ارتباط با ما در

آیا ایران فرصت بازار قطر را از دست داد؟

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر می‌گوید ، اینستکس فعلا به مرحله اجرایی شدن نرسیده است اما اگر به این مرحله برسد می‌تواند برای روند تجارت ایران بسیار موثر و کارآمد باشد.

منتشر شده

عدنان موسی پور رئیس اتاق مشترک ایران و قطر در خصوص آخرین وضعیت تبادلات تجاری میان ایران و قطر در گفتگو با جامعه‌ایرانی گفت: تجارت و صادرات ایران به قطر در نیمه دوم سال نود و شش جهش بالایی داشت. قبل از تحریم‌های قطر توسط عربستان و امارات صادرات ما به قطر حدود شصت میلیون دلار بود که در نیمه دوم سال این رقم به حدود دویست و پنجاه میلیون دلار رسید. البته در سال نود و هفت جریان صادرات به قطر متاثر از شرایط صادرات کشور بود. سال گذشته به خاطر مسائل ارزی و تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌هاسال سیاست‌های محدود کننده برای صادرات  بود، به گونه‌ای که در سال نود و هفت کاهش صادرات به قطر را به همراه داشتیم که البته آمار کل صادرات کشور کاهش داشت.

وی با بیان اینکه صادرات ایران به قطر در سال ۹۷ حدود ۲۳۰ میلیون دلار بوده است، گفت: این در حالی است که صادرات ایران به قطر در سال ۹۶ حدود ۲۶۰ میلیون دلار بود.

او در مورد آمار دو ماهه اول سال جدید گفت: این آمار هنوز مشخص نیست و آمار دوماهه را نمی‌شود اعلام کرد، ولی بازار قطر روز به روز بزرگتر می‌شود. امروز بازار قطر بازار رقابتی میان برند‌ها و باکیفیت‌ها و شرکت‌هایی است که سرمایه دارند. قطر یک فرصت بود، ولی اکنون قطر دیگر یک فرصت نیست بلکه یک بازار رقابتی است. اوایل با کمترین زحمت می‌شد بیزینس در قطر ایجاد کرد، اما در شرایط فعلی باید با شرکت‌های بزرگ رقابت کنیم. نبود مشکلات بانکی و داشتن قدرت برای حل مسائل بانکی حرف اول را می‌زند.

موسی پور در مورد پیش بینی خود از آینده تبادلات تجاری دو طرف گفت: سیاست گذار معمولا دو سیاست دارد، یا محدود کننده است یا توسعه ای. دولت در سال پیش سیاست هایش در حوزه ابلاغیه و تصمیم گیری، محدود کننده بود و حوزه صادرات را محدود کرد که اگر این روال ادامه داشته باشد باید شاهد کاهش صادرات باشیم. اگر دولت سیاست تشویقی توسعه‌ای را در نظر بگیرد قطعا شاهد افزایش صادرات خواهیم بود.

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر در ادامه می‌گوید: البته تحریم‌ها قابل پیش بینی نیست، ولی گمان می‌کنم در سال جاری تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته باشیم.

او در مورد کارایی اینستکس برای افزایش تجارت خارجی با کشور‌های همسایه گفت: اینستکس هنوز اجرایی نشده و در مرحله اول تنها برای اروپایی هاست، اما اگر این اجرایی شود فصای جدیدی در روند تجاری ما ایجاد خواهد شد.

موسی پور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تهاتر کالا می‌تواند مشکل ارتباطات بانکی ناشی از تحریم‌ها را برای صادرات به این کشور حل کند، تصریح کرد: این موضوع تا حدی در توسعه روابط تجاری تأثیرگذار است، اما باید در قالب مذاکرات بین دولت‌ها مطرح شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.