استقبال جهانی از وی حتی در سفر به انگلیس که با تظاهرات ضد آمریکایی همراه بود، را پنهان سازد.

تاکید جهان بر ناتوانی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران و نیز ایستادگی ایران در تحقق حقوق هسته‌ای ایش در چارچوب اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی در باب تعلیق گام به گام تعهدات برجامی، تاکید بر حفظ توان موشکی و ایفای نقش موثر منطقه‌ای این رویای سران آمریکا را نیز بر باد خواهد داد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.