ارتباط با ما در

فریده اولادقباد در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد؛

آموزش و پرورش و مشکلاتی که تمامی ندارد/ از نبود بودجه تا کمبود نیروی انسانی

فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است که آموزش و پرورش با مشکلات عمیقی روبه رو است، مشکلاتی که حاصل ۴۰ سال عدم توجه و سو مدیریت است.

منتشر شده

پایین بودن کیفیت آموزش، نبود بودجه، پررنگ شدن آسیب های اجتماعی در مدارس، عدم آموزش آسیب‌های اجتماعی، وضعیت دستمزد معلمین، کمبود نیروی انسانی و … بخش کوچکی از مشکلاتی است که وزارت آموزش و پرورش با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و به گفته برخی از کارشناسان و مسئولین، این بی توجهی مختص زمان حال نیست و از ۴۰ سال قبل تا کنون این شرایط بر این نهاد مهم سایه انداخته است.

فریده اولادقباد عضو کمیسیون آموزش در گفتگو با جامعه ایرانى با اشاره به مشکلاتى که آموزش و پرورش با آن مواجه است، گفت: من معتقدم که دولت‌ها باید توجه ویژه اى را به آموزش و پرورش داشته باشند خصوصا در بحث بودجه، زیرا همواره با کسرى بودجه مواجه است. به هرحال آموزش و پرورش نهادى است که سرمایه گذارى در آن سرمایه گذارى در انسان سازى و فرهنگ سازى است زیرا بزرگترین نهاد علمى و فرهنگى کشور است. اگر از مشکلا این سازمان غفلت کنیم، طبیعتا در تضعیف آموزش کشور کمک کرده ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر مشکلات آموزش و پرورش را بخواهیم از چهاردهه گذشته مورد بررسى قرار دهیم باید بگوییم که این نگاه ویژه به آموزش و پرورش هیچگاه وجود نداشته است. فاصله درآمدى معلمان، تاخیر در پرداخت حقوق و مزایاى آنها، شرایط اقتصادى کشور، ضعف آموزش ها، مداخله فراوان سیاسیون در این نهاد و … مشکلاتى است که این نهاد با آن روبه رو است و متاسفانه هیچ گامى در جهت رفع آن نیز برداشته نمى شود.

اولادقباد با بیان اینکه کالایى شدن آموزش از دیگر مشکلات امروزه ما است، تصریح کرد: گسترش مدارس غیرانتفاعى و اتکا به منابع مالى دانش آموز باعث شده تا به مرور زمان به علم و دانش به مثابه یک کالا نگاه شود. سیاست زدگى متاسفانه موضوع دیگرى است که در آموزش و پرورش وجود دارد و میتواند زمینه ساز سایر مشکلات شود. بسیارى از آموزش‌ها و مهارت‌ها و آسیب‌ها را با هزینه کم و در سنین پایین باید به دانش آموزان آموزش داده شود، اما متاسفانه این مهارت‌ها آموزش داده نمى شود و در بزرگسالى مشکلاتى بزرگتر و عمیق‌تر را به همراه خواهد داشت. طرحى در آموزش و پرورش باید اجرا شود تحت عنوان طرح نماد مراقبت از دانش آموزان. این طرح متاسفانه فقط در برخى از مناطق تهران و در برخى از استان‌ها به عنوان طرح پایلوت قرار گرفته است و دلیل آن هم نبود بودجه است و آموزش و پرورش اعتبار نداشت که بخواهد این طرح را در همه استان‌ها اجرایى کند.

اولادقباد ادامه داد: مشکل بعدى کمبود نیروى انسانى است، اکنون نزدیک به ۴٠ هزار نیروى مشاور نیاز داریم. اجرایى شدن طرح نماد نه تنها نیازمند بودجه است بلکه نیروى انسانى متخصص هم نیاز دارد. آموزش و پرورش بر اساس پیش بینى تعداد دانش آموزان باید بتواند نیروى انسانى متخصص را از دانشگاه فرهنگیان جذب کند. ما در مجلس تلاش بسیارى انجام دادیم تا کمى از این مشکلات را کاهش دهیم، طرح رتبه بندى معلمان نیز نمونه اى از همین اقدامات است. در مجموع باید بگویم مشکلات آموزش و پرورش ما بسیار زیاد است که توجه اى هم به آن نمى شود. فرسوده بودن مدارس، کمبود بودجه، نبود نیروى انسانى، عدم آموزش هاى صحیح و … همه و همه از مسائلى که آموزش و پرورش ما همواره با آن‌ها رو به رو بوده است که توصیه ما به دولتمردان توجه بیشتر به این نهاد است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.