ارتباط با ما در

استانی شدن انتخابات قابل اجرا نیست/«حق التدریس»ها باید جذب شوند

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اجرای استانی شدن انتخابات در این شرایط شتابزده است و باید تبدیل به طرحی پخته و قابل اجرا شود.

منتشر شده

گذری به سند ۲۰۳۰ می‌زند و به صراحت می‌گوید که این سند نباید در کشورمان اجرایی شود. به کسانی که چراغ خاموش سند ۲۰۳۰ را اجرا می‌کنند، هشدار می‌دهد که اگر دست از این کار برندارند، باید منتظر برخورد جدی مجلس و نهادهای نظارتی باشند. تاکید می‌کند که امکان حذف کنکور در رشته‌های پرمتقاضی نیست و از ضرورت استخدام نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران سخن می‌گوید. اجرای استانی شدن انتخابات در این شرایط را شتابزده می‌داند و خواستار پخته‌تر شدن این طرح است. به سیاست‌های وزارت خارجه انتقادات زیادی دارد و از کم توجهی دستگاه دیپلماسی کشور به کشورهای منطقه و همسایه می‌گوید و تاکیدش بر آن است که باید پرونده برجام را به کل ببندیم.

این بخش‌هایی از اظهارات اسدالله عباسی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه «رودسر و املش» است. وی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است و در کمیسیون آموزش و تحقیقات هم فعالیت می‌کند.

در ادامه مشروح گفتگو با عضو هیئت رئیسه مجلس را می‌خوانید:

مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان فرمودند که غربی‌ها انتظار دارند با اجرای سند ۲۰۳۰ معلمانِ متدین ما که علاقه‌مند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آن‌ها سرباز تربیت کنند، تا دانش‌آموز ما سرباز و رعیت همان وحشی‌های کروات زده ظاهرسازی شود که به راحتی آدم می‌کشند و به آدمکش‌ها کمک می‌کنند. مجلس برای جلوگیری از اجرای سند ۲۰۳۰ چه اقدامی انجام می‌دهد؟

در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جلسات متعددی با مسئولان مختلف به ویژه مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای بررسی این سند برگزار کردیم و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که سند ۲۰۳۰ نباید در کشورمان اجرایی شود چرا که بسیاری از مفاد و بندهای این سند با اعتقادات دینی، آرمان‌های والای نظام جمهوری اسلامی و روحیه انقلابی ما مغایرت دارد و برگرفته از افکار و منویات صاحب‌نظران غربی و همچنین رژیم صهیونیستی است و پیرامون مسائلی چون ترویج مسائل جنسی، برابری حقوق زنان و مردان از نوع غیرشرعی و سایر مسائلی است که با قانون اساسی و مبانی اسلامی کشورهای مسلمان مغایرت دارد.

همچنین آنان به دنبال آن هستند که با اجرای این سند افکار خود را در کشور ما جا بیاندازند و سبقه اسلامی و انقلابی را از ما بگیرند. در‬ واقع در این سند، اعتقادات و باورهای اسلامی دیده نشده است و اگر کشوری بخواهد در چارچوب آن رفتار کند، باید آنچه را که صهیونیست‌ها و کشورهای غربی به کشورهای اسلامی القا یا تحمیل می‌کنند، انجام دهد که این مسئله مغایر با اهداف و اعتقادات اسلامی ماست.

سند ۲۰۳۰ به صورت مستقیم و غیرمستقیم در برخی از مدارس اجرا می‌شود

برخی می‌گویند سند ۲۰۳۰ به صورت چراغ خاموش در حال اجراست، آیا شما هم این مسئله را تأیید می‌کنید؟

بله. متأسفانه گزارش‌هایی به دست ما رسیده است و نشان می‌دهد که در برخی از مدارس، مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک‌های کشورمان سند ۲۰۳۰ به صورت مستقیم و غیرمستقیم و به شکل سلیقه‌ای و موردی اجرا می‌شود که برای کشورمان خطرناک است و هویت دینی و انقلابی را از فرزندانمان می‌گیرد و آنان را تسلیم محض ایدئولوژی غربی و صهیونیستی می‌کند.

با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای سند ۲۰۳۰ را ممنوع کرده است، آیا مجلس گزارش‌های واصله مبنی بر تخلف در این زمینه را به نهادهای نظارتی جهت برخورد با متخلفان ارائه می‌دهد؟

این سند از نظر قانونی منسوخ شده است و قابلیت اجرا ندارد و اجرای آن تخلف به حساب می‌آید. همچنین با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره درباره اجرای این سند در کشور تذکر داده‌اند، ما بررسی‌های خود را به صورت دقیق‌تر انجام خواهیم داد.

سند ۲۰۳۰ در هر مدرسه یا مؤسسه آموزشی اجرا شود با متخلفان برخورد می‌کنیم

در وهله اول اجازه نمی‌دهیم که در هیچ مدرسه یا مؤسسه آموزشی این سند اجرا شود و از سوی دیگر اگر در جایی تخلف شده است، رسیدگی و با متخلفان برخورد می‌کنیم.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با فرهنگیان فرمودند که دانشگاه‌ها می‌گویند در سال‌های اخیر صندلی خالی هم داشته‌اند، لازم است کارشناسان با بررسی عمیق درباره «بودن یا نبودن کنکور، ادامه آن به شکل فعلی یا تغییر آن»، تصمیم‌گیری کنند و مسئولان مربوط این تصمیمات را اجرا کنند. مقوله حذف کنکور تاکنون و تا چه حد اجرا شده است؟

انتظار ما این بود که در فرآیند پذیرش دانشجویان به مرور زمان تغییراتی ایجاد شود اما متأسفانه اقدامی در این راستا نشد. بر این اساس در مجلس هشتم تصمیم گرفتیم که با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و کاهش تقاضا در برخی رشته‌ها حذف تدریجی کنکور طی ۵ سال را در دستور کار قرار دهیم.

سال ۸۶ این طرح تصویب و اجرای آزمایشی آن ابلاغ شد اما متأسفانه این قانون اجرا نشد و حتی دانشگاه آزاد و وزارت علوم به صورت مستقل اقدام به برگزاری آزمون کردند که این روند هنوز هم ادامه دارد.

در مجلس نهم هم برای رفع تبعیض‌ها مجدداً بر حذف تدریجی کنکور اصرار و آن را به قانون تبدیل کردیم اما این بار هم شاهد مقاومت‌هایی در اجرای این قانون بودیم.

منافع برخی افراد در این است که کنکور حذف نشود چرا که درآمدهای کلانی از این راه به دست می‌آورند

مشخصاً بفرمائید که چه کسانی در برابر اجرای قانون حذف کنکور مقاومت می‌کنند؟

افرادی هستند که درآمدهای کلانی از طریق برگزاری کلاس‌های کنکور به دست می‌آورند و هزینه زیادی هم می‌کنند که کنکور حذف نشود چرا که منافع زیادی از این راه دارند.

با وجود همه این مسائل، آیا امکان حذف کنکور در همه رشته‌ها وجود دارد؟

برخی از رشته‌ها مانند رشته‌های علوم پزشکی یا فنی و مهندسی متقاضی زیاد دارند که ظرفیت این رشته‌ها کمتر از میزان تقاضاست، بنابراین لازم است که برای پذیرش در این رشته‌ها کنکور برگزار شود اما برای برخی از رشته‌های تحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌های نیازی به برگزاری کنکور نیست و باید در این زمینه بررسی و پایش صورت گیرد، به این معنا که اگر در رشته‌ای متقاضی کافی وجود ندارد، پذیرش آن رشته‌ها با کنکور کنار گذشته شود و مطابق با استعداد افراد این پذیرش صورت گیرد.

حذف کنکور را در دستور کار خواهیم داشت تا تصمیم جدی اتخاذ شود

بر این اساس کمیسیون آموزش مقوله حذف کنکور را در دستور کار قرار خواهد داد؟

با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در این باره، قطعاً این مسئله را در دستور کار خواهیم داشت تا تصمیمی جدی درباره کنکور اتخاذ شود.

در شرایط فعلی که تورم هر روز پرچالش‌تر می‌شود و شوک‌های اقتصادی افزایش پیدا می‌کند، دولت برای حل مشکلات فرهنگیان باید چه مسائلی را در اولویت قرار دهد؟

در وهله اول دولت باید به فکر حل مشکلات رفاهی فرهنگیان و بیمه آنان باشد و به ویژه آنکه بیمه تکمیلی آنان را هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف کند و از سوی دیگر مطالبات آنان باید پرداخت شود.

با استفاده از اعتبارات در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش در بودجه ۹۸، نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران ساماندهی و جذب شوند
اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان به کجا رسید؟

متأسفانه دولت عزمی برای اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان ندارد اما طبق قانون این طرح باید به موقع عملیاتی شود. همچنین باید با استفاده از اعتبارات در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش در بودجه ۹۸، نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران ساماندهی و جذب شوند.

اخیراً شاهد بودیم که مدیران اینستاگرام صفحه برخی از فرماندهان سپاه را مسدود کردند. مجلس در این زمینه واکنشی ندارد؟

مدیران شبکه‌های مجازی خارجی به صورت کاملاً سلیقه‌ای عمل می‌کنند و حتی پُست اینستاگرام بنده را که لباس سپاه به تن کرده و نوشته بودم که “من یک سپاهی‌ام” را حذف کردند.

نباید در آن سوی مرزها برای فضای مجازی ما تصمیم‌گیری شود و وقت آن رسیده است که فضای مجازی در مدیریت و کنترل مسئولان خودمان قرار گیرد

با این شرایط آیا زمان آن نرسیده است که الگوی مشخصی برای حاکمیت سایبری خودمان داشته باشیم تا دشمنان دیگر نتوانند برای فضای مجازی ما مشکل ایجاد کنند؟

کشورهایی چون روسیه و چین که با آمریکا درگیر هستند، فضای مجازی خودشان را تقویت کردند و در این راه هم موفق شدند اما کشور ما هنوز این مسیر را طی نکرده است و صرفاً گاهی اوقات زمزمه‌هایی در این مورد مطرح می‌شود اما اقدامی صورت نمی‌گیرد.

در واقع نباید در آن سوی مرزها برای فضای مجازی ما تصمیم‌گیری شود و وقت آن رسیده است که فضای مجازی در مدیریت و کنترل مسئولان خودمان قرار گیرد و نهادهای ذیربط چون شورای عالی فضای مجازی باید به صورت جدی دست به کار شوند و از شعارزدگی دست بردارند چرا که اگر امروز برای استقلال در فضای مجازی گام برنداریم، قطعاً فردا دیر است.

مجلس شورای اسلامی اخیراً طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد و یکی از مواردی که در این طرح موافقان و مخالفان بسیار زیادی داشت، طرح استانی شدن انتخابات بود. این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استانی شدن انتخابات منجر به تقویت پارلمان‌های محلی و شوراهای شهر و روستا می‌شود و این بخش‌ها ملزم می‌شوند که مسائل جزئی حوزه‌های انتخابیه را پیگیری و حل کنند و در مقابل هم نمایندگان مجلس پیگیر مسائل کلان و مهم استانی و ملی باشند.

از سوی دیگر معتقدم که روش فعلی کارآمدی‌اش را به مرور از دست می‌دهد و انجام این اصلاحات ضرورت دارد و لازم است که پس از ۴۰ سال با رویکرد جدیدی در مجلس مواجه شویم و نمایندگان باید وقت خود را معطوف به مسائل کلان کنند که این مسئله مستلزم آن است که نمایندگان از دغدغه‌های مربوط به حوزه‌های انتخابیه خود در حدی که امروز شاهدش هستیم، رها شوند و به سمت حل مسائل ملی و استانی حرکت کنند.

متأسفانه شرایط فعلی به گونه‌ای است که برخی از مقامات دستگاه‌های اجرایی به دنبال آن هستند که مجلس و نمایندگان را دور بزنند و از آنجایی هم که نمایندگان مطالبات استانی و محلی خود را با آنان در میان می‌گذارند و خواستار رفع این موارد هستند، در نتیجه بعضاً شاهدیم که به راحتی با برخی از مدیران اجرایی کنار یا آنکه در مقابل آنان کوتاه می‌آیند و این مطالبات استانی منجر به سو استفاده مدیران اجرایی شده است. پس برای افزایش کارایی مجلس باید انتخابات استانی شود.

اجرای استانی شدن انتخابات در این شرایط شتابزده است و باید تبدیل به طرحی پخته و قابل اجرا شود

در صورت موافقت شورای نگهبان با این طرح، آیا آمادگی اجرای آن را داریم؟

از آنجایی که تجربه اولمان در این زمینه است، ابهاماتی درباره برگزاری انتخابات و نظارت بر آن وجود دارد و مشخص نیست که بتوانیم به آن اهداف ترسیم شده در این طرح برسیم یا خیر. در واقع اجرای این طرح تا حدی شتابزده است و نیاز به تأمل بیشتری دارد و باید بیش از این روی آن کار کارشناسی صورت گیرد تا تبدیل به طرحی پخته و قابل اجرا شود. همچنین دستگاه‌های اجرایی، قانونگذاری و قضائی باید دست به دست هم دهند و با عزم و اراده فراگیر و به صورت منسجم تلاش کنند که این طرح پخته شود تا شاهد برگزاری انتخاباتی ایده‌آل و در سطح مطلوب باشیم.

در شرایطی که با کمبود بودجه مواجهیم و بودجه کشور هم تا حد زیادی متکی به درآمدهای نفتی است، آمریکا معافیت خرید نفت از ایران را تمدید نکرد. دولت و به ویژه وزارت نفت باید چه سیاست‌هایی را برای جذب مشتری پیگیری کنند؟

ما باید برای فروش نفت از همه اهرم‌ها و ابزارهای خود استفاده کنیم و به هر شیوه و قیمتی تحریم‌ها را دور بزنیم. در واقع ما باید ضمن مسدود کردن راه‌های نفوذ دشمن، راه‌های عبور از تحریم را باز بگذاریم و مشتریان جدید جذب کنیم.

آیا مشتریان جدیدی به سمت ایران برای خرید نفت جذب خواهند شد؟

حتماً اینگونه خواهد بود و مشتریان جدیدی برای نفت داریم. از سوی دیگر سیستم‌ها و تجهیزات فرآوری نفت و گاز بسیاری از کشورها بر اساس تولید نفت ایران است و اگر بخواهند کار خود را بدون توجه به نفت کشورمان انجام دهند، متحمل خسارت‌های بسیار زیادی به ویژه از نظر تکنولوژی می‌شوند.

تاریخ مصرف برجام تمام شده است و دیگر بیش از این نباید بازیچه دست غربی‌ها شویم

به بحث برجام بپردازیم. سرنوشت برجام با وجود همه سازوکارهایی که برای ادامه برجام تعیین شد اما اجرا نشد، چه می‌شود؟ گزارش‌هایی که وزارت خارجه باید به مجلس ارائه کند به صورت منظم ارائه می‌شود؟ چه نتایجی از گزارش‌ها به دست آمده است؟

تاریخ مصرف برجام تمام شده است و دیگر بیش از این نباید بازیچه دست غربی‌ها شویم. اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام صرفاً وقت‌کشی کردند و افکار عمومی و مسئولان ما را با وعده‌های توخالی خود به بازی گرفتند. در این شرایط باید از خلف وعده آمریکا و اروپا عبرت بگیریم و پرونده برجام را به کل ببندیم و به دنبال بازسازی گذشته و شروع یک رویه جدید در روابط جهانی خود با تاکید بر مبارزه با استکبار جهانی و توجه به توانمندی‌های داخلی‌مان باشیم.

پس امیدی به ادامه برجام با اروپا نیست؟

نه تنها الان بلکه در گذشته هم هیچ امیدی به برجام و کشورهای طرف مذاکره نداشتیم چرا که حداقل در ۵۰ سال اخیر به کرات شاهد بودیم که هیچیک از کشورهای طرف مذاکره ما به عهد و پیمانشان پایبند نبودند و همیشه کارشکنی کردند.

بارها به دولت و ظریف تذکر دادیم که در همه سفارتخانه‌های کشور رایزن‌های اقتصادی فعال شده و از ظرفیت کشورهای منطقه استفاده شود اما آنان غفلت کردند
در شرایطی که دیگر امیدی به ارتباط اقتصادی با غرب نیست، دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت امور خارجه باید چه دستورالعملی را برای تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه در برنامه کاری خود داشته باشند؟

اخیراً به دنبال خروج آمریکا از برجام و قطع امید دولت از اروپا، شاهد این موضوع هستیم که مقامات مختلف کشور به ویژه از وزارت خارجه سفرهای خود به کشورهای منطقه و همسایه را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند که این رویه باید با قوت ادامه یابد.

البته از سه سال قبل و زمانی که دولتمردان صرفاً سرگرم برجام بودند، باید دیپلماسی اقتصادی ما با همه کشورها تقویت می‌شد و بارها به ظریف و دولت تذکر دادیم که در همه سفارت‌خانه‌های کشور رایزن‌های اقتصادی فعال شده و از ظرفیت‌های کشورهای همسایه استفاده شود اما آنان غفلت کردند.

با توجه به اینکه انتخابات هیئت رئیسه مجلس نزدیک است، آیا شما در این دوره از انتخابات هیئت رئیسه هم شرکت می‌کنید؟

بنده به جایگاه هیئت رئیسه به عنوان مقام و منصب نگاه نمی‌کنم و اصراری هم ندارم که حتماً در هیئت رئیسه بمانم اما در انتخابات شرکت می‌کنم تا اگر رضایت همکارانم را طی دو سال اخیر جلب کرده باشم، باز هم در هیئت رئیسه انجام وظیفه کنم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.