ارتباط با ما در

فاطمه ذوالقدر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

راهکارهای پیشگیری از خشونت علیه زنان

ذوالقدر نماینده مردم تهران تاکید کرد: بر اساس اصل‏ بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت‏ موظف‏ است‏ حقوق‏ زن‏ را در تمام‏ جهات‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ تضمین‏ نماید و زمینه‏‌های‏ مساعد برای‏ رشد شخصیت‏ زن‏ و احیاء حقوق‏ مادی‏ و معنوی‏ او را ایجاد کند و برای حفظ کیان و بقای خانواده دادگاه صالح برقرار نماید.

منتشر شده

جامعه ایرانی–  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: موضوع پیشگیری از خشونت علیه زنان در کنار قانونگذاری به طور مشخص نیازمند فرهنگ سازی است. فرهنگی که در آن با رویکرد عدالت محور و به دور از تبعیض های جنسیتی، زن در جایگاه رفیع خود که در دین مبین اسلام به آن تأکیدات موکد شده است قرار گیرد.

امروزه زنان به شیوه‌های مختلف مورد خشونت و سوء استفاده قرار می‌گیرند؛ از آزار و خشونت فیزیکی گرفته تا سوء استفاده مالی و آزار جنسی و قاچاق. خشونت‌ علیه زنان به هر شکلی که انجام شود، می‌تواند برای مدتی طولانی پیامدهای منفی فیزیکی یا احساسی برای آنان به همراه داشته باشد.

در حال حاضر، به دلیل عدم پذیرش همگانی تعریف بین‌المللی حقوق بشری از خشونت علیه زنان و به تبع آن عدم حمایت لازم از زنان خشونت‌دیده، وجود سیاست‌ها و قوانین تبعیض‌آمیز همچنان شاهد بروز انواع خشونت علیه زنان در سطح خانواده و جامعه هستیم.

فاطمه ذوالقدر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از اثرات زیان بار خشونت علیه زنان سخن به میان آورد و گفت: خشونت نسبت به زنان یکی از مشکلات اجتماعی است که آثار زیان باری بر جنبه های مختلف سلامت زنان و زندگی آنها وارد می کند.

خشونت‌های که عمیق تر می‌شود

ذوالقدرعضو فراکسیون زنان مجلس افزود: متأسفانه انواع سوء رفتارهای کلامی، عاطفی، جسمی، اجتماعی به زنان در سطح جامعه و خانواده روا می گردد که به دلیل عدم آگاهی و شناخت در معرض انواع خشونت ها به صورت پنهان قرار می گیرند. اما هرچه میزان آگاهی و اطلاعات زنان نسبت به خود و حقوق شان بیشتر شود به لحاظ روانشناسی و اخلاقی ظرفیت مقابله با مخاطرات و خشونت ها را پیدا می کنند و از تکرار رفتارهای خشونت آمیز علیه آن‌ها جلوگیری می شود.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: اما عدم شناخت و عدم آشنایی با رفتارهای پیشگیرانه و عدم حمایت اجتماعی و خانوادگی باعث می‌شود که خشونت نه تنها کاهش نیابد بلکه عمیق تر هم شود.

ضرورت تضمین‏ حقوق‏ زنان

ذوالقدر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بر اساس اصل‏ بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت‏ موظف‏ است‏ حقوق‏ زن‏ان را در تمام‏ جهات‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ تضمین‏ نماید و زمینه‏‌های‏ مساعد برای‏ رشد شخصیت‏ زن‏ و احیاء حقوق‏ مادی‏ و معنوی‏ او را ایجاد کند و برای حفظ کیان و بقای خانواده دادگاه صالح برقرار نماید. از اینرو، در راستای تحقق این اصل از اصول قانون اساسی لایحه تأمین امنیت و مقابله با خشونت علیه زنان به عنوان یک مطالبه به حق جامعه زنان کشور محسوب گردید که فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اهتمامی مضاعف از دولت خواست تا در ارائه لایحه مربوطه که تحقق بخشی از حقوق شهروندی به حساب می آید، تسریع نماید.

لایحه حمایتی از زنان خشونت علیه زنان را مدنظر قرار داده است

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این لایحه به عنوان یک لایحه حمایتی از جامعه زنان برای اولین بار خشونت علیه زنان را با رویکرد حقوقی مدنظر قرار داده و جرم انگاری‌های جدیدی در این راستا تعریف شده است و تلاش شده که همه جانبه‌نگری و جامع‌نگری که لازمه بی‌بدیل هر قانونی است رعایت گردد. آنچه که ضمانت اجرایی این لایحه را متعاقب تصویب و ابلاغ نیازمند است در بخش قضائی است که در همین خصوص تفاهم‌نامه‌ای با معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه، کانون وکلای دادگستری مرکز و کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز به امضاء رسیده که دلواپسی ابتر ماندن قانون پس از تصویب را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد چرا که بسیاری از قوانین و مقررات در کشور وجود دارد که به دلیل خلط مبحث و یا عدم شفافیت و یا نداشتن ضمانت اجراء نتوانسته‌اند کارایی و کارکرد لازم را داشته باشند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: یقیناً تدوین چنین لایحه‌ای نیازمند صرف زمان و انرژی سازنده است اما تطویل زمانی در تدوین یک قانون، جامعه بی دفاع زنان را روز به روز از خود بیشتر متأثر می کند بر این اساس در صحن علنی مجلس تذکر شفاهی توسط اینجانب به دولت محترم برای تسریع در ارائه لایحه تأمین امنیت زنان مطرح شد که امیدوارم هرچه سریعتر نسخه نهایی لایحه موصوف برای بررسی و طرح در صحن علنی مجلس ارائه کنند.

ضرورت توجه به فرهنگ سازی 

ذوالقدر نماینده تهران اضافه کرد: موضوع پیشگیری خشونت علیه زنان در کنار قانونگذاری به طور مشخص نیازمند فرهنگ سازی است. فرهنگی که در آن با رویکرد عدالت محور و به دور از تبعیض های جنسیتی، زن در جایگاه رفیع خود که در دین مبین اسلام به آن تأکیدات موکد شده است قرار گیرد.

وی ادامه داد: جامعه ما در حال گذر از جامعه سنتی به مدرن است که پیامدهای آن خشونت خانگی را بویژه در ابعاد روانی تشدید کرده که افزایش آگاهی و آموزش جامعه در مواجهه با چالش‌های این گذر می‌تواند در کاهش این پدیده موثر باشد. آموزش خانواده ها در زمینه مهارت‌های زندگی رفتار صحیح زوجین با یکدیگر و آشنایی با حقوق و تکالیف یکدیگر، تقویت آموزش‌های قبل از ازدواج، تقویت روحیه انتقادپذیری، اصلاح قوانین و ایجاد فرهنگ شادی و گفتمان از راهکارهای موثر برای کاهش خشونت علیه زنان است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: زنان که به عنوان نیمی از جمعیت و مادر نیمی دیگر از جمعیت محسوب می شوند چنانچه در سایه سار حمایت اجتماعی و خانوادگی و برخوردار از امنیت جسمی، روحی، روانی، اجتماعی باشند، یقیناً در تربیت نسل آتی و سلامت جامعه به طور مستقیم موثر خواهند بود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.