ارتباط با ما در

علی صوفی در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

مهمترین برنامه اصلاح‌طلبان برای مشارکت مردم در انتخابات

صوفی وزیر دولت اصلاحات بر این عقیده است که در انتخابات آتی ریاست جمهوری و مجلس، حاکمیت باید کاندیدای حداکثری اصلاح طلبان را تایید صلاحیت کند تا اصلاح طلبان نیز بتوانند با همه توانایی خود وارد انتخابات شوند و برنامه های عملیاتی را به مردم ارائه کنند.

منتشر شده

مدتی قبل سید محمد خاتمی در جمع نمایندگان فراکسیون امید اعلام کرده بود که مردم بار دیگر با تکرار می‌کنم من دیگر پای صندوق‌های رای حاضر نخواهند شد. این سخنان به گفته بسیاری از کارشناسان به عملکرد ضعیف دولت و مجلس برمی‌گردد که باعث شده تا اعتماد مردم به جریان اصلاحات دچار خدشه شود تا جایی که کسانی که با یک تکرار می‌کنم از تحریم انتخابات گذشتند، دیگر حتی حاضر به حضور در پای صندوقهای رای هم نباشند. صوفی وزیر دولت اصلاحات معتقد است که مهمترین برنامه اصلاح طلبان در انتخابات آتی باید ارائه یک برنامه منسجم و عملیاتی برای جلب نظر مردم باشد، برنامه ای که هم ما و هم مردم از عملیاتی شدن آن اطمینان داشته باشند.

علی صوفی وزیر دولت اصلاحات در گفت و گو با جامعه ایرانی در رابطه با مواضع و سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی مبنی بر اینکه اگر بار دیگر تکرار کنم مردم دیگر رای نخواهند داد، گفت: آقای خاتمی گفتند مردم از صندوق‌های رای انتظاری که داشتند برآورده نشده است. به معنای دیگر سخنان ایشان هم مربوط به مجلس می‌شود و هم به دولت. چون انتظارات مردم تامین نشده دیگر حتی اگر من هم به آن‌ها بگویم پای صندوق‌های رای نخواهند رفت. این سخنان ناشی از عملکرد ضعیفی است که دولت و مجلس در این مدت از خود به جای گذاشته اند.

صوفی ادامه داد: در انتخابات سال‌های گذشته برنامه اصلاح طلبان این بود که تندروها از حاکمیت خارج شوند که همینطور هم شد اما با کاندیداهای حداقلی نه حداکثری. به معنای دیگر همه کاندیداهای اصلاح طلبان را رد صلاحیت کردند. اما اصلاح طلبان همچنان با همان کاندیداهای حداقلی در صحنه ماندند و برای انتخابات هم لیست ارائه دادند و به مردم گفتند به این افراد رای دهید تا تندروها رای نیاورند. مردم هم این انگیزه را داشتند و خطر تندروها را احساس می‌کردند و آثار حضور آن‌ها را در حاکمیت دیده بودند به همین دلیل پای صندوق‌های رای آمدند. بنابراین در آن موقع مردم خواهان تغییر بودند و این تغییر هم صورت گرفت اما این کاندیداهای حداقلی توانایی لازم را برای تغییراتی که مد نظر مردم بود را نداشتند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اصلاح طلبان در انتخابات باید روند ایجابی را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: اصلاح طلبان در انتخابات آتی باید کاندیدای حداکثری خود را اگر تایید صلاحیت شدند وارد میدان کنند و یک مجلس اصلاح طلب را تکشیل دهند. ما در درجه اول باید برای مردم این را تبیین کنیم که ما برای اینکه بتوانیم تندروها را کنار بزنیم، مجبور شدیم تا کاندیداهای حداقلی خود را وارد صحنه کنیم. راهی که وجود دارد این است که ما از تمامی توانمان استفاده کنیم تا کاندیداهای اصلی خودمان را وارد میدان کنیم. اما ما مانعی که داریم شورای نگهبان است که کاندیداهای اصلاح طلبان را رد صلاحیت می‌کند. بنابراین نقطه مشترک ما و حاکمیت این است که اگر قرار است مشارکت حداکثری در انتخابات صورت بگیرد، آن‌ها هم باید کاندیداهای حداکثری ما را تایید صلاحیت کنند که ما بتوانیم در انتخابات لیست و برنامه‌ای بدهیم که در نهایت هم بتوانیم خواسته‌های مردم را تامین کنیم. اما جلب نظر و اعتماد مردم کار سخت و دشواری است. جلب مردم یک بخش موضوع است و مسئله مهم بعدی برنامه‌های ما است . ما باید برنامه‌هایی را برای مردم تبیین کنیم که آن‌ها مطمئن شوند این برنامه‌ها عملیاتی است، چون تندروها دیگر رفته‌اند و اکنون بحث این است که چگونه برنامه‌های عملیاتی خود را به مردم ارائه کنیم. به معنای دیگر ابتدا مهمترین برنامه این است که برنامه‌های منسجمی ارائه کنیم و بعد از آن مردم را دعوت به حضور در انتخابات و مشارکت کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.