ارتباط با ما در

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

بودجه گوشت قربانی نیست / اجماع درتعیین اولویت‌های ملی در بودجه ضروری است

در حال حاضر چاره‌ای جز وابستگی بودجه به نفت نداریم،‌ اما باید توجه کرد که در هر دوره وابستگی بودجه به نفت کمتر از دوره پیش باشد. تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران نیز فرصتی را برای کشور فراهم کرده که بتوان وابستگی به نفت را تا جایی که امکان دارد کاهش داد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- مرتضی مبلغ، عضوشورای مرکزی حزب اتحادملت ایران با تاکید بر ضرورت اجماع بر سر تعیین اولویت‌های ملی در بحث بودجه نویسی گفت : با توسعه نگاه ملی به بودجه نویسی لابی‌گری‌ها و فشارها موفقیتی در تدوین بودجه ۹۸ نخواهندیافت و بودجه مثل گوشت قربانی این طرف و آن طرف کشیده نخواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه بودجه گوشت قربانی لابی گرهای اقتصادی و ذینفعان سیاسی نیست ، حساسیت ایجادشده در افکار عمومی نسبت به موضوع بودجه سالانه کشور را اقدامی خوشایند دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه در دوسال گذشته با شفافیت‌هایی در رابطه با بودجه انجام شد لازم است دولت با توجه به بحران‌های اقتصادی بودجه را تخصیص به اولویت‌ها داده و دلیل منطقی استفاده از هر قسمت بودجه را مشخص کند.

او در گفتگو با جامعه ایرانی افزود: بعضی از دستگاه‌ها و نهادها بودجه‌هایی را دریافت می‌کنند که برای جامعه قابل توجیه نیست و ضرورتی ندارد که بودجه‌شان از بیت‌المال تامین شود. بنابراین لازم است این موضوع در بودجه ۹۸ تعدیل شود. مبلغ ادامه داد: اولویت‌های بودجه نیز با توجه به مشکلات اقتصادی در جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا دولت باید به‌گونه‌ای بودجه را تنظیم کند که منجر به افزایش تولید در جامعه شود.

وی همچنین توجه به بودجه‌های عمرانی را نیز برای تنظیم بودجه در شرایط فعلی جامعه ضروری دانست و با اشاره به کسری بودجه در دوره‌های گذشته افزود: هر دوره با کثری بودجه قابل توجهی رو‌به‌رو می‌شویم و اگر این کسری بودجه‌ها تکرار شود، روی هم انباشت شده و در موقعیتی مانند نقدینگی‌ها خود را به صورت انفجاری و مخرب خود را نشان می‌دهد،‌ بنابراین باید توجه شود کسری بودجه تا جایی که امکان دارد محقق نشده و بودجه هرچه بیشتر واقع‌بینانه تنظیم شود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت کاهش وابستگی به نفت را نیز یکی دیگر از محورهای قابل توجه در بودجه دانست و گفت:‌در حال حاضر چاره‌ای جز وابستگی بودجه به نفت نداریم،‌ اما باید توجه کرد که در هر دوره وابستگی بودجه به نفت کمتر از دوره پیش باشد. تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران نیز فرصتی را برای کشور فراهم کرده که بتوان وابستگی به نفت را تا جایی که امکان دارد کاهش داد.

مبلغ در ادامه به بخشی‌نگری‌های صورت گرفته در دوره‌های پیشین اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های پیش شاهد این بودیم گاهی به خاطر عدم اجماع در رابطه با منافع کشور به راحتی بخشی‌نگری‌هایی به وجود می‌آید و ممکن است در تمامی دستگاه‌های کشور شاهد این پدیده باشیم و بنابراین نهاد‌هایی که گاهی قدرت فشار داشته‌باشند می‌توانند بودجه را به نفع بخش خودشان تغییر دهند اما اگر این اولویت‌ها مشخص باشد دولت و سایر دستگاه‌ها با قاطعیت از این اولویت‌ها دفاع می‌کنند و بودجه را به این اولویت‌ها اختصاص می‌دهند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.