ارتباط با ما در

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات مطرح کرد:

«کودک آنلاین» تلاشی است برای تولید محتوای کودکانه بر بستر وب

همگرایی کافی و وافی برای تولید فرهنگی و هنری برای کودکان وجود ندارد و امروز درصد بسیار جزیی تولید محتوای فارسی برای کودکان، صورت می گیرد که این نشان‌دهنده یک خلا جدی است.

منتشر شده

جامعه ایرانی- رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  با اشاره به برگزاری جشنواره «کودک آنلاین» و اهداف برگزاری آن گفت: اینکه کودکان اوقات خود را در فضای مجازی چگونه می گذرانند همه ما را نگران می کند. آن هم در شرایطی که ما تسلطی بر حضور آنان نداریم و در تولید محتوای قوی نیز تاکنون نقش برجسته ای ایفا نکرده ایم.

جمال هادیان با بیان این مطلب افزود:همه کسانی که کودکی در خانواده دارند دچار این نگرانی هستند. ما نمی‌دانیم که چگونه باید روی کودکانمان در فضای مجازی نظارت داشته باشیم. باید محدودشان کنیم؟ باید تهدیدشان کنیم؟ باید وسایل ارتباطاتی را از دسترس آنان خارج کنیم؟ آیا باید برنامه ای برای آنان لحاظ کنیم؟ مهمتر از همه آنکه برای کودکانمان تا چه اندازه محتوای مناسب در اینترنت مهیا کرده‌ایم؟ آیا به اندازه کافی برای کودکانمان در اینترنت محتوا ایجاد کرده‌ایم یا آنکه کودکانمان مجبور به استفاده از محتوای غیر و خارج از چارچوب فرهنگی ماست؟

وی ادامه داد: حال با درک این سوالات چنین پرسشی مطرح می شود که حل تمامی این دغدغه‌ها بر عهده چه کسی یا چه نهادی است؟ مشخصا وظیفه همه نهادها و دستگاه‌ها و افرادی است که به نحوی در حوزه فرهنگ و هنر دخیل است. این درحالی است که همگرایی کافی و وافی برای تولید فرهنگی و هنری برای کودکان وجود ندارد و امروز درصد بسیار جزیی تولید محتوای فارسی برای کودکان، صورت می گیرد که این نشان‌دهنده یک خلا جدی است.

هادیان با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت ارتباطات فراهم کردن زیرساخت‌ها و فراهم کردن شبکه اینترنت و شبکه‌های ارتباطی است و در خصوص جزییات و کیفیت محتوا سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی وظیفه دارند که این کار هنوز انجام نگرفته است. بنابراین وزارت ارتباطات برای اینکه سایر نهادهای فرهنگی را تحریک کرده و به همگرایی در این زمینه وادار کند و ایده جدیدی را طرح کند، تصمیم گرفت که رویداد فرهنگی و هنری را رقم بزند که این رویداد شتاب‌دهنده در این حوزه محسوب می‌شود و باعث می‌شود ایده‌های ناب و موفق برای تولید محتوای کودکان را وارد میدان کند.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در زمینه محتوای فارسی برای کودکان در فضای مجازی و اینترنت دچار کمبود جدی هستیم، تصریح کرد: باید از جوانان و چهره‌های مستعد و نخبه در این عرصه دعوت کنیم تا روش و ایده‌های جدید و موفقی را در حوزه تولید محتوای فارسی کودکان به کار بگیریم و رفته رفته این ایده‌ها را با حمایت‌های مناسب وارد مرحله اجرا و تولید کنیم و به عنوان یک محتوای مناسب فارسی در اختیار کودکان و مخاطبان خاص خودمان قرار دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این رویه را می‌توان برای گروه‌های سنی دیگر غیر از کودکان نیز اجرایی و عملیاتی کرد، توضیح داد: تعریف کودک از نظر جهانی از یک سال قبل از تولد تا ۱۸ سالگی را شامل می‌شود و نوجوانی ابتدای جوانی را نیز به خود اختصاص خواهد داد و این یک طیف گسترده و بزرگی را دربرمی‌گیرد. همچنین هرکسی بر اساس مقتضیات و مقدورات خودش باید به وظایفش عمل کند. وزارت ارتباطات قدم اول را برداشته است و سازمان ها و نهادها می‌توانند برای طیفهای دیگر وارد عمل شوند.

هادیان در پاسخ به این پرسش که تاکنون کدام دستگاه‌ها و نهادها برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: دستگاه‌های مختلفی از جمله وزارت فرهنگ، بنیاد فارابی، وزارت ورزش و جوانان و معاونت علمی رئیس جمهور  در خصوص همکاری‌ها گام‌هایی را برداشته‌اند. همچنین برخی نهادها از پیشنهاد ما استقبال کرده‌اند ولی هنوز مذاکرات ما تکمیل نشده است که در این خصوص می‌توان به وزارت آموزش و پروش، سازمان بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و حوزه هنری و بسیاری از تهیه‌کنندگان بخش خصوصی و صاحب سبک که خودشان قدم جلو گذاشته‌اند و هم به لحاظ مادی و معنوی پیشنهاد ارایه کرده‌اند، نام برد.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به این پرسش که نهادها و دستگاه‌ها و شوراهای فرادستی در این خصوص چه موضع و رویکردی داشته‌اند، گفت: شاید این نهادهای مورد اشاره شما به عنوان یک دستگاه یا یک نهاد تصمیم‌ساز برای اجرا خیلی توانایی ورود به مباحث را نداشته باشد. الان چیزی که اهمیت دارد این است که ابتدا ایده‌های تولید محتوا را جذب کنیم و طی فرآیندی تبدیل به تولید شوند و تا اردیبهشت آینده وارد فاز بعدی شوند. در عین حال من بعید می‌دانم که کودکآنلاین دچار مشکلی شده و یا با مانع بزرگی رو به رو شود. کمااینکه بحث جشنواره کودک‌آنلاین با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اجرایی خواهد شد و در دو بخش فیلم کوتاه و «وب سری‌ها» گام مهمی را در تولید محتوای برای کودکان خواهد برداشت.

هادیان همچنین با اشاره به نمونه‌های بین‌المللی جشنواره کودک‌آنلاین، گفت: این موضوع یک مساله بسیار مهمی است که امروز نیز در بسیاری از کشورهای مهم دنیا دنبال می‌شود. سریال‌های اینترنتی یکی از همین نمونه‌هاست که البته در کشور ما مسبوق با سابقه نبوده است. «وب سری» یک ژانری در دنیاست که مورد توجه مردم است و آمارهای آن هم موجود و قابل دسترس است. متاسفانه در ایران به بحث توجهی نشده یا اگر توجهی هم شده در سطح محدودی و به صورت شخصی بوده است و امروز خوشحالیم که این ژانر را کلید زده و امیدواریم مورد استقبال واقع شود.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری جشنواره کودک آنلاین در اردیبهشت آینده گفت: این جشنواره هیچ محدودیتی برای شرکت‌کنندگان وجود ندارد و راه برای همه ایده پردازان و دست اندرکاران و عوامل در حوزه تولید محتوای کودکان باز است. بیش از ۱۰۰ فیلم کودک تا امروز در سایت جشنواره ثبت نام شده است و همچنان به تعداد آن اضافه می شود و تا پایان آذرماه فرصت ارسال آثار بوده و بعد از آن تا زمان برگزاری جشنواره ایده‌ها و آثار برتر انتخاب و معرفی خواهند شد. بعد از آن نیز ایده‌ها و اثرهای برتر در چرخه تولید و توسعه قرار می‌گیرند که بخشی از این آثار در تعطیلات نوروز منتشر می شود.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که دست کم ۵ اثر فاخر در وب سری ها به مرحله تولید تجاری در خواهد آمد و به شدت مورد استقبال قرار می گیرد و در این خصوص نیز اعتقاد داریم که می توانیم گروه های عملیاتی موفقی را در سراسر کشور ایجاد و توسعه بدهیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.