ارتباط با ما در

لیلاز :

نظام سیاسی ایران بر اثر مشکلات ناشی از تحریم فرو نمی‌پاشد

هیچ گاه نگفتم که تا آخر پای دولت می‌مانم و یا این که دیگر به آقای روحانی رای نمی‌دهم بلکه صبر و داوری می‌کنم.

منتشر شده

جامعه ایرانی- یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تاکید بر این که ایران بر مشکلات تحریم غلبه می‌کند گفت: نظام سیاسی ایران بر اثر مشکلات ناشی از تحریم فرو نمی‌پاشد چون مشکلات فعلی بیشتر جنبه‌ی داخلی دارد کما این که ملت ایران بزرگتر از آن است که آمریکا بخواهد آن را ساقط کند.

به گزارش ایسنا سعید لیلاز در سومین کنگره ملی حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: از بنده می‌پرسند که چرا بعد از انتخابات ۹۶ و رای به روحانی اکنون وضعیت به این سمت کشیده شده است. قبل از آن باید به این نکته اشاره داشت که ظرف سالهای ۹۲ تا ۹۶ اقتصاد دستاوردهای بزرگی را به دست آورد. در آن زمان متوسط رشد اقتصاد بیش از دو برابر عربستان، بیش از سه برابر روسیه و بالاتر از متوسط اقتصاد کل جهان بود.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: همچنین در حوزه کاهش نرخ بیکاری و نرخ تورم و بهبود نظام معیشتی جامعه در کنار کاهش شکاف طبقاتی گام‌ها و دستاوردهای مهمی برداشته شد.

وی افزود: اگر بنده بارها در مقطع اردیبهشت سال ۹۶ و انتخاب آقای روحانی باشم باز هم به او رای می‌دهم با توجه به این که رقبا و ساختار سیاسی در آن زمان مشخص بود.

لیلاز با بیان اینکه امروز با تغییر اوضاع تورم نقطه به نقطه به ۴۰ درصد رسیده است گفت: بعد از اعتراضات دی ۹۶ شرایط تغییر کرد. به باور بنده شورش‌های دی ۹۶ در تاریخ معاصر ایران مغفول مانده و به اندازه کافی مورد توجه نبوده است. این شورش‌ها، مصنوعی‌ترین‌های تاریخ ایران بود که بخشی از حاکمیت علیه بخش دیگری راه انداخت تا به روحانی هشدار روشن دهد که اگر پایش را از گلیمش دراز کند اتفاق بیفتد. از آن زمان به کل بودجه ۹۷ با آنچه از ابتدا طراحی شده بود تفاوت کرد. معتقدم باید جلسات تحصیلی درباره‌ی این شورش‌ها جهت روشن شدن ماهیت آن گذاشت چون بعد از آن سمت و سوی فعالیت‌های اقتصادی دولت تغییر کرد.

این استاد اقتصاد گفت:  ۱۴ درصد کل نقدینگی کشور در زمان ناصرالدین شاه تا الان برای موسسات مالی اعتباری هزینه شده است لذا رذیلانه‌ترین دروغ آن است که بگوییم تورم ۴۰ درصدی عامل اصلی تحریم‌هاست.

وی ادعا کرد: ما در جریان دولت روحانی شاهد غارت سازمان یافته در ایران هستیم. در ظرف ۱۰ ماه گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار گم و دزیده شد و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان پول در شبکه بانکی که از آن به عنوان مرکز فساد یاد می‌شود، پنهان شده است.

لیلاز با انتقاد از عملکرد معاون اول رییس جمهور در زمینه تحریم‌ها گفت: هیچ گاه نگفتم که تا آخر پای دولت می‌مانم و یا این که دیگر به آقای روحانی رای نمی‌دهم بلکه صبر و داوری می‌کنم.

وی با بیان اینکه بعد از تحریم‌ها عملکرد دولت و نظام سیاسی شامل مجلس ناشیانه و سردرگم بود گفت: انگار یک عده دبیرستانی از پشت میز به زور مسئول شده و قرار است کشور را در مقابل تحریم‌ها مدیریت کنند. انگار نه انگار که مجرب‌ترین مسئولان و کادر در دنیا در برابر تحریم‌ها وجود دارد. به استثنای کوبا هیچ کشوری همچون ایران با تحریم‌ها مواجه نبود. ما از زمان دی ماه ۹۶ این شرایط را هشدار می‌دادیم اما بنده را به تندروی و اغراق متهم می‌کردند. معتقدم مسئولان ایران هنوز به درکی از موج تحریم‌ها نرسیده‌اند البته فکر می‌کنم که باید چیزی پشت پرده باشد.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه منافع بنده ایستادگی در مقابل آمریکاست، گفت: من ضد امپریالیسم هستم. هارتر از امپریالیست آمریکا در طول تاریخ ندیده‌ام. نمونه آن را می‌توان در نرخ تورم دلار ظرف ۱۰۰ سال گذشته دید که ۲۵۰۰ درصد بوده است. برخی فکر می‌کنند که می‌توان با طناب آمریکا به چاهی رفت. آمریکا از ۱۹۷۱ تاکنون حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از ثروت جهانی را با تغییر نرخ ارز دزدیده است. به این دلایل معتقد به ایستادگی هستم اما از آن طرف تصمیم گیری‌های اقتصادی دولت حاکی از ایستادگی نیست. بی عملی موجود بنده را به پشت صحنه سیاسی راهنمایی می‌کند.

لیلاز با اشاره به اعلام ترامپ برای خروج از برجام گفت: ترامپ از ۲۱ فروردین گفت که می‌خواهد تحریم‌ها را بازگرداند. بنده تمامی تحریم‌ها از دوران ناپلئون تا کنون را مرور و بررسی کردم. اینکه آمریکا به تنهایی بتواند کشوری را مورد هجمه قرار دهد برایم غیرقابل باور است. مگر آنکه همچون دوره قبل ستون پنجم و نفوذی در درون جمهوری اسلامی به نفع آمریکا تعریف شده باشد که منافع بخشی با تشدید تحریم‌ها همسو می‌شود.

وی با ادعای این که «می‌توان گفت حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان ظرف یک سال گذشته در داخل کشور یعنی معادل یک چهارم GTP ایران دزدیده شده است» افزود: دولت اگر بخواهد می‌تواند در برابر تحریم‌ها و زیاده خواهی‌های آمریکا بایستد. این ایستادگی و مقابله در ذات و توان اقتصادی ایران است.

وی افزود: اکنون نیز شرایط اقتصادی ایران نسبت به سه ماه گذشته بهتر شده است و به بخش مهمی از سردرگمی‌ها فائق آمده و سیاست‌ها روشن شده است. خیلی‌ها از آن خوش بینی درآمده‌اند که تحریم‌ها اثر ندارد. البته که اقتصاد ایران نابود شده‌ی دخالت‌های بخشی است و سازمان یافته نظام حاکم است که اگر اقتصاد رها شود وضعیت بهتر خواهد شد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه ایران بر مشکلات تحریم و بحران غلبه می‌کند، گفت: چه مسئولان به ملت کمک کنند و چه خودشان بخشی از غارتگران باشند ملت ایران بزرگتر از آن است که آمریکا بخواهد آن را ساقط کند. نظام سیاسی ایران در اثر مشکلات فرو نمی‌پاشد. مشکلاتی که اساس داخلی دارد و تحریم‌ها نقش تعیین کننده‌ای ندارد و فقط نقش تشدید کننده دارد و درست در زمان و به بزنگاهی وارد اقتصاد ایران می‌شود که با منافع غارتگران همسو است.

لیلاز با اشاره به نگرانی مردم از آینده اقتصادی کشور گفت:‌ اینکه مردم همه چیز را ذخیره می‌کنند نشان از وحشت آنها از آینده است. چنین روندی حتی در زمان جنگ نبود. چون مردم نگاه مثبت داشتند. اکنون نگاه‌ها منفی و مردم می‌ترسند و نمی‌خواهند تغییرات سیاسی ایجاد شود.

وی افزود: البته بحث فروپاشی جمهوری اسلامی نیز بحثی است که در طول دو سال گذشته مطرح شده است که معتقدم این هم اتفاق نمی‌افتد. چون در شرایطی که نرخ تورمی مواد غذایی ۶۰ درصد و نرخ تورم ۴۰ درصد شده مردم هیچ اعتراضی نمی‌کنند. آنها این همه تحت فشار هستند اما باز هم ثبات سیاسی را تقاضامندند. مردم مسئولیت‌شان را انجام دادند. ان‌شاءالله بر بحران غلبه می‌کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.