ارتباط با ما در

محسن رهامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

مسئولان بسیار دیر متوجه پول‌شویی شدند

ممکن است کسانی با اصل افشای برخی از مفاسد موافق نباشند ولی در اکثریت نیستند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: متأسفانه مسئولان بسیار دیر متوجه مسئله پول‌شویی شدند و خوش‌بینی آن‌ها به همکاران خود و کارگزاران نظام سبب شده است تا درباره بسیاری از آسیب‌ها غفلت صورت گیرد و به تهدید نظام و ارکان آن توسط فساد پی نبرند.

علی لاریجانی هفته گذشته در نشست خبری خود بر انجام پول‌شویی در کشور تأکید کرد، پیش از او نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی به این موضوع اشاره‌کرده بود که پس از حمله توسط تندروها به او دولت ضمن تائید این سخنان ظریف از او حمایت به عمل آورد.

پس از خروج رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌های آمریکا، اروپایی‌ها پیوستن به گروه ویژه مالی (در پول‌شویی) یا همان FATF را شرط اصلی برای کمک به ایران جهت خروج از شرایط پیش رو اعلام کرد که پس از بیان این شرط دولت و مجلس قدم‌هایی را برای تصویب لایحه فوق برداشتند که هنوز سرنوشت آن مشخص نیست.

در این رابطه به مسئولان در دولت و مجلس نقد وارد است زیرا تمام این سال‌ها با توجه به آگاهی درباره انجام پول‌شویی در کشور اقدام مؤثری جهت ایجاد ممانعت در برابر آن انجام ندادند و منتظر ماندند تا برای آن‌ها اجبار تعیین شود.

از سوی دیگر باوجودآنکه دو قوه بر این امر تأکید کردند و بارها شرایط حاکم بر کشور را به تشریح درآوردند، همچنان گروهی در داخل کشور نسبت به این مصوبه مجلس و اظهارنظرها درباره بحث پول‌شویی مقاومت به خرج می‌دهند و تمام تلاش خود را برای بی‌اثر ساختن این موضوع به‌کارانداخته‌اند.

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره مقاومت مقابل لوایح پول‌شویی گفت: کسی با پیگیری مسئله پول‌شویی در جهت پیشگیری از آن مخالفتی ندارد و احتمالاً منظور کسانی که در مجلس از صحبت‌های آقای ظریف انتقاد کردند، این است که پول‌شویی امر نهادینه شدن در جمهوری اسلامی نیست و ارتباطی به مسئولان و کارگزاران نظام ندارد یا کمتر دارد.

وی در ادامه بیان کرد: بر اصل وجود پول‌شویی هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و بارها از سوی مسئولان نظام، نمایندگان محترم مجلس مورد تأکید قرارگرفته است، در ایران‌ هم به‌مانند کشورهای دیگر پول‌شویی انجام می‌شود و به همین دلیل قوانینی در مجلس مرتبط با آن چندین سال پیش به تصویب رسید که خبرازانجام پول‌شویی می‌دهد که زیرا اگر چنین نبود ضرورتی هم برای تصویب قانون جهت مبارزه با آن دیده نمی‌شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره اظهار داشت: انکار پول‌شویی در کشور مانند این است که طرح شود در ایران اختلاس صورت نمی‌گیرد. درحالی‌که تعداد زیادی پرونده در خصوص اختلاس و کلاهبرداری وجود دارد و بخشی از مجرمان در این زمینه داخل زندان به سر می‌برند، پول‌شویی هم در کنار این موارد دیده می‌شود. تا زمانی که قاچاق مواد مخدر یا کالاهای دیگر وجود دارد، قاچاقچیان پول‌های ناشی از آن را به روش‌های مختلف تبدیل به پول‌های پاک می‌کنند و مسیر به‌ظاهر قانونی را به جریان می‌اندازند.

رهامی در ادامه اضافه کرد: بااین‌وجود به نظر می‌رسد عده‌ای از اینکه مطرح می‌شود پول‌شویی با پشتیبانی و حمایت برخی از مسئولان صورت می‌گیرد، مخالف هستند و این را اقرار برعدم مبارزه جمهوری اسلامی در مبارزه با مفاسد می‌دانند و احساس می‌کنند نوعی تعریض به مسئولان جمهوری اسلامی است، درحالی‌که سخن آقای ظریف در این جهت نبود.

وی یادآور شد: ممکن است کسانی با اصل افشای برخی از مفاسد موافق نباشند ولی در اکثریت نیستند. منافع این گروه با تصویب قوانین شدیدتر در مبارزه با پول‌شویی به خطر می‌افتد و جایگاه چندانی هم در نظام ندارند. بنای نظام بر مبارزه با مفاسد قرار دارد و با توجه به دستورات مقام معظم رهبری قرار است در این رابطه به کسی در هر پستی و مقامی که باشد، رحم نشود و برخورد شدیدی صورت گیرد، مأمور اجرا آن‌هم سران سه قوه است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص تأخیر مسئولان در اعلام موضوع پول‌شویی اضافه کرد: متأسفانه مسئولان بسیار دیر متوجه مسئله پول‌شویی شدند و خوش‌بینی آن‌ها به همکاران خود و کارگزاران نظام سبب شده است تا درباره بسیاری از آسیب‌ها غفلت صورت گیرد و به تهدید نظام و ارکان آن توسط فساد پی نبرند.

رهامی توضیح داد: مدت‌ها قبل از ایران دولت چین مبارزه با چنین مفاسدی را شروع کرد و بالاترین میزان اعدام را در سطح جهان این کشور دارد که در بین آن‌ها بالاترین درصد اعدامی‌ها کسانی هستند که در این کشور به پول‌شویی، اختلاس و ارتشا مشغول بودند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خطری که خیلی دیر و قدری هم به دلیل فشارهای خارجی به آن پی بردیم، یکی از عوامل موفق دولت چین در اقتصاد بین‌الملل است که سبب شده این کشور در رقابت با آمریکا قرار گیرد. برای ایران‌ هم موفقیت در مبارزه با مفاسد است و تا زمانی که این مبارزه به‌طور جد پیگیری نشود، امکان توسعه اقتصادی و پیشرفت و امکان مبارزه با مشکلاتی که در بحران با آن روبرو هستیم، وجود ندارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.