ارتباط با ما در

انسیه جهان‌آرا:

پیشنهاد میلیاردی فیلم «جهان‌آرا» را رد کردم/ بابت نامم تهدید شدم

انسیه جهان‌آرا تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تولدت مبارک» ضمن گلایه از شرایط نامساعد اکران این فیلم،‌ درباره ورودش به‌عنوان یکی از منسوبان شهدای دفاع مقدس به سینما نکاتی را مطرح کرد.

منتشر شده

انسیه جهان‌آرا برادرزاده شهید محمد جهان‌آرا و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی‌نژاد که این روزها روی پرده سینماهاست، درباره نحوه اکران این فیلم گفت: ما از نحوه اکران «تولدت مبارک» راضی نیستیم زیرا شرکت پخش این فیلم با نام شکوفا فیلم با ما همکاری نمی‌کند و تقریباً تمام مسئولیت کار را بر گردن ما انداخته است. در حالی که معمولاً شرکت پخش وظیفه دارد فیلم را از صاحبان اثر بگیرد و سعی کند به نحوی فیلم را معرفی کند که مردم ترغیب به تماشای اثر شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه ما بازخورد خوبی نسبت به «تولدت مبارک» از سوی مردم داشته‌ایم به نظرم این برخورد با فیلم درست نیست. به خصوص که فیلم فقط فیلم کودک و نوجوان نیست و یک فیلم کودک- خانواده است و به اشتباه در سینماتیکت «تولدت مبارک» به عنوان یک فیلم کودک و نوجوان مطرح شده است.

جهان‌آرا ادامه داد: وقتی یک تهیه‌کننده‌ای در حوزه سینمای کودک سرمایه‌گذاری می‌کند، مسئولان باید از او حمایت کنند چون کمتر تهیه‌کننده‌ای در این شرایط حاضر به سرمایه گذاری روی چنین فیلم‌هایی است. چراکه این روزها تهیه‌کنندگانی وجود دارند که نگاهشان تجاری است و آنچه که برایشان اهمیت دارد تنها فروش فیلم است، فکر می‌کنند باید حتماً فیلم کمدی بسازند در حالی که مردم به آثار دیگر هم احتیاج دارند. باید شرایطی فراهم شود که به واسطه فیلم‌ها، سطح آگاهی مردم افزایش پیدا کند بنابراین وقتی یک کارگردان و تهیه‌کننده چنین کاری انجام می‌دهند باید از او حمایت شود.

در تمام دنیا، به‌دنبال فیلمساز جوان می‌روند

تهیه‌کننده «تولدت مبارک» گفت: نکته دیگر این است که در تمام دنیا همه به دنبال کارگردانان جوان هستند به طوری که دختر فرانسیس فورد کاپولا که بیش از چهل سال دارد، به‌عنوان کارگردان جوان معرفی می‌شود و همواره به او افتخار می‌کنند در حالی که من و خانم زارعی‌نژاد در زمان تولید «تولدت مبارک» هنوز سی سالمان هم نبود و این به معنی این است که ۲ جوان با عشق و انرژی دست به این کار زده‌اند. این را هم باید عنوان کنم که هنوز هم برای من مساله فروش به لحاظ مالی اهمیتی ندارد بلکه من دوست دارم مردم این فیلم را ببینند چون «تولدت مبارک» یک نگاه اجتماعی دارد و یک فیلم شریف است در حالی که ما شاهد فیلم‌هایی هستیم که خانواده‌ها با خیال آسوده نمی‌توانند دست فرزندان خود را بگیرند و آنها را به سینماها ببرند؛ برخی از فیلم‌ها به قدری دیالوگ‌های زشت، زننده و شنیع دارند که نمی‌شود به راحتی به تماشای آن‌ها نشست.

جهان‌آرا عنوان کرد: «تولدت مبارک» فیلمی است که مخاطب بعد از خروج از سینما به مساله مطرح شده در آن فکر می‌کند و می‌گوید وقتی زن و شوهر از هم طلاق می‌گیرند چه آسیب‌های روانی به کودک وارد می‌شود. این موضوع هم برای بچه‌ها و هم برای خانواده‌ها مفید است با این وجود هیچ حمایتی از ما نشده است چه بسا حتی افرادی تلاش می‌کنند ما را زمین بزنند.

وقفه ۵ ساله برای سر تراشیده بازیگر!

جهان‌آرا درباره اینکه «تولدت مبارک» وقفه‌ای ۵ ساله برای اکران داشته است، توضیح داد: در سال اول به من گفتند در فیلمت یکی از خانم‌ها با سر تراشیده بازی کرده است و با همین استدلال فیلم ۵ سال در صف اکران ماند! تقریباً ۳ سال هم در وزارت ارشاد از این اتاق به آن اتاق می‌رفتیم و در نهایت امسال به ما گفتند «تولدت مبارک» مشکلی ندارد! حالا سوال ما این است که اگر ایرادی نداشتچرا سه سال ما را در وزارت ارشاد سر دواندند؟ دلیل ندارد فیلمی که حرف روز جامعه را مطرح می‌کند ۵ سال منتظر مجوزهای اکران بماند. وقتی در سینما موضوعی مطرح می‌شود آن موضوع باید مناسب زمان خود باشد چراکه کهنه می‌شود ولی خوشبختانه «تولدت مبارک» دچار این معضل نشده و هنوز هم دغدغه‌اش، دغدغه روز است.

ما را در شرایطی قرار دادند که مجبور شویم در یک زمان مرده فیلم را اکران کنیم؛ زمانی که یک هفته در آن تعطیلی وجود دارد! به هر نحوی سعی کردند فیلمی را که می‌توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد، به زمین بزنند وی با اشاره به زمان نامناسب اکران این اثر گفت: ابتدا قرار بود حوزه هنری پخش این فیلم را بر عهده بگیرد به طوری که پیش از عید تا پیش‌نویس قرارداد هم پیش رفتیم اما وقتی تعطیلات نوروز به پایان رسید گفتند نمی‌توانیم با شما قرارداد ببندیم، چون قرار است یک فیلم دیگر را اکران کنیم. سراغ پخش‌کننده دیگری رفتیم. هفت روز قبل از ماه رمضان خانم زارعی‌نژاد با من تماس گرفت و عنوان کرد که به ما گفته‌اند می‌توانیم «تولدت مبارک» را در ماه رمضان اکران کنیم در حالی که باید یکی دو ماه تبلیغ می‌کردیم ولی به ما گفتند یا همین زمان را می‌پذیرید یا دوباره در نوبت اکران قرار می‌گیرید.

تهیه‌کننده «تولدت مبارک» گفت: ما را در شرایطی قرار دادند که مجبور شویم در یک زمان مرده فیلم را اکران کنیم؛ زمانی که یک هفته در آن تعطیلی وجود دارد! به هر نحوی سعی کردند فیلمی را که می‌توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد، به زمین بزنند؛ فیلمی که هیچ بازخورد بدی از آن ندیده‌ام حتی یک نفر در سینماتیکت کامنت گذاشته بود که من به اشتباه به تماشای «تولدت مبارک» نشستم ولی بسیار از آن لذت بردم. چرا با فیلمی که پتانسیل خوبی دارد و صاحبان جوانی دارند، این برخورد می‌شود؟

به دلیل فامیلی‌ام تهدید شدم!

این تهیه‌کننده بیان کرد: ما نه تنها حمایت نشدیم بلکه تنها به واسطه اینکه نام خانوادگی من جهان‌آرا بود، تهدید شدم به طوری که یکی از مدیران سینمایی به من گفت اگر به عنوان خانواده شهید پایت را در سینما بگذاری با تو برخورد می‌کنیم. همان‌ها هم به شدت به فیلم آسیب زدند و عامل توقف اکران فیلم ما بودند. از همین رو و به خاطر شرایط عجیبی که برایم پیش آمده بود حدود سه چهار ماه پیش نزد مقام معظم رهبری رفتم و این گلایه‌ها را با ایشان هم مطرح کردم. در همان جلسه رهبری عکس‌های فیلم «تولد مبارک» را هم دیدند و نکاتی را هم مطرح کردند که باعث دلگرمی ما بود.

وی افزود: فکر می‌کنم تنها به دلیل اینکه من و کارگردان هر جفتمان خانم بودیم و من آدم مذهبی بودم با ما این برخورد شد، در حالی که ما می‌خواستیم یک سینمای شریف زنانه داشته باشیم.

جهان‌آرا مطرح کرد: می‌دانم تبلیغات ما ضعیف است اما ما مشغول رفع این مساله هم هستیم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که من و خانم زارعی‌نژاد هرگز پخش‌کننده نبوده‌ایم و به ساز و کار آن چندان آشنایی نداریم. پخش حتی برای فرستادن فیلم به شهرستان‌ها هم کوتاهی می‌کرد، این در حالی است که تعداد سینماهای ما هم کم است همین سالن‌ها را هم خودمان به دست آوردیم در حالی که این وظیفه پخش‌کننده است که بجنگد و حق فیلم را در سینماها بگیرد.

وی افزود: کار ما تهیه و تولید بود نه پخش کار. پس پخش در این میان چه کاره است؟ با همه این اوصاف صدا و سیما با ما همکاری خوبی کرد و تعداد و زمان پخش تیزرها هم راضی کننده بوده است باید عنوان کنم وقتی تیم خوبی برای پخش و تبلیغ داشته باشید نگران چیزی نخواهید بود اما ما در ابتدای راه و از این موضوعات بی بهره هستیم. باورکردنی نیست اما شرکت پخش ما یک بار هم با سینمادار صحبت نکرده و این کار را کارگردان انجام داده است. ما نسبت به این فیلم عرق داریم و برایش زحمت کشیده‌ایم به خاطر همین در حال انجام کارهایی هستیم که چندان وظیفه ما نیست. البته مدیر شرکت پخش شکوفا فیلم به ما رسماً گفت ما هیچ کاری برایتان انجام نمی‌دهیم و خودتان باید امورتان را سامان دهید که همین باعث شد فیلم ما در ۳ روز ابتدایی اصلاً اکران نشود.

یک تلاقی اتفاقی اما بد…

این تهیه‌کننده سینما تصریح کرد: این را هم باید بگویم که من برادرزاده محمد جهان‌آرا هستم و این روزها هم فیلم من و هم فیلم «وکیل مدافع» به کارگردانی سلما بابایی دختر شهید بابایی روی پرده است که یک تلاقی بدی ایجاد کرده در حالی که من اصلاً ایشان را نمی‌شناسم و اصلاً نمی‌دانستم «وکیل مدافع» ساخته سلما بابایی است.

نمی‌خواستم به‌واسطه اینکه نام خانوادگی‌ام جهان‌آرا است فیلم محمد جهان‌آرا را بسازم و خودم را با نام جهان‌آرا مطرح کنم. در همان سال‌ها به من گفتند ما ۶، ۷ میلیارد بودجه می‌دهیم که فیلم جهان‌آرا را بسازی اما من قبول نکردم این تهیه‌کننده اظهار کرد: پیش از این من و خانم زارعی‌نژاد در مرز ایران و عراق و در یکی از کوه‌های آنجا با یک شرایط بسیار سخت، یک فیلم سینمایی جنگی ساخته بودیم که برای آن از یکی از جشنواره‌های خارجی جایزه هم گرفتیم، آن موقع من ۲۵ سال داشتم و خانم زارعی ۲۷ ساله بود. آن موقع تمام مدیرانی که در عرصه مقاومت فعال بودند می‌گفتند این فیلم فاخر است و زارعی‌نژاد در عرصه ساخت فیلم‌های جنگی و مقامت، بسیار توانمند است اما من نمی‌خواستم به واسطه اینکه نام خانوادگی ام جهان‌آرا است فیلم محمد جهان‌آرا را بسازم و خودم را با نام جهان‌آرا مطرح کنم بلکه می‌خواستم ابتدا خودم را در سینما به دیگران بشناسانم و بعداً اگر امکانش بود فیلم جهان‌آرا را بسازم کما اینکه در همان سال‌ها به من گفتند ما ۶، ۷ میلیارد بودجه می‌دهیم که فیلم جهان‌آرا را بسازی اما من قبول نکردم.

وی باردیگر با بیان اینکه دولت اصلاً هوای سینمای کودک را ندارد و تنها از فیلم‌های جنگی و کمدی حمایت می‌شود، تصریح کرد: ما حتی فیلم جنگی درست هم نداریم. جنگ زوایای متفاوتی دارد. خانم زارعی‌نژاد فیلمنامه‌ای دارد که دوره‌ای از جنگ را روایت می‌کند که هیچکس تا حالا درباره آن فیلم نساخته است، یک نگاه بسیار زنانه دارد و اصلاً درباره خانم‌هایی است که پشت جبهه تلاش می‌کردند و لباس می‌دوختند. مادربزرگ من جزو همین زنان بود و به یاد دارم وقتی ۵ سالم بود مادربزرگم من را به آن فضا می‌برد و من با چشم خودم آن اتفاقات را دیدم.

جنگ را منصفانه روایت کنیم

جهان‌آرا ادامه داد: برای مثال در پایگاه شهید علم‌الهدی لباس‌های خونینی از شهدا می‌آوردند که گاهی لا به لای این لباس‌ها دست و پای قطع شده رزمندگان وجود داشت به طوری که گاهی مادر شهید دست و پای فرزندش را در بین این لباس‌ها پیدا می‌کرد. ما می‌خواهیم روی این موضوع کار کنیم و بگوییم جنگ زوایای مختلفی دارد در حالی که ما تنها ابعادی از جنگ را دیده‌ایم که بسیار مردانه بوده است و همه درباره آن زوایا کار کرده‌اند که اصلاً منصفانه نیست. من جزو خانواده شهدا هستم، ۴ نفر از عموهای من شهید شده‌اند، عمه و عموهای من جانباز هستند و در خانواده‌ام همه به نحوی درگیر جنگ بوده‌اند و اتفاقات را دیده‌اند اما باید جنگ را منصفانه دید.

وی درباره دیگر فعالیت‌هایش گفت: در تلاشیم فیلمی در حوزه جنگ بسازیم و حدود ۲، ۳ سال برای فیلمنامه آن زحمت کشیده‌ایم از همین رو امیدوارم با تمام سختی‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی که می‌شود، بتوانیم آن را بسازیم. ما سخت‌تر از این حرف‌ها هستیم و عقب نمی‌نشینیم چراکه معتقدم هر کدام از ما وظیفه‌ای داریم؛ زمانی وظیفه این بود که تفنگ دستمان بگیریم و در میدان بجنگیم اما ما حالا وظیفه داریم به مردم آگاهی بدهیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.