ارتباط با ما در

واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

خروج از برجام به مصلحت نیست/ اروپا اسیر دست آمریکا است

آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که خروج از برجام اکنون به صلاح کشور نیست اما در این شرایط باید بیش از پیش بر روی مسئله وحدت و اقتصاد تمرکز کنیم.

منتشر شده

امروز خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و ۵+۱ یکساله می‌شود، یکسالی که بیش از هر زمان دیگر ایران در عین حال که به تمامی تعهدات بین المللی پایبند بود، اما با تحریم‌ها و محدودیت‌های سخت‌تری دست و پنجه نرم کرد.

در یکسال گذشته برخلاف عده‌ای که معتقد بودند ایران باید از توافق هسته ای خارج و برنامه هسته ای را بار دیگر از سر بگیرد، بسیاری از مردم و کارشناسان بر این عقیده بود که ایران همانند گذشته باید در برجام بماند و به تعهدات خود پایبند باشد اما شروط و محدودیت‌هایی را برای روابط با اروپا و آمریکا در نظر بگیرد، زیرا آن‌ها به خوبی تفاوت شرایط پیش و پس از برجام را درک کرده بودند.

در همین رابطه امیررضا واعظ آشتیانی در گفت و گو با جامعه ایرانی با اشاره به اتخاذ سیاست ‌های ایران در قبال آمریکا در سالروز خروج این کشور از برجام، گفت:  آمریکا همواره قصد این را داشته که ایران را عصبانی کند و به دنبال جنگ روانی و ایجاد اجماع جهانی علیه ایران است. اگر آمریکایی‌ها تعهداتی را زیر پا گذاشته‌اند و اروپایی‌ها هم به آن عمل نکرده‌اند، طبیعتا این حق برای ما محفوظ خواهد بود که بخواهیم به برخی از تعهدات عمل نکنیم. زمانی که اروپا و آمریکا به تعهدات عمل نمی‌کنند طبیعی است که ماهم لزومی برای عمل کردن به آن نخواهیم داشت.

 

آشتیانی با بیان اینکه به عنوان عمل متقابل ما نیز نباید آن تعهدات باقی مانده را اجرایی کنیم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به طور کلی قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته‌اند و بعد از خروج از برجام، از چند معاهده بین المللی دیگر خارج شد و من فکر می‌کنم به دنبال یک توحشی هستند که در پی آن دنیا را به آشوب بکشانند و حتی اروپایی‌ها را هم از رفتار خود نگران کنند. در عین حال منافع اروپا به آمریکا گره خورده است و نکته مهم تر اینکه سرمایه گذار سرمایه‌های اروپا، آمریکایی‌ هستند. به نوعی دیگر اروپایی‌ها اسیر دست آمریکایی‌ها هستند و اتحادیه اروپا برخلاف آن چیزی که نشان می‌دهد، جز برده‌ای در دست آمریکایی‌ها نیستند. اروپا در بحث برجام واقعا نشان داد که سر تعظیم در برابر آمریکا دارد و اگر اتحادیه اروپا را جمع کنند به نظر آبرومندانه تر خواهد بود.

 

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها به قول معروف یکی به میخ می‌زنند و یکی به نعل، گفت:  اروپایی‌ها با تصمیم و سیاست‌های که آمریکا در قبال برجام گرفته به نوعی سردرگم و نگران است اما قدرت و جسارت مواجه و جلوگیری از آن را ندارد. ما اگر بخواهیم در مقابل زورگویی‌های آمریکا کوتاه بیاییم، قطعا باید امتیازهای بیشتری را بدهیم و به همین جهت باید مقاومت بیشتری را در این رابطه از خودمان نشان دهیم.

 

واعظی آشتیانی ادامه داد: ما از درون باید خودمان را ایزوله کنیم و نکته مهمتر اینکه رهبری نزدیک به ۴ سال بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند اما آنطور که باید به آن توجهی نشده است. مقاوم سازی اقتصاد را بیش از پیش باید در دستور کار خود قرار دهیم و در تصمیماتی که می‌گیریم وحدت کلمه داشته باشیم. آمریکا از یک سو از برجام خارج می‌شود و از سمت دیگر تقاضای مذاکره می‌کند و این رفتارها نشان می‌دهد که می‌خواهند امتیازهای جدیدتری بگیرند. با توجه به شرایط جدید به نظرم نیازی نیست که از برجام خارج شویم، ما تابع حقوق بین الملل هستیم و به آن پایبندیم و خروج از آن به مصلحت نیست اما در عین حال باید  در مقابل آمریکا ایستادگی کنیم

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.