ارتباط با ما در

لاریجانی:

چوب لای چرخ دولت گذاشتن را نمی پسندم

رییس مجلس عنوان کرد: نمایندگان یک چهره بیرونی دارند و بخشی نگاه درونی است. شرایط ایران دشوار است و نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند. نماینده وقتی برای سرکشی به منطقه خود می رود با مردم مستقیم در ارتباط است و برای آبادانی منطقه خود درگیر می شوند. بار مجلس محلی و ملی به دوش نمایندگان است. اختلاف نظر سیاسی در مجلس وجود دارد و آرا سیاسی مختلف حسن مجلس است. مجلس برآیند مردم است و طبیعی است آرا سیاسی مختلف باشد.

منتشر شده

جامعه ایرانی – رییس مجلس شورای اسلامی گفت : چوب لای چرخ دولت گذاشتن را نمی پسندم مجلس چنین روحیه ای ندارد ممکن است نمایندگان از دولت انتقاداتی داشته باشند این به معنای چوب لای چرخ گذاشتن نیست. علی لاریجانی شنبه شب در گفت وگویی تلویزیونی به مناسبت روز مجلس درباره عملکرد نمایندگان اظهار داشت: وقتی بحث منافع ملی باشد مجلس با دولت همراهی می کند. یا در مباحثی که امنیت ملی مطرح است باید وفاق داشته باشیم. اختلاف نظراتی در این باره وجود دارد اما در مجموع وفاق هست.

وی تاکید کرد ‘وقتی با رفتار ناهنجار امریکایی ها نسبت به منافع ملت مواجه هستیم عقل حکم می کند در دفاع از منافع ملت وفاق داشته باشیم و مسائل خرد را کنار بگذاریم و روی مسائل اصلی کار کنیم تا زندگی مردم تامین شود.’
لاریجانی همچنین درباره عملکرد نمایندگان گفت : نمایندگان یک چهره بیرونی دارند و بخشی نگاه درونی است. شرایط ایران دشوار است و نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند. نماینده وقتی برای سرکشی به منطقه خود می رود با مردم مستقیم در ارتباط است و برای آبادانی منطقه خود درگیر می شوند. بار مجلس محلی و ملی به دوش نمایندگان است. اختلاف نظر سیاسی در مجلس وجود دارد و آرا سیاسی مختلف حسن مجلس است. مجلس برآیند مردم است و طبیعی است آرا سیاسی مختلف باشد.
‘ایجاد وفاق برای مسائل مهم در مجلس امری طبیعی است که برای برخی کارها این امر دشوار و در برخی مسائل راحت تر انجام می شود.’
لاریجانی یادآور شد که نمایندگان ارتباط مستقیم با مردم دارند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم هستند و تلاش می کنند که مشکلات حوزه های انتخابه خود را برطرف کنند.
لاریجانی در ادامه به مشکلات کنونی در کشور اشاره کرد و گفت : برخی امور مجلس مربوط به قانونگذاری و برخی مربوط به مشکلات مزمن است. بحران آب، ریزگردها و یا مسائل دریاچه ارومیه و تلاب ها و یا بانک ها، از این مسائل کم نداریم و بسیاری از جلسات ما درباره این موضوعات بوده است.
وی به مسائل ارزی در کشور نیز اشاره کرد و گفت : اخیرا درباره ارز جلسات غیرعلنی داشتیم و دولتی ها را دعوت کردیم که این مسائل را حل کنیم. بسیاری مسائل باید با توافق قوا حل شود.
لاریجانی اضافه کرد : بخش دیگری از فعالیت مجلس نظارت است. بخشی از نظارت از سوی دیوان محاسبات انجام می شود و برخی نظارت ها مربوط به کمیسیون ها است که به صورت تحقیق و تفحص و… انجام می شود.
رییس مجلس در زمینه قانون قوانین مهمی تصویب شد که مستقیم با مشکلات مردم در ارتباط است. اشتغال پایدار نمونه ای از این قوانین است تا فرزندان روستاییان بتوانند شغل داشته باشند و از مهاجرت جلوگیری شود.
وی افزود : در مورد قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای هرم نیروی انسانی را در ایران بررسی کردیم و دیدیم که نامتوازن است. قانون مذکور پشتیبان این فکر است که فعالیت های فنی حرفه ای گسترش یابد.
لاریجانی یادآور شد که قانون مدیریت مصرف سوخت یا احکام دائمی برنامه های توسعه و یا بازنشستگان، قانون برنامه ۵ ساله دوم، صدور چک، قانون حقوق کودکان و نوجوانان، قانون کاهش محکومیت های اعدام، حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه، ثبت اختراعات و طرح های صنعتی، حفاظت و احیای تالاب ها، حفاظت از خاک و هوای پاک، میراث فرهنگی از جمله این قوانین است که از سوی مجلس به تصویب رسیده است.
‘قانون استاندارد، صندوق مکانیزه فروشگاه ها، ارزش افزوده، بانک ها، تجارت، سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، لایحه مربوط به محیط بانان از جمله قوانین در دست تصویب است.’
رییس مجلس افزود : قوانین وقتی تصویب می شود مجریان موظف به اجرا هستند و ما معاونت اجرا داریم که پیگیری اجرای قوانین را دارد. برخی از این قوانین همچون برنامه برای اجرا نیاز به آیین نامه های مختلفی دارد.

 قیمت واقعی بنزین به مردم فشار می آورد

وی درباره افزایش احتمالی قیمت بنزین گفت : درباره سوخت و بنزین مدت ها است بحث داریم و درگیری ذهنی ما بیشتر مشکلات کشور است. خودرو سازان و قطعه سازان مشکلات زیادی دارند. کمیسیون ویژه در این باره بررسی ها را انجام می دهند زیرا بخش زیادی از نیروی انسانی در این بخش فعال هستند.
لاریجانی افزود : در قانون اساسی مجلس مرجع اصلی قانونگذاری است شوراها اگر کار خود را بکنند مزاحمتی به کار مجلس ندارند. شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگی های لازم را انجام می دهند و نباید قانونگذاری کنند.
نه شورای عال یامنیت ملی و جاهای دیگر قانونگذاری نباید بکنند. حتا همین شورای اقتصادی رهبری تاکید کردند قوانین دو یا سه فوریتی به مجلس برود و در مجلس قوانین تاکید شود.
مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاه قانونی دارد اما نه برای قانونگذاری.
چیزی که اخیرا پیش آمد و در مجلس بازتاب داشت درباره هیات نظارت بود. هیات نظارت اگر در اجرای سیاست های کلی نظری داشت به کمیسیون نگاهش را اعلام کند . اینها ربطی به قانونگذاری ندارد .
لاریجانی درباره احتمال افزایش قیمت بهای بنزین گفت : قیمت واقعی بنزین به مردم فشار می آورد. در این زمینه بحث ها در حال پیگیری است. قیمت ما با ترکیه و افغانستان تفاوت دارد بنابراین با قاچاق سوخت روبرو هستیم. کشوری که این همه مرز دارد مبارزه با چنین اتفاقی ساده نیست.
‘باید طوری عمل کنیم که به مردم فشار نیاید. این نکته ای است که شرایط کشور به لحاظ اقتصادی عادی نیست. راه حل هایی در این باره مطرح است که در جلسه امروز با دولت بحث کردیم.’
وی تاکید کرد مسئله دوم مصرف زیاد بنزین است که در سال های اخیر مصرف ما بیشتر شده که طبیعی نیست.فعلا درباره گرانی بنزین حداقل تا آخر سال تصمیمی وجود ندارد. تنها مسئله کارت سوخت در حال مورد ارزیابی است. برخی اصلاحات را باید در زمانی انجام داد که مشکلات اقتصادی امروز وجود نداشته باشد.

 اصل ۴۴ خوب اجرا نشده است

لاریجانی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران صداوسیما گفت : کمیسیون ویژه گزارشی درباره تعلل اجرای قوانین به مجلس داد. اصل ۴۴ قانون مهمی است که در دولت های مختلف خوب اجرا نشد و اهداف آن به درستی به نتیجه نرسید.
‘ما باید قانون را اجرا کنیم. درباره ناوگان حمل و نقل ریلی، کاسپین، تسهیل ازدواج و مسائلی از این دست گزارشات ارسال و نواقص اعلام و برای رفع اقدام شده است.’
به گفته وی ، همچنین از صندوق ذخیره فرهنگیان تحقیق و تفحص و گزارش آن قرائت شده و به نتیجه به قوه قضاییه ارسال شده و اکنون این بخش در حال رسیدگی است.
رییس مجلس خاطر نشان کرد که نمایندگان باید با استدلال درباره لوایح مختلف قانع شوند و این عجیب نیست.

قانونگذاری فقط بر عهده مجلس است

لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با بیان اینکه قانونگذاری فقط وظیفه مجلس است، گفت: دستگاه ها و شوراها وظیفه و اختیار قانونگذاری ندارند.
وی در پاسخ به این سوال که درباره شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و اخیرا هم تشکیل شورای نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث هایی مطرح شد که احساس می شود که بخشی از اختیارات مجلس کم شده و موازی کاری هایی در حال صورت گرفتن است، نظر شما چیست؟ اظهار داشت: در قانون اساسی مرجع اصلی قانون گذاری مجلس است و هیچ کجای دیگر نمی تواند قانون گذاری کند. ما هم دو مجلسی نیستم و یک مجلس داریم بنابراین اصل قانون گذاری در مجلس است.
لاریجانی همچنین گفت: شوراهایی که گفته می شود اگر کار خود را انجام دهند، مزاحمتی برای کار مجلس ندارد. مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر سیاست های فرهنگی را دنبال می کند و هماهنگی های اجرایی در حوزه فرهنگ و آموزش را انجام می دهد و نباید قانونگذاری کند و یک بار هم در دولت قبل برای مسایل خانواده قانون گذاری کرده بود که من دیدم مصوبه را رهبری برگرداندند و گفتند که باید در مجلس تصویب شود.
رییس مجلس ادامه داد: حتی شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم بنا به شرایط اضطرار به وجود آمد. در شرایط فعلی چاره ای نبود جز اینکه تصمیمات سریع گرفته شود، ایشان تاکید کردند که اگر باید قانونی تغییر کند باید به صورت دو فوریتی یا سه فوریتی به مجلس ببرند و سفارش می کنم که سریع تر پیگیری کنند.
لاریجانی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی جایگاه دارد ولی نه برای قانون گذاری، مجمع مرجعی است که اگر ما با شورای نگهبان اختلاف پیدا کردیم، نظر نهایی را می دهد که سران قوا و افراد دیگری که انتخاب شده اند در آن حضور داشته و بین نظر مجلس و شورای نگهبان بررسی می کنند.
رییس مجلس ادامه داد: یک بخش دیگر هم که مربوط به سیاست های کلی نظام است که وظیفه مجمع است که البته وظیفه رهبری است که در قانون گفته شده پس از مشورت با مجمع، بنابراین مجمع جنبه مشورتی دارد، نظرات را به رهبری می دهد، ایشان هرجا را که قبول کردند ابلاغ می کنند. بنابراین در این دو اختلاف نظری نیست، یعنی آنها نمی توانند قانون گذاری کنند.
لاریجانی همچنین گفت: مساله ای که اخیرا پیش آمد که در مجلس هم بازتاب داشت در مورد کار هیات عالی نظارت مجمع بود. اگر در اجرای سیاست های کلی طرح و یا لایحه ای آمد، نظری داشت به کمیسیون بدهد و کمیسیون نظرش را بررسی می کند.
وی خاطرنشان کرد: یکی دو مورد چون قبل از این که به کمیسیون برود به شورای نگهبان داده شد، این بازتاب ها را داشت. البته یک تفاوت نظری هم است که آیا شورای نگهبان خودش باید در موارد سیاست های کلی به نتیجه برسد یا مجمع که آن بحث دیگری است که بین خودشان مطرح است. به هر صورت اگر هرکدام از اینها سرجای خود کار کنند ربطی به قانونگذاری ندارد، اما اگر دخالت بکنند که البته موردهای نادری بوده است اشکال دارد که باید جلوی آن گرفته شود.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنانش گفت: نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند و از این جهت مسئولیت سنگینی بر دوش آنان است و علاوه بر مسایل منطقه ای باید توجه ویژه به مسایل ملی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه درگیری ذهنی همه ما حل مشکلات کشور است، گفت: در برخی موارد نیاز است که با همراهی دولت وقت بیشتری گذاشته شود تا ریشه مشکلات را بشناسیم و در جهت حل آنها گام برداریم.

مدرس فردی منحصر به فرد بود

وی دربخش دیگری از گفت وگوی خود تصریح کرد شخصیت مرحوم مدرس در ایران نادر بود چراکه وی فردی منحصر بفرد در مجلس و سیاست و سعه وجودی وی همه جانبه نگری بود
لاریجانی افزود : او فقیهی صاحب نظر بود که نزد بزرگان نجف درس خوانده بود. مدرس اسلام شناس بود و برای سیاستمداران شناخت اسلام مهم است.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وی فکری راهبردی برای آینده ایران داشت و ما چنین فرد صالح که اسلام شناس و اهل سیاست باشد کم داریم. میرزای شیرازی درباره مدرس حرف های زیادی دارد و می گوید مدرس پاکی اجدادش را دارد و مرحوم نخودکی نیز از وی به شب زنده داری و مراقبت یاد می کند.
لاریجانی یادآورشد: از امام راحل نقل شده که مدرس هوای نفس نداشت و آزاده بود . مرحوم مدرس می گفت وابستگی ندارد. و در سیاست داخلی و خارجی دارای فکری بلند بود و حتی مخالفان وی به این مهم اذعان داشتند.
وی تصریح کرد: مدرس در مجلس مطرح می کند که باید کارخانه هواپیماسازی داشته باشیم و درباره ذوب آهن حرف می زند. در سیاست داخلی معتقد به وفاق ملی بود و از حزب بازی و باند بازی تنفر داشت. با حزب مخالف نبود بلکه معتقد بود در مسائل ریز نباید افتراق وجود داشته باشد و این حرف مهمی بود که مدرس می زد.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط امروز ایران با دوران مشروطه فرق می کند عنوان کرد: مدرس برای سیاست خارجی و حفظ منافع ملی فکر های بسیاری داشت و نگاهش و شخصیتش راهبردی بود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.